کد خبر: 861780
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
توانايي قدم زدن و پرواز كردن در طبيعت امري عادي است. بسياري از پرندگان و حيوانات ديگر مي‌توانند اين دوكار را با هم انجام دهند.
مترجم: رضا محمدي
 
توانايي قدم زدن و پرواز كردن در طبيعت امري عادي است. بسياري از پرندگان و حيوانات ديگر مي‌توانند اين دوكار را با هم انجام دهند. اگر بتوانيم روبات‌ها را با مهارت مشابهي برنامه‌ريزي كنيم امكانات بسياري به روي ما گشوده خواهد شد. ماشيني را تصور كنيد كه بتواند در ساختمان يا نواحي سانحه ديده دور از جاده‌ها پرواز كند و براي انتقال اشيا يا افراد نجات‎يافته با فشرده شدن از طريق فضاهاي تنگ زمين عبور نمايد. مسئله اين است روبات‌هايي كه در يك حالت از حمل و نقل عملكرد خوبي دارند در حالت ديگر به خوبي عمل نمي‎كنند.
هواپيماهاي بدون سرنشين سريع و چابك هستند ولي در مجموع عمر باتري آنها براي طي كردن مسافت‎هاي طولاني بسيار محدود است. از طرف ديگر وسايل حمل و نقل زميني از نظر انرژي كارآمد هستند ولي حركت كندتري دارند و قابليت تحرك و تغييرپذيري كمتري دارند. محققان درصدد توسعه روبات‎هايي هستند كه هم بتوانند روي زمين و در پيرامون حركت كنند و هم در آسمان به پرواز درآيند.
 
در يك مقاله جديد تيم تحقيق سيستمي متشكل از هشت كوادكوپتر بدون سرنشين معرفي كرد كه مي‎توانند پرواز كنند و از طريق يك صحنه پردازي مشابه شهر با نقاط پاركينگ و محدوده‎هاي فاقد پرواز و جاده فرود به حركت درآيند. بنابر گفته براندون آراكي دانشجوي دكتري و سرپرست نويسندگان مقاله توانايي پرواز و نيز رانندگي در محيط‎هايي با موانع زياد سودمند است، زيرا مي‎توانيد برفراز موانع زميني پرواز و روي زمين و پايين موانع هوايي رانندگي كنيد. هواپيماهاي بدون سرنشين معمولي اصلاً نمي‎توانند روي زمين حركت كنند. يك هواپيماي بدون سرنشين چرخ‎دار با داشتن كاهش جزئي در زمان پرواز تحرك بيشتري دارد.
 
چگونگي عملكرد دستگاه
پروژه‏اي كه بر اساس تحقيق قبلي آراكي بناشده است در حال توسعه يك روبات ميمون پرنده است كه مي‎تواند بخزد، چنگ بزند و پرواز كند. در حالي‎كه روبات ميمون مي‎تواند بر فراز موانع بپرد و به اطراف بخزد ولي هنوز راهي براي مسافرت كردن خودگردان و مستقل آن وجود ندارد. براي اين‎كار تيم تحقيق با هدف اطمينان از اينكه هواپيماي بدون سرنشين نمي‎تواند تصادف كند الگوريتم‎هاي متعددي از برنامه‎ريزي مسير را توسعه داد. تيم تحقيق براي توانا ساختن اين هواپيماها براي رانندگي دو موتور كوچك به همراه چرخ‎هايي در كف هواپيما قرار داد. در شبيه‎سازي‎ها روبات‎ها مي‎توانستند قبل از تمام شدن باتري‎هايشان 90 متر پرواز يا يك مسير 253 متري را رانندگي كنند.
 
با اضافه كردن مؤلفه پيش‎برنده به هواپيماي بدون سرنشين عمر باتري آن كمي كاهش يافت به اين معنا كه حداكثر مسافتي كه مي‎توانستند پرواز كنند به ازاي حدود 300 فوت 14 درصد كاهش يافت. به دليل وزن اضافي، كارآمدي رانندگي نسبت به كارآمدي و انحرافات پرواز بيشتر است.
جينگ جين يو، استاد كامپيوتر دانشگاه راتجرز كه در اين تحقيق شركت داشته است مي‎گويد:‌«‌اين كار يك راه‎حل الگوريتمي براي حمل و نقل در مقياس وسيع و سبك مختلط فراهم مي‎كند و كاربردي بودن آن براي مشكلات زندگي واقعي را نشان مي‎دهد. اعضاي تيم تحقيق با هدايت هشت روبات روي يك مسير بدون مانع از يك نقطه شروع به‌طرف نقطه پايان آنها را مورد آزمايش قرار دادند و تمام هشت روبات در اين آزمايش موفق بودند. سيستم‎هاي شبيه اين سيستم رويكرد ديگري براي خلق ماشين‎هاي پرنده ايمن و كارآمد پيشنهاد مي‎كنند. رويكردي كه تنها قراردادن بال‌ روي ماشين‎ها نيست بلكه بر مبناي افزودن توانايي‎هاي رانندگي به هواپيماي بدون سرنشين است. زماني‎كه شروع به توسعه برنامه‎ريزي و كنترل الگوريتم‎هايي براي ماشين‎هاي پرنده كرديم با امكان ايجاد روبات‎هايي با اين توانايي‎ها در مقياس كوچك مورد تشويق قرار گرفتيم. با وجود اينكه هنوز چالش‎هاي بزرگي در راه ارتقاي ماشين‎هايي كه عملاً بتوانند انسان‎ها را جابه‌جا كنند وجود دارد ولي الهامبخش ما پتانسيل آينده است كه ماشين‎هاي پرنده مي‌توانند حمل و نقلي سريع و بدون ترافيك را به ما عرضه كنند.»
  منبع: ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر