کد خبر: 859052
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
اگر خودروهاي الكتريكي مي‌توانستند در حال رانندگي در بزرگراه شارژ شوند، تقريباً نگراني‌هاي مربوط به دامنه حركت از بين مي‌رفت و با معيار‌سازي الكتريسيته به عنوان سوخت استاندارد خودروها باعث صرفه در هزينه‌ها مي‌گشت.
مترجم: احمد‌رضا ثابتي
 
اگر خودروهاي الكتريكي مي‌توانستند در حال رانندگي در بزرگراه شارژ شوند، تقريباً نگراني‌هاي مربوط به دامنه حركت از بين مي‌رفت و با معيار‌سازي الكتريسيته به عنوان سوخت استاندارد خودروها باعث صرفه در هزينه‌ها مي‌گشت. حال دانشمندان براي رسيدن به چنين آينده‌اي بر مشكل بزر‌گي فائق آمده‌اند. آنها توانستند الكتريسيته را به صورت بي‌سيم به جسم نزديك انتقال دهند.
 
«شانهوئي فن» پروفسور مهندسي برق و عضو ارشد پروژه مطالعاتي در اين باره مي‌گويد: «علاوه بر پيشرفت در شارژ بي‌سيم خودرو‌ها و دستگاه‌هاي شخصي مانند تلفن‌هاي همراه، فناوري جديد ما مي‌تواند روباتيك را در ساخت آن مهار كند كه در حال حاضر در حال پيشروي است. ما هنوز هم بايد به طور معني‌داري مقدار الكتريسيته در حال انتقال جهت شارژ خودروهاي الكتريكي را افزايش دهيم اما حتماً هم نياز نيست به طور كامل به آن دست يابيم.»
 گروه سازنده اين فناوري در سال 2007 در دانشگاه «ام آي تي» براي كار روي انتقال الكتريسيته به يك جسم ساكن كه در فاصله چند فوتي قرار گرفته است، شروع به كار كردند. در پروژه جديد اين تيم انرژي الكتريسيته را به صورت بي‌سيم به يك لامپ LED متحرك انتقال دادند. اين كار تنها باعث شارژ يك ميلي وات گرديد درحالي كه خودروهاي الكتريكي جهت انجام عملكرد‌هاي خود به ده‌ها هزار وات الكتريسيته نياز دارند. اين گروه در حال حاضر روي افزايش چشمگير ميزان الكتريسيته قابل انتقال و ارتقاي اين سيستم براي انتقال از فاصله‌هاي بيشتر همراه با بازدهي بالاتر كار مي‌كند.
 
شارژ بي‌سيم مي‌تواند مشكل بزرگ اتصال به پريز برق را در خودروهاي الكتريكي كه باعث محدوديت در دامنه رانندگي با اين نوع خودرو‌ها گشته است حل كند. انتظار مي‌رود تا مدل جديد شماره 3 شركت «تسلا موتورز»با يك بار شارژ تا بيش از 200 مايل را براند و «چوي بولت» كه پيش از اين هم در بازار موجود بوده، حركت 238 مايلي را براي خودروهاي خود تبليغ كرده است. اما باتري خودروهاي الكتريكي به منظور شارژ كامل چندين ساعت زمان نياز دارند. سيستم شارژ در حال رانندگي مي‌تواند بر تمامي اين مشكلات فائق آيد.
 
پروفسور «فن» در ادامه گفت: «از لحاظ نظري افراد مي‌توانند بدون توقف براي شارژ در زماني نامحدود به رانندگي خود ادامه دهند. اميد بر آن است تا شما بتوانيد خودرو خود را در حين رانندگي در بزرگراه شارژ كنيد. كويلي در قسمت پاييني خودرو مي‌تواند الكتريسيته را از مجموعه‌اي از كويل‌هاي متصل به جريان الكتريكي تعبيه شده در مسير دريافت كند.»
 
برخي از متخصصان انتقالات يك سيستم خودكار را در چشم‌انداز بزرگراه‌ها مي‌بينند كه در آن خودروهاي الكتريكي فاقد سرنشين مي‌توانند با استفاده از انرژي خورشيدي يا ديگر منابع تجديد‌‌پذير به صورت بي‌سيم شارژ شوند. هدف اين است تا تصادفات كاهش يابد و به طور چشمگيري جريان ترافيك همگام با كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي بهبود بخشيده شود.
 همچنين فناوري بي‌سيم مي‌تواند در مسيريابي خودروهاي بي‌سرنشين به كمك جي‌پي‌اس كمك كند. جي‌پي‌اس تا حدود 35 فوت دقت دارد. براي رسيدن به ايمني بيشتر، خودروهاي خودكار بايد در مركز لاين كه كويل‌هاي انتقال‌دهنده انرژي در آنها تعبيه گشته‌اند قرار بگيرند كه در اين حالت موقعيت‌يابي با استفاده از ماهواره‌هاي جي‌پي‌اس بسيار دقيق خواهد بود.
 
منبع: ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر