کد خبر: 863497
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
اين يک حقيقت است که اشتغال زنان با توانمندی و توانمندسازی آنان عجین است به طوری که توانمندی های آنان پیشنیازی برای ورود به یک کسب و کار محسوب شده و در عین حال اشتغال و کسب و کار آنان راهکاری موثر در جهت استقلال این قشر محسوب می گردد. به عبارت دیگر خود اشتغالی زنان به توانمندسازی اقتصادی آنان انجامیده و از آسیب پذیری آنان می کاهد. در همين راستا توانمندسازی زنان روستایی از طریق راهکارهاي حمایتی، زمینه را برای بهبود کیفیت زندگی این قشر از این جامعه فراهم می سازد. با اين تفاسير و با اينکه تمام مسئولان ادعا مي کنند به اين امر واقف هستند اما در عمل گام موثري براي بهبود شرايط زندگي زنان روستايي و بخصوص زنان سرپرست خانواده برداشته نمي شود.
نويسنده: محمدرضا هاديلو

با گذري به استانها به خوبي مشخص مي شود که در بخش روستایی افراد کمتری مشغول به کار هستند و اين امر ايجاب مي کند تا با حمایت از اشتغال روستاییان به خصوص بانوان روستایی جمعیت شهری را کاهش داده و به اقتصاد روستایی توجه بیشتری شود تا توسعه یابد.

امروزه يکی از شاخص‌های سنجش توسعه‌یافتگی کشورهای مختلف میزان مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن کشورها است و رسیدن به توسعه های برابر و پایدار در جامعه بدون در نظر داشتن زنان روستایی کشور، امری دسـت نیافتنی خواهد بود به زعم اکثر پژوهشگران توسعه، شناخت جایگاه زنان در روستاها از الزامات رسیدن به توسعه روستایی مطلوب در جوامع به شمار میاید.

حمايت هايي در حد حرف

در سال ۹۳ معاونت امور زنان اطلسی را در ارتباط با وضعیت زنان کشور و مشتمل بر ۱۵۰ نقشه با هدف شناسایی مهم‌ترین مسائل آنان بر مبنای شاخص‌های رایج و آمارهای معتبر و شناسایی استانهای اولویت دار تدوین کرد.

بر اساس داشته ها مشخص شد نرخ اشتغال زنان روستایی بالا‌تر از زنان شهری‌‌ همان استان است و کمترین و بیشترین نرخ بیکاری زنان به ترتیب متعلق به خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویر احمد و کمترین و بیشترین نرخ بیکاری زنان جوان بین ۱۵ تا ۲۹ ساله ‌به ترتیب متعلق به خراسان جنوبی و کرمانشاه بود.

با اينکه انتظار مي رفت با بهره گيري از اين داشته ها، تصميمات درستي در جهت ايجاد اشتغال براي زنان روستايي گرفته شود اما گذر زمان نشان داد متاسفانه هيچ اراده اي براي رسيدن به اين مهم وجود ندارد.

اواخر سال 94 بود که باز هم مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به ياد زنان روستايي افتاد و گفت: "ایجاد مشاغل خانگی برای شناسایی ظرفیت زنان روستایی کشور به نحوی که موجب تضعیف بنیان خانواده نشود در دستور کار است."

فاطمه اشرفی ادامه داد: "عمده‌ترین شاخص توسعه‌نیافتگی، در روستاها و مناطق روستائی است که از این رو تقویت مشاغل خانگی در افزایش ظرفیت اقتصادی و اجتماعی زنان روستایی مؤثر است." البته اين حرف ها هم در حد حرف بود و هيچ حمايتي در عمل صورت نگرفت.

600 صندوق اماده حمايت!

حالا يکبار ديگر صحبت از حمايت ها به ميان آمده و روز گذشته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ایجاد فرصتهای شغلی جدید، توانمندسازی زنان و تقویت اقتصاد محلی و روستایی را از مهمترین دستاوردهای ایجاد صندوق‌های اعتباری خرد عنوان کرد.

اصغر نوراله زاده با اشاره به ایجاد ۶۰۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی گفت: "صندوق‌های خرد محلی، بهترین ابزار نظام تأمین مالی و توسعه محلی به شمار می‌روند."

به گفته وی طرح ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری همگام با سیاستهای دولت تدبیر و امید در جهت کاهش بیکاری، توسعه عدالت و بهبود وضعت معیشت و اقتصاد به اجرا درآمده و مهمترین دستاوردهای آن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، توانمندسازی زنان، تولید ثروت و تقویت اقتصاد محلی و جوامع روستایی بوده است."

بهرحال هرچند مسئولان در آمار و ارقام و گزارش هايشان مي خواهند نشان دهند که در حال تغيير و بهبود شرايط اشتغال در حوزه زنان روستايي هستند، ولي واقعيت اين را تاييد نمي کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار