کد خبر: 864025
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
واکنش مقامات ایران به طرح تحریمی امریکا ‌
تمام سلاح‌هاي دفاعي‌مان را بدون توجه به نظرات ديگران تقويت خواهيم كرد
به نظر مي‌رسد داستان لايحه مادر تحريم‌ها به نقطه نهايي خود رسيده است و به زودي با امضاي دونالد ترامپ به يك قانون تبديل خواهد شد. قانون مادر تحريم‌ها عملاً نقشه راهي براي اعمال تحريم‌هاي هر چه بيشتر عليه ايران خواهد بود و به نوعي زمينه لغو برجام را فراهم مي‌كند.
در اين ميان مقامات و مسئولان نظام جمهوري اسلامي طي يك واكنش هماهنگ تحريم‌هاي ايالات متحده امريكا را محكوم كردند و در راستاي ضربه به توافق هسته‌اي دانستند.
  
روحاني: راه اقتدار دفاعی را ادامه می‌دهیم
به گزارش ايرنا، حسن روحاني روز گذشته و در جلسه هيئت دولت، با اشاره به خصومت‌هاي ادامه‌دار امريكا نسبت به جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران، گفت: مردم ما با اين خصومت‌ها آشنا هستند و به آن عادت دارند و راه مقابله‌ با اين سياست‌ها را نيز به خوبي مي‌دانند. ملت ايران مي‌دانند كه بايد در برابر دشمنانشان به خوبي ايستادگي و مقاومت كنند چرا كه طي اين 40 سال، همواره و هر روز با تحريم‌ها و فشارهاي متنوع و اتهام‌هاي ناروا از سوي دستگاه‌هاي تبليغاتي و سياسيون امريكا، مواجه بوده‌اند.
وي با بيان اينكه آن روزهايي را كه رئيس مجلس نمايندگان امريكا، نه تنها دولت بلكه ملت ايران را ياغي مي‌خواند، فراموش نكرده‌ايم، گفت: خصومت امريكايي‌ها، تنها خصومت با نظام جمهوري اسلامي ايران نيست، بلكه براي آنها مقاومت، ايستادگي و الگو بودن ملت ايران قابل تحمل نيست و نمي‌توانند بپذيرند كه در اين منطقه حساس يك كشور، اينچنين داراي استقلال و تأثيرگذاري در منطقه باشد.
 
رئيس‌جمهوري اظهار داشت: همه نگراني آنها اين است كه ايران به عنوان يك كشور بزرگ و مستقل كه تحت نفوذ سياست‌هاي غربي و به‌ويژه امريكا نيست، در اين منطقه حضور دارد و در برابر فشارهاي آنها ايستادگي و مقاومت مي‌كند.
 روحاني تأكيد كرد: اينگونه تحريم‌ها بر ملت ايران تأثيرگذار نيست و نه مقاومت مردم و ايستادگي نظام جمهوري اسلامي ايران را كاهش مي‌دهد و نه راه و روش و سياست‌هاي ما را تغيير خواهد داد. رئيس‌جمهوري افزود: سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران سياست‌هايي مستقل، بر مبناي اسلام و آراي مردم است؛ و رأي و نظر مردم مبناي عمل خواهد بود و همه انتخابات‌ها از جمله انتخابات گذشته نشان داد كه مردم ما نسبت به سرنوشت خودشان تا چه اندازه حساس هستند.
 
روحاني با بيان اينكه دست و پاي امريكايي‌ها بعد از توافق برجام در زمينه تحريم‌ مقداري بسته شده است، گفت: قبل از توافق برجام امريكايي‌ها به هر بهانه‌اي يك تحريم جديد عليه ملت ايران وضع مي‌كردند و تلاش آنها بر اين بود تا اين تحريم‌ها فرامرزي بوده و اروپا و كشورهاي ديگر را هم تحت تأثير قرار دهند و حتي اين تحريم‌ها را به شوراي امنيت برده و در سطح جهان عمومي كنند.
 
رئيس‌جمهوري ادامه داد: برجام دست و پاي امريكا را هم براي بردن اين گونه تحريم‌ها به بهانه مسائل سلاح كشتار جمعي و هسته‌اي به شوراي امنيت و هم در راستاي وضع تحريم‌هاي جديد بسته است. بنابراين در همين لايحه‌اي كه مجلس نمايندگان امريكا تصويب كرده و علي القاعده به سنا خواهد رفت، مي‌بينيد تحريم نسبت به ايران با تحريمي كه نسبت به كره شمالي يا روسيه مطرح است بسيار تفاوت دارد. تحريم‌هاي ايران در واقع تكرار تحريم‌هاي گذشته بودو اين نشان آن است كه حربه تحريم امريكا نسبت به گذشته بسيار كند شده است.
 
روحاني با تأكيد براينكه بايد همواره هوشياري‌مان را حفظ كنيم، به تأكيدات قرآن كريم در خصوص حفظ بنيه دفاعي اشاره كرد و گفت: ما راه و شيوه سياسي‌مان را از قرآن و پيامبر(ص) آموخته‌ايم. ما بايد هميشه بنيه دفاعي‌مان را تقويت كنيم و در اين راستا تمام سلاح‌هاي دفاعي‌مان را، بدون توجه به نظرات ديگران تقويت خواهيم كرد و راهمان را در مسير اقتدار بنيه دفاعي‌ كشور ادامه مي‌دهيم رئيس‌جمهوري با تأكيد براينكه جمهوري اسلامي ايران مطمئناً در برابر حركت جديد كنگره امريكا، عكس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: در اولين قدم مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه قدم‌هاي خودش را برخواهد داشت و هر قدم ديگري هم لازم و مورد نياز بدانيم براي تقويت و مصلحت كشورمان برداشته و بدون توجه به تحريم‌ها و سياست‌هاي آنها به راه خودمان ادامه خواهيم داد. امريكايي‌ها بايد از شكست‌هاي پياپي خودشان در مواجهه با ملت ايران، درس عبرت بياموزند.
 
رئيس‌جمهوري تأكيد كرد: اگر امريكايي‌ها مي‌خواهند اين منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تري بوده و آبراه‌هاي حساس اين منطقه، آبراه‌هاي امني براي دنيا باشد، بايد دست از اين سياست‌ها بردارند و‌ بدانند نظام، رهبري شجاع و دولت مقتدر جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران هرگز تحت تأثير اينگونه توطئه‌ها و تحريكات قرار نمي‌گيرد و راه خودش را ادامه مي‌دهد.
 روحاني ادامه داد: تنها راه باقيمانده براي امريكا، اين است كه به حقوق ملت ايران و به نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي ايران، احترام بگذارد و بداند تنها در سايه احترام و احقاق حقوق مردم و پيش گرفتن راه مسالمت و صلح منافع مردم امريكا نيز بهتر مي‌تواند تأمين شود. رئيس‌جمهوري اظهار داشت: ما مخالف منافع ديگر كشورها نيستيم و مي‌خواهيم كشورهاي ديگر به منافعشان برسند، اما اعمال تحميل و فشار را نمي‌پذيريم و در برابر فشار و تحريم مقاومت كرده و عمل متقابل انجام خواهيم داد. روحاني اظهار اميدواري كرد همه كشورهاي منطقه در آينده روي صلح، صفا و امنيت را ببينند و روزي بيايد كه امريكايي‌ها هم در مسير عقلانيت قرار گرفته و بدانند تنها راه موجود احترام، تواضع و تسليم در برابر خواسته‌هاي به حق ملت بزرگ ايران است.
   
لاريجاني: مصوبه مجلس نمايندگان امريكا عليه ايران خلاف توافق هسته‌اي است
‌علي لاريجاني در ديدار رئيس و اعضاي فراكسيون وفاداري به مقاومت در مجلس لبنان تأكيد كرد: قطعاً همراستا با افزايش پيروزي‌‌هاي محور مقاومت، دشمني‌ها و كينه‌ها عليه اين محور تشديد مي‌شود و امروز شاهد هستيم كه اين رفتارها و اقدامات بيشتر به خاطر كينه نسبت به محور مقاومت است، از اين رو برخي كشورهاي منطقه با كمك امريكايي‌ها موضوع تحريم حزب‌الله را مطرح مي‌كنند كه قطعاً اين كشورها با طرح اين مسائل بيشتر آبروي خودشان را مي‌برند. از طرف ديگر اگر به محورها و متن تحريم‌هاي روز گذشته امريكا عليه ايران و روسيه نگاه كنيم، كاملاً شفاف و روشن است كه اين تحريم‌ها به دليل كينه امريكا عليه محور مقاومت تصويب شد.  رئيس قوه مقننه با بيان اينكه مصوبه روز گذشته مجلس نمايندگان امريكا عليه ايران خلاف توافق هسته‌اي است، گفت: تمام اين تصميمات و مصوبات نشان مي‌دهد كه امريكا عزمي براي رفع بحران‌هاي تروريستي در منطقه ندارد و ايالات متحده با تصويب اينگونه تحريم‌ها عملاً به كشورها و نيروهاي مبارز عليه تروريست‌ها حمله مي‌كند كه قطعاً اين رويكردها نيز به ضرر خودشان تمام خواهد شد.
  
ولايتي: موضوع در كميته نظارت بر برجام بررسي مي‌شود
به گزارش خبرگزاري تسنيم از اردبيل، علي‌اكبر ولايتي، رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان نخستين همايش صفويه در تقويت مكتب اهل بيت و احياي هويت ايراني در جمع خبرنگاران در اردبيل اظهار داشت: مسئولان نظام قطعاً به اعمال تحريم‌هاي جديد توسط مجلس نمايندگان امريكا به ايران واكنش نشان مي‌دهند و اين موضوع در كميته نظارت بر برجام بررسي مي‌شود. وي افزود: قطعاً كميته نظارت بر برجام تصميمات جديدي در مقابل اعمال تحريم‌هاي جديد توسط نمايندگان امريكا بر عليه ايران خواهد داشت.
  
جلسه فوق العاده كميسيون امنيت ملي براي بررسي اقدام متقابل
در اين ميان سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز از تشكيل نشست فوق‌العاده اين كميسيون و همچنين فراگير كردن طرح مجلس براي مقابله با تحريم‌هاي امريكا خبر داد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، حسين نقوي حسيني با اشاره به مصوبه كنگره امريكا در اعمال تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: ما در جلسه ويژه شنبه آينده اين كميسيون ضمن بررسي ابعاد مختلف اين موضوع طرح مجلس شوراي اسلامي درخصوص مقابله با تحريم‌هاي امريكا را كه قيد فوريت آن در جلسات گذشته مجلس به تصويب رسيده به صورت فراگير بررسي و بندهاي جديدي نيز به آن اضافه خواهيم كرد.
وي افزود: چون ما براي تقويت استحكام طرح مجلس از ارگان‌ها، شخصيت‌هاي صاحب نظر و همچنين نمايندگان مجلس نظرخواهي كرديم تا همه كمك كنند اين طرح به صورت محكم اجرايي شود و با پشتوانه عملياتي به تصويب برسد بنابراين در جلسه فوق العاده روز شنبه اين كميسيون پيش‌بيني شده است نظرات و ديدگاه‌ها بررسي شود.
 
نقوي حسيني تصريح كرد: سعي خواهيم كرد با بررسي ديدگاه‌ها بتوانيم طرحي تهيه كنيم كه پاسخگوي همه ابعاد دشمني‌هاي امريكا و ابعاد تحريمي كه از سوي آنان عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال شده است، باشد و در جلسه فوق العاده شنبه از مسئولان ذي‌ربط حوزه‌هاي تحريم‌ها و نيز دستگاه‌هاي مختلف به‌ويژه دستگاه‌هايي كه در اين زمينه نظر دارند و پيشنهادهاي مكتوب به كميسيون امنيت ملي ارائه كرده اند، دعوت خواهد شد.
نقوي حسيني بر ضرورت تدوين طرحي همه جانبه براي پاسخ به تمام چالش‌هاي موجود در تحريم‌هاي جديد كنگره امريكا پرداخت.
 سخنگوي كميسيون امنيت ملي از اعمال 18 مورد تحريم از سوي امريكا عليه ملت ايران بعد از برجام ياد كرد و گفت: اين تحريم‌ها هم نقض روح برجام است و هم ناقض متن برجام. نقوي حسيني افزود: رفتار امريكايي‌ها نشان مي‌دهد كه خصومت آنان عليه ملت ايران ظاهراً در قالب توافقات بين‌المللي از بين نمي‌رود و ما مجبوريم با همان ادبيات و زبان خودشان با آنان رفتار كنيم.
   
كميته نظارت بر برجام بايد به طور جدي فعال شود
همچنين رئيس كميته هسته‌اي مجلس از اعضاي شوراي نظارت بر برجام خواست نشست فوق العاده‌اي براي بررسي تحريم‌هاي جديد امريكا عليه ايران برگزار كند.  مجتبي ذوالنوري در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به مصوبه اخير امريكا براي تحريم ايران، روسيه و كره شمالي اظهار داشت: اين تحريم‌ها برجام را از درون تهي و بي‌خاصيت كرده است، و آثاري از برجام را كه به نفع ممكن است باشد، زائل مي‌كند و به آن آسيب مي‌زند.
رئيس كميته هسته‌اي كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي با اشاره به پيچيدگي‌هاي موجود در تحريم جديد گفت: كميته نظارت بر برجام بايد به طور جدي فعال شود، كميسيون امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي و وزارت امور خارجه هم بايد به طور جدي وارد عرصه شوند و فعاليت كنند.
 
  ***
جزايري: ترامپ مراقب رويكردهاي نظامي خود باشد
سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح هشدار داد: دولت ترامپ بيش از گذشته نسبت به رويكردهاي نظامي خود در محيط انقلاب اسلامي مراقبت داشته باشد.
سردار سيد مسعود جزايري در پي مصوبه كنگره امريكا در مورد قانون جديد عليه كشورمان به دولت ترامپ هشدار داد كه من بعد، بيش از گذشته نسبت به رويكردهاي نظامي خود در محيط انقلاب اسلامي دقت و مراقبت داشته باشد. وي اظهار داشت: نيروهاي مسلح ما به پشتوانه عظيم مردمي با قدرت و اعتماد به نفس بيشتر مسير خود را براي دستيابي به قله‌هاي پيشرفت خواهند پيمود و با شيطنت‌هاي امريكا مقابله پشيمان‌كننده خواهند داشت. سردار جزايري در ادامه با تأكيد براينكه سپاه و ارتش دو بال قدرتمند نظام هستند و بازي در هر ميدان انقلاب اسلامي را براي امريكايي‌ها تغيير خواهند داد، افزود: عواقب هرگونه بداخلاقي جديد در منطقه برعهده امريكاي شرور و تروريست‌پرور خواهد بود. وي خاطر نشان كرد: رعايت اصل اتكا به خود و خودكفايي بومي در نيروهاي مسلح كشورمان عامل مهم خنثي‌سازي تحريم‌هاي امريكا در گذشته بوده كه اين خط مشي با قوت همچنان جاري خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار