کد خبر: 858968
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
بررسي اثرات حضور در جام جهاني بر آينده فوتبال ايران در گفت‌وگوي «جوان» با امير حاج رضايي
شاگردان كرش 22خرداد با برتري 2 بر صفر مقابل ازبكستان و در فاصله دو هفته مانده به پايان انتخابي جام جهاني، بليت روسيه را براي خودشان رزرو كردند...
تأثير صعود بايد در زيرساخت‌ها و فوتبال پايه ديده شودسعید احمدیان 

شاگردان كرش 22خرداد با برتري 2 بر صفر مقابل ازبكستان و در فاصله دو هفته مانده به پايان انتخابي جام جهاني، بليت روسيه را براي خودشان رزرو كردند؛ دومين صعود متوالي به جام جهاني تا حضور در بزرگترين جشن فوتبال دنيا ديگر يك آرزو يا رؤيا نباشد. حالا هدف فوتبال ايران، صعود از مرحله گروهي و رفتن به يك هشتم نهايي جام جهاني است. دو هفته پس از زودهنگامترين صعود به جام جهاني كه با ركورد بدون گل خورده به دست آمد، در گفتوگو با امير حاجرضايي كارشناس فوتبال كشورمان، وضعيت تيم ملي فوتبال را بررسي كردهايم.

بي دردسر و بدون اينكه حرص بخوريم اين بار به جام جهاني صعود كرديم. آقاي حاج رضايي چه دلايلي را در اين صعود تأثيرگذار ميدانيد؟ چه شد اين بار بر خلاف جام جهاني 98 و 2016 براي رفتن به جام جهاني جان به لب نشديم؟ فوتبال در اين دوره نسبت به دورههاي پيش چه فاكتورهاي بيشتري داشت كه ما توانستيم يك صعود زودهنگام را جشن بگيريم؟

به نظر من مقايسه كردن كار درستي نيست، عوامل بسيار زيادي وجود دارد كه نميگذارد در شرايط مختلف تيمها با هم مقايسه شوند. يك سال و نيم، دو سال بعد از آمدن آقاي كرش به ايران بود كه تيم كشورمان راهي جام جهاني برزيل شد. بعد ايشان چهار سال وقت داشتند تا در تيم ملي تغيير نسل بدهند و تغيير سبك ايجاد كنند. در اين زمينه يك سري بازيكنان جوان به تيم ملي دعوت شدند كه دعوت كردن از اين بازيكنان مقدار زيادي شهامت ميخواست. تركيب تيم ملي عوض و تعداد لژيونرهايمان زياد شد و به همين خاطر نميتوانيم به جهت سطح بازيكنان و مربياني كه در دورههاي مختلف در تيم ملي بودند، اين مقايسه را در نحوه صعود كردن انجام بدهيم. تيم ملي به رغم صحبتهاي آقاي كرش كه هر چند وقت يكبار از كمبودها گلايه ميكردند و ميناليدند، تيم ملي از خيلي پشتوانههاي اقتصادي و مالي برخوردار بود و فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش به تيم ملي كمك كردند. بنابراين اين دوره كاملاً متفاوت با دورههاي گذشته بود و همان طور كه اول صحبتهايم عرض كردم، نقش سرمربي، تلاش و بازيكنان و حمايت فدراسيون را نميتوانيم ناديده بگيريم.

صعود مقتدرانهاي هم داشتيم، بدون گل خورده و بدون باخت، ريشه اين اقتدار فوتبال را در صعود به جام جهاني در چه ميبينيد؟

وقتي به تيم ملي نگاه ميكنيم، كاملاً تاكتيك تيم مشخص است و از سيستمي كه مؤلفههاي دفاعي دارد، كرش استفاده ميكند. بازيكنان به زمين خودمان ميآيند، توپ را به حريف ميدهيم اما فضاي بازي را خودمان در دست ميگيريم. اين مؤلفههاي دفاعي هنر آقاي كرش است. در دنيا هم البته تيمهايي مانند منچستر با مورينيو و آتلتيكو مادريد با سيمونه از سيستم دفاعي استفاده ميكنند. البته فوتبال دفاعي هيچ وقت خلاف اخلاق و قانون نيست اما خب مردم دوست دارند فوتبال تهاجمي ببينند. سبك بازي و تمرينات تيم ملي كاملاً بر اساس دفاع و ضد حمله طراحي شده است. اين اجازه ميدهد يك دفاع سازمانيافته كمتر گل بخورد كه براي ايران اين عدد صفر گل خورده است. ما در مسئله دفاعي به كمال نرسيديم اما به صورت نسبي رشد كرديم و مشخص است كه تيم به اصول دفاعي نزديك شده است. اين ايده آقاي كرش است كه به بار نشسته، هر چند مردم بازي تهاجمي و گلهاي زياد را دوست دارند اما مهمتر از اينها نتيجه نهايي مسابقه است كه به نفع تيم ايران رقم خورده است. به هر حال هر مربي براي خودش ايدئولوژي و بينش خاصي دارد و در يك فوتبال تهاجمي يا دفاعي، هدف هر تيم كسب پيروزي است. تاكتيكي هم كه كرش در تيم ملي اتخاذ كرد سبب شد تا تيم ملي كشورمان با زيان خيلي كم به جام جهاني صعود كند.

حالا با صعود به جام جهاني خيليها صعود از گروهمان را از كرش و تيمش ميخواهند، با توجه به ظرفيت و پتانسيلي كه داريم چه هدفگذاريهايي بايد براي مسابقاتمان در روسيه داشته باشيم؟

با دو چيز مخالفم؛ معتقدم اول اينكه سقف آرزوهاي فوتبالمان نبايد تنها صعود به جام جهاني باشد، صعود به جام جهاني نبايد باعث شود كمبودها و مشكلاتمان را بپوشانيم و فراموش كنيم. دو اينكه رسيدن به دور دوم نيز نبايد سقف آرزوهايمان باشد. معتقدم كه اين پيروزي و صعود به جام جهاني پيامآور است. اين پيام را دارد كه بايد در كارهاي زيربنايي و ساختاري اجتماعي فوتبال توانمند باشيم. البته با افتتاح ورزشگاه نقش جهان و ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد اين زيرساختها در فوتبال كشورمان در حال شكلگيري است. مسئله ديگر توجه به ردههاي پايه است، اينكه در ردههاي پايه فقط رسيدن به جام جهاني هدفمان نباشد و سقف آرزوهايمان را كوتاه نكنيم.

يعني شما معتقديد كه بايد نگاه بلندپروازانهتري داشته باشيم و تأثيرات صعود به جام جهاني را در توسعه زيرساختها و فوتبال پايه ببينيم، نه اينكه يك هدف و يك سقف آرزوي كوتاه مدت داشته باشيم؟

قطعاً، به دليل اينكه استعدادهاي فوتبالمان سقفشان خيلي بالاست. ما كشوري هستيم كه به دليل دادههاي علمي، فاكتورهاي مدنظر فيفا را براي پيشرفت داريم. بر اساس آمار كنفدراسيون فوتبال آسيا، ايران بالاترين نيروي انساني مستعد فوتبال را در سطح آسيا دارد، كافي است كه شما نگاه كنيد به نيمكت تيم ملي، اينكه با توجه به پتانسيل بالايي كه داريم، چه بازيكناني روي نيمكت مينشينند و اين نشان ميدهد كه فوتبال ايران غني و براي پرورش اين استعدادها زحمت كشيده شده است و نشان از نيروي انساني بالاي ما در زمينه فوتبال دارد. دوم به جهت اقليمي و جغرافيايي، كشوري چهار فصل هستيم و ميتوانيم در تمامي فصول تمرين و مسابقه برگزار كنيم. در مجموع معتقدم با توجه به اين پتانسيل و ظرفيت سقف فوتبال ايران را نبايد پايين آورد. پويايي فوتبال به اين نيست كه بعد از حضور در چهار دوره جام جهاني، در دوره بعد به مرحله حذفي يا بالاتر برويد. اين موفقيت خيلي خوبي است ولي مطالبات فوتبال ايران با توجه به فاكتورها و ظرفيتهايي كه اشاره كردم خيلي بيشتر از اين است.

نگاه سطحي و بدون اهداف بلندمدت به موفقيتي مانند صعود به جام جهاني، چه آسيبهايي ميتواند داشته باشد؟

يك نمونه آن را در اظهارنظرهايي كه پس از بازي با ازبكستان شد، ميتوان ديد. حالا كه به جام جهاني رسيديم، اين موفقيت باعث نشود تا كساني كه دستاندركار فوتبال هستند، عيوب و نواقصي كه در فوتبال كشورمان با آن روبهرو هستيم را بپوشانند و از موضع قدرت صحبت نكنند. اين به فوتبال لطمه ميزند. بلافاصله بعد از پيروزي مقابل ازبكستان و صعود به جام جهاني، مصاحبههايي ميشود كه از آن بوي تسويه حساب ميآيد و نوعي سوءاستفاده از اين موفقيت است و در جاي مناسبي بيان نشده است.

از مجموع صحبتهايتان ميشود اين طور برداشت كرد كه صعود به جام جهاني ميتواند كليد توسعه فوتبال كشور در همه جوانب باشد؟

بله اين توسعه و نگاه ويژه بايد در تمامي زمينهها رخ بدهد، ما الان سالهاست بهترين تيم آسيا هستيم، اما اينكه ايران قدرت اول آسيا است تنها در يك تيم ملي نبايد تجلي پيدا كند. قدرت ملي بايد وجه بينالمللي پيدا كند و تيم ملي با تيمهاي مطرح جهان بازي كند، در كشورهاي مطرح اردو بزند، در واقع فوتبال در عمق كشور جاري شود. البته اين انتظار وجود ندارد كه فدراسيون فوتبال مانند غول چراغ جادو عمل كند و همه مشكلات يكشبه حل شود. اين امكان وجود ندارد، در واقع ما الان با صعود به جام جهاني، در پيروزي مقطعي موفق بودهايم و بايد به سمت پيروزي پايدار حركت كنيم و كشورمان براي رسيدن به اين هدف ابزار و لوازم لازم را دارد ولي چگونه از آن استفاده كنيم بحث ديگري است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار