کد خبر: 863579
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
حاشيه‌اي بر حذف تيم اميد از رقابت‌هاي انتخابي زير 23 سال آسيا
چند هفته پس از آنكه مهدي‌تاج با غرور در جلسه تجليل از داوران ليگ برتري، قدرت و جايگاه تيم‌هاي ملي كشورمان در رده‌هاي مختلف سني را در سطح آسيا به رخ مديران سابق كشاند...
سعيد احمديان 
 
چند هفته پس از آنكه مهدي‌تاج با غرور در جلسه تجليل از داوران ليگ برتري، قدرت و جايگاه تيم‌هاي ملي كشورمان در رده‌هاي مختلف سني را در سطح آسيا به رخ مديران سابق كشاند، تيم فوتبال اميد كشورمان، حتي نتوانست از مرحله انتخابي قهرماني زير 23 سال آسيا عبور كند و به جمع 16 تيم‌نهايي برتر آسيا صعود كند، جايي كه تيم‌هاي درجه 3 آسيا مانند فلسطين هم حضور دارند، اما تيم اميد كشورمان كه فدراسيون وعده داده‌بود، حسرت صعود به المپيك را هم مي‌خواهد بشكند، نتوانست در سطح آسيا هم خودي نشان دهد تا خيلي‌ها با كنايه بگويند تيم اميد در همين آسيا نتيجه بگيرد، المپيك پيشكش!
 
قرقيزستان اولين محك جدي اميدها با امير حسين پيرواني بود، مربي‌اي كه پس از ناكامي در تيم جوانان، انتخابش به عنوان سرمربي اميدها با انتقادهاي زيادي همراه بود. با اين حال پيرواني يك رده بالاتر آمد و روي نيمكت اميدها نشست تا به گفته مسئولان فدراسيون طلسم صعود به المپيك سرانجام شكسته شود. اميدها هفته گذشته به بيشكك رفتند تا در انتخابي مرحله نهايي قهرماني زير 23 سال آسيا با تيم‌هاي عمان و قرقيزستان روبه‌رو شوند تا از بين اين سه تيم، يك تيم به مرحله نهايي كه با حضور 16 تيم برگزار مي‌شود، صعودكند. البته عدم همكاري باشگاه استقلال و تراكتور با در اختيار قرار ندادن بازيكنانشان به تيم اميد، سبب شد تا پيرواني در غياب چهار‌بازيكنش در قرقيزستان به ميدان برود. قرقيزستان حريف اول تيم اميد بود، مسابقه‌اي كه با پيروزي 2 بر يك ايران به پايان رسيد.
 
با اين حال پيروزي ميلي‌متري مقابل تيم درجه 3اي مانند قرقيزستان، خيلي قابل توجه نبود، به خصوص اينكه عمان توانسته بود، تيم قرقيزستان را 5 بر يك شكست دهد. با توجه به اين نتايج، تيم كشورمان در مسابقه با عمان كه يك‌شنبه شب برگزار مي‌شد، بايد حتماً پيروز مي‌شد تا به عنوان تيم صعود كننده راهي مرحله نهايي شود، اما نتيجه كسب شده بر خلاف انتظار بود و شاگردان امير حسين پيرواني 2 بر صفر مغلوب عمان شدند تا هم تيم كشورمان در همان مرحله انتخابي از دور رقابت‌ها حذف شود و هم پيرواني در اولين تجربه‌اش در تيم اميد نتواند نمره قبولي بگيرد، تيمي كه برخلاف ساير تيم‌ها با بازيكنان زير 20 سال به جاي زير 23 سال شركت كرده بود. با اين حال چين، عمان، قطر، ازبكستان، فلسطين، استراليا، كره‌شمالي، كره‌جنوبي، مالزي، سوريه، تايلند، ويتنام، اردن، ژاپن، عربستان و عراق به مرحله نهايي صعود كردند تا جاي  ايران در جمع حتي 16 تيم برتر اميدهاي آسيا هم خالي باشد!
  
پيرواني: مسئول شكست منم!
اميرحسين پيرواني پس از حذف تيم اميد، مسئوليت شكست را بر عهده گرفت و اين نتايج را يك تجربه براي بازيكنانش عنوان كرد: «مشكل بودن بازي از قبل قابل پيش‌بيني بود. عمان يك تيم خوب و هماهنگ بود. در بيشتر دقايق بازي عملكرد بهتري نسبت به ما داشتند. تيم ما خيلي جوان است و نياز به تجربه دارد.‌» البته پيرواني حضور با تيم زير 20 سال را يك ريسك در مسابقات زير 23 سال عنوان كرد: «براي حضور در مسابقات ريسك كرديم و زير 20ساله‌ها را آورديم. نتوانستيم با تمام بازيكنان در رقابت‌ها حاضر شويم و مصدوميت‌هايي را هم در بازي اول داشتيم. طرح و برنامه ما كاملاً بهم ريخت. مسئولان فدراسيون و كرش از اين تصميم حمايت كردند. به عنوان سرمربي تيم، تمام مسئوليت‌ها را مي‌پذيرم. تجربه گران‌بهايي براي بازيكنان جوان‌مان بود و اين تجربه در آينده مفيد خواهد بود.»
 
عقب نشستن و تحليل رفتن تيم‌هاي امير حسين پيرواني در نيمه‌هاي دوم كه در بازي‌هاي تيم جوانان در جام جهاني يكي از ضعف‌هاي اين تيم بود، در مسابقات انتخابي اميدهاي آسيا هم تكرار شد. پيرواني در پاسخ به اين سؤال كه چرا تيمش در هر دو بازي در نيمه‌دوم عقب نشست، اين طور توضيح داده است: «‌تيم ما خسته نبود، ارتفاع و ناهماهنگي روي بازي ما اثر مي‌گذارد. چند بازيكن‌مان را نداشتيم و بازيكنان در پست‌هاي غير‌تخصصي به ميدان رفتند. تيم حريف قدرت بيشتري داشت، آنها سن بيشتري دارند و در اين سن و سال، اختلاف سه‌سال تأثيرگذار است و شايد اين علت آن باشد.»
  
دبيركل ناكامي را توجيه مي‌كند
دبيركل فدراسيون فوتبال بر خلاف انتقاداتي كه از تيم اميد مي‌شود، حذف از انتخابي اميدها و زير 23 سال آسيا را هزينه‌اي عنوان مي‌كند كه بايد فوتبال كشورمان براي رفتن به المپيك توكيو مي‌داد. ساكت ديروز به سايت رسمي فدراسيون فوتبال گفت: «‌سياست‌گذاري و هدف فدراسيون فوتبال حضور در المپيك 2020 توكيو است و تلاش فدراسيون فوتبال شكستن طلسم حضور در المپيك است. براي اين كار نياز به يك برنامه‌ريزي سه‌ساله داريم. بر همين اساس پس از طرح موضوع در كميته فني و توسعه فوتبال و مشورت با سرمربي تيم ملي فوتبال بزرگسالان‌، مقرر شد تا تيم با بازيكنان زير 20 سال به رقابت‌هاي قرقيزستان اعزام شود. براي طي كردن اين مسير طولاني و سخت، بازيكنان زير 20 سال را انتخاب كرديم تا در سال 2019 بتوانند براي شركت در المپيك 2020 به رقابت با حريفان خود بپردازند.‌» سخنان ساكت در حالي است كه تيم اميد كشورمان چهاربازيكن بالاي 20 هم در تركيب داشته است و مي‌توان صحبت‌هاي دبيركل فدراسيون را بيشتر يك توجيه براي چنين ناكامي بزرگي به حساب آورد، ناكامي كه با يك‌مربي امتحان پس داده، رقم خورد و ادامه اين روند تيم اميد مي‌تواند به هر جايي ختم شود، غير از المپيك توكيو!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار