کد خبر: 861766
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گذري بر «تمناي بي‌خزان» در گفت و گوي «جوان» با نويسنده كتاب
«تمناي بي‌خزان» نام كتابي به قلم شيرين زارعپور است كه روايت‌هاي زهرا سليماني‌زاده از همسر شهيدش مهدي حسيني را به تصوير مي‌كشد.
 غلامحسين بهبودي
«تمناي بي‌خزان» نام كتابي به قلم شيرين زارعپور است كه روايت‌هاي زهرا سليماني‌زاده از همسر شهيدش مهدي حسيني را به تصوير مي‌كشد. كتابي مملو از عاشقانه‌هاي زندگي مشترك اين شهيد مدافع حرم كه به تازگي توسط نشر 27 بعثت به چاپ رسيده است.
شهيد مهدي حسيني از رزمندگان سپاه بود كه 12 مهرماه 1395 مصادف با اول محرم، در دمشق توسط تروريست‌هاي تكفيري به شهادت رسيد و به خيل شهداي مدافع حرم پيوست.   تمناي بي‌خزان اولين كتاب مستند، با قلم روايي و داستاني از زندگي شهداي مدافع حرم است كه امتيازهايي آن را از ديگر كارهاي اين حوزه متفاوت مي‌كند. يكي از اين ويژگي‌ها زمان نگارش كوتاه آن است كه به گفته نويسنده تنها 40 روز پس از شهادت اين شهيد مدافع حرم شروع شده و يك ماه و 17 روز بعد پايان مي‌يابد.
در اين كتاب كه با روايت داستاني به نگارش درآمده، با ابعاد مختلف زندگي شهيد حسيني نظير حضور فعالش در فتنه 88 آشنا مي‌شويم، همچنين به برخي از شبهاتي كه درباره مدافعان حرم وجود دارد، پاسخ داده مي‌شود.
استفاده از ابيات رهبر معظم انقلاب در داستان، يكي ديگر از نكات قابل توجه كتاب است. به اذعان نويسنده جاي اينگونه كتب كه به دليل ثبت عاشقانه‌ها بتواند كتاب مناسبي براي نوجوانان و جوانان باشد در ادبيات دفاع مقدس و جهاد و شهادت خالي مانده است.
«تمناي بي‌خزان» علاوه بر اسطوره‌سازي و انتقال سبك زندگي زهرا و مهدي كه از جوانان نسل حاضر هستند، به خواننده، نشان مي‌دهد داشتن روحيه جهاد و ايثار و مقاومت، همچنان در بين جوانان اين مرزوبوم پررنگ بوده و خواهد ماند.  كتاب با محوريت زهرا سليماني‌زاده همسر شهيد و با ثبت لحظات كودكي‌اش آغاز شده چراكه نويسنده بر اين باور است كه نقش همسران شهدا در ايجاد ظرفيت شهادت بسيار تأثيرگذار است. پس از آن وارد فضاي كودكي و نوجواني و نقل ويژگي‌هاي شخصيتي مهدي در اين دوران مي‌شويم و سپس داستان وارد فضاي نوجواني زهرا مي‌شود. ويژگي‌هاي متفاوت زهرا و قرار گرفتن در شرايط سخت زندگي از او دختري باحيا، عفيف، قانع، مدير، مسئوليت‌پذير و اهل مدارا ساخته است كه مهدي را جذب خود مي‌كند و به اين ترتيب نوجواني هر دو در كشمكشي عاشقانه مي‌گذرد.  همان طور كه اشاره شد، از ويژگي‌هاي كتاب «تمناي بي‌خزان» اين است كه در قالب داستان به برخي شبهات درباره مدافعان حرم پاسخ مي‌دهد. به اين ترتيب كه در قالب گفت‌وگويي از مهدي و جوانان مسجدي خواننده با پاسخگويي در اين دست آشنا مي‌شود. اگر يكي از شبهات اين است كه مدافعين حرم چون دلبستگي‌هايي در دنيا ندارند طبيعي است كه راحت از خودشان بگذرند، همين به تصوير كشيدن عشق و انتظار در كنار هم بودن زهرا و مهدي خود پاسخي است به اين شبهات.
شبهه ديگر، حضور مدافعان حرم در سوريه است كه با تمثيل و كمك گرفتن از علم كلام، در بخشي از كتاب پاسخ داده شده است. شهيد حسيني با مطرح كردن لزوم اتحاد در دنياي اسلام كه مقدمه فراهم شدن زمينه ظهور است به بحث مهدويت و تشكيل حكومت جهاني و اتحاد دنياي اسلام مي‌پردازد و دنياي اسلام را به بدني تشبيه مي‌كند كه اگر يك بخش آن در اثر بيماري از كار بيفتد، اعضاي ديگر را تحت تأثير قرار مي‌دهد و از يكي شدن سلول‌هاي بدن و اتحادشان كمك مي‌گيرد تا به ذهن مخاطبش تقريب كند كه اگر بخشي از دنياي اسلام را رها كنيم، اين ميكروب وارد قلب اسلام شده و آن را از كار مي‌اندازد. قرار گرفتن سوريه در محور مقاومت و دفاع از حرم، نقش عربستان در تجهيز داعش و تخريب قبور ائمه، موضوعاتي است كه با ظرافت تمام به آنها پرداخته شده به طوري كه مخاطب، بي‌آنكه خسته شود، پاسخ شبهات خود را دريافت مي‌كند.  استفاده از ابيات و سروده‌هاي رهبر معظم انقلاب از زبان مهدي در برخي از بخش‌هاي داستان و اشاره مستقيم به علاقه و عشق مهدي و زهرا  از ويژگي‌هاي جالب توجه كتاب است. نويسنده شاعر نيست ولي گاهي از او هم سطرهايي شعرگونه را شاهد هستيم.
از مقطع حضور شهيد مهدي حسيني در سوريه به جهت نوع مسئوليتش در استان حماه، تدبير و تخصص مهدي مطالبي به تصوير كشيده شده و سعي شده است تا مظلوميت مدافعان حرم به نگارش درآيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار