کد خبر: 863001
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
رئيس‌جمهور، درباره رفتار ناصحيح امريكا در قبال تعهدات بين‌المللي‌اش گفت: عظمت و جايگاه سياسي هر كشوري در دنيا، به اعتماد نسبت به آن كشور و احترامي كه آنان به تعهدات خودشان دارند، مربوط مي‌شود.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رياست جمهوري، دكتر روحاني در جلسه هيئت دولت، با بيان اينكه امريكايي‌ها در دوران جديد، بسياري از تعهداتشان را زيرپا مي‌گذارند، افزود: آنها تعهد پاريس، تعهد با كوبا و بسياري از تعهداتي كه در قراردادهايشان با امريكاي شمالي و نيز بخشي از تعهداتي را كه نسبت به آسياي شرقي دارند زير پا گذاشته‌اند و اين نشان مي‌دهد كه امريكا نمي‌تواند مروج حقوق بشر، قانونگرايي و ثبات و امنيت در جهان باشد. روحاني تأكيد كرد: كسي كه خودش داراي ثبات نبوده، به قوانين و مقررات احترام نگذاشته و به امضاي خودش پايبند نيست، نمي‌تواند ديگران را دعوت به ثبات، امنيت و آرامش كند. رئيس‌جمهور حضور امريكايي‌ها در منطقه را موجب تشديد اختلافات و درگيري‌ها دانست و گفت: آنها نتوانستند در برابر تروريست‌ها اقدام خاصي انجام داده و ثبات را به منطقه بياورند، بلكه اين ملت عراق و سوريه بود و كشورهاي همجوار و رزمندگان فداكار بودند كه با همه وجود اين مردم مظلوم را ياري و كمك كردند و منطقه را از تروريسم نجات داده و در آينده به طور كامل نجات خواهند داد. دكتر روحاني خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره نسبت به تعهدات خود پايبند بوده و خواهد بود.   
   
از تخلفات امريكا نمي‌گذريم، حواسمان جمع است
روحاني تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره به تعهدات بين‌المللي خود پايدار خواهد ماند هرچند كه امريكايي‌ها با دست پس مي‌زنند و با پا پيش مي‌كشند و از سويي با گزارش رسمي به كنگره اعلام مي‌كنند كه ايران به تعهداتش كاملا متعهد بوده و بنابراين ناچارند به برجام احترام بگذارند و نمي‌توانند برجام را نقض كنند و از سويي ديگر به بهانه‌هاي مختلف به‌دنبال اعمال يكسري تحريم‌هاي جديد هستند كه با هيچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است. رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه بايد هوشيار باشيم تا در دام آنها نيفتاده و در زمين امريكا بازي نكنيم و در عين حال متعهد به تعهداتمان بوده و راه خودمان كه مسير پيشرفت است ادامه دهيم، افزود: امروز امريكايي‌ها از فضايي كه بعد از برجام ايجاد شده ناراحتند و نسبت به اينكه ايران با آسيا و اروپا روابط اقتصادي بهتري دارد نگران هستند و طبيعي هم است كه نگران باشند چون از اين وادي سودي نصيب آنها نمي‌شود.  روحاني خاطرنشان كرد: خوشحاليم كه تا امروز شركاي ما در 1+5 با قدرت براي حراست از برجام ايستادگي كردند و امريكايي‌ها هم مثل هميشه، دوپهلو و دوچهره وارد عمل شدند، اما مطمئنا اگر امريكايي‌ها بخواهند تحريم‌هايي را تحت هر عنوان و بهانه عليه ما اعمال كنند، ملت بزرگ ايران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات كنگره، مجلس شوراي اسلامي نيز متقابلا مصوباتي خواهد داشت. رئيس‌جمهور اظهار داشت: از تخلفات امريكا نمي‌گذريم و در برابر آنها مي‌ايستيم اما در عين حال حواسمان جمع است كه بايد چگونه از اين فضاي به‌وجود آمده بهره برداري كنيم.
  
دولت فراجناحي تشكيل مي‌دهم
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تشكيل دولت دوازدهم در آينده نزديك گفت: به هر حال كابينه دوازدهم در چارچوب مقررات در حال شكل گرفتن است و رئيس‌جمهور موظف است در اين راستا با افراد مختلف مشورت كند و بنده هم با افراد مختلف در جناح‌هاي گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، ميانه رو يا اعتداليون مشورت كرده و نظرات آنها را جويا شده ام و همچنين به دوستان ديگر هم گفتم اگر نظر خاصي نسبت به كابينه دوازدهم دارند، بگويند و اين در حالي است كه نظرات برخي افراد در بعضي از روزنامه‌ها، سايت‌ها و رسانه‌ها منعكس شده اما در عين حال بايد همه بدانند كه دولت دوازدهم مانند دولت يازدهم، دولتي تك جناحي نبوده و فراجناحي خواهد بود. وي افزود: افرادي كه در دولت دوازدهم عهده‌دار مسئوليت مي‌شوند بايد خواسته و نظر اكثريت مردم را كه در انتخابات رأي دادند، به طور كامل باور و قبول داشته باشند و اگر كسي اينطور نيست نمي‌تواند مسئوليت سنگين را برعهده بگيرد.
  
مسئولان بايد از آن 24 ميليون انتخاب شوند!
وي با تأكيد براينكه مبناي دولت بر دموكراسي، رأي مردم و قانون اساسي است، گفت: بحث اين و آن جناح نيست، اما شيوه و تفكري كه مردم در انتخابات به آن راي دادند بايد در دولت، استاندارها، فرماندارها، مديران كل‌ و در مسئوليت‌هاي سنگين و حساس حاكم شود. اين بدان معنا نيست كه غيراز 24 ميليوني كه به دولت تدبير و اميد رأي دادند، حق حيات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسي شان محفوظ و مي‌توانند فعاليت كنند، اما امروز در مسئوليت‌هاي رده بالا نوبت اين 24 ميليون است و اگر غيراز اين باشد پس براي چه رأي داديم و انتخابات برگزار كرديم. رئيس‌جمهور افزود: انتخابات براي آن بود كه دو تفكر به رأي مردم گذاشته شود. مردم به اين دو تفكر رأي دادند يكي شد اقليت و ديگري اكثريت و ما طبق قانون اساسي و طبق رويه دموكراسي بايد به رأي اكثريت احترام بگذاريم و بر مبناي آن عمل كنيم. اقليت هم حقوق دارد و بايد به حقوق او احترام بگذاريم. وي تصريح كرد: درست است كه 24 ميليون نفر به رئيس‌جمهور رأي دادند، اما رئيس‌جمهور، نماينده همه ملت است هر چند كه بايد اين نكته نيز مورد توجه قرار گيرد كه ما در انتخابات، انديشه، راه و تفكري را به رأي گذاشتيم و بارها در مناظرات و سخنراني‌ها نيز گفته‌ام كه انتخابات، انتخاب بين دو يا چند فرد نيست بلكه انتخاب بين دو تفكر و انديشه است و مردم به يكي از دو انديشه رأي دادند و ما براساس آن انديشه، پيش خواهيم رفت. روحاني در ادامه همگان را به پرهيز از حاشيه‌سازي فرا خواند و تأكيد كرد: در اين ايام از همه دوستان، قواي مختلف و رسانه‌ها خواهش مي‌كنم كه لطفاً حاشيه نسازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار