کد خبر: 858798
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز عيد فطر با تأکید بر حفظ وحدت و انگیزه انقلابی مردم:
در خجسته عيد سعيد فطر، مردم موحد و مؤمن ايران اسلامي به شكرانه‌ يك ماه روزه‌داري و بندگي خداوند متعال، نماز عيد را در سراسر كشور با شكوه فراوان برگزار و از خداوند كريم، بهترين‌ها را مسئلت كردند. كانون اين حضور پرشور و مؤمنانه، مصلاي امام خميني تهران بود كه نماز عيد سعيد فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه شد
در خجسته عيد سعيد فطر، مردم موحد و مؤمن ايران اسلامي به شكرانه‌ يك ماه روزه‌داري و بندگي خداوند متعال، نماز عيد را در سراسر كشور با شكوه فراوان برگزار و از خداوند كريم، بهترين‌ها را مسئلت كردند. كانون اين حضور پرشور و مؤمنانه، مصلاي امام خميني تهران بود كه نماز عيد سعيد فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه شد. متن كامل خطبه‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نماز عيد فطر به شرح زير است.
  
خطبه‌ اول
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلاه و السلام علي سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد و علي آله الاطيبين الاطهرين المنتجبين الهداه المهديين المعصومين سيما بقيه ‌الله في الارضين و السلام علي ائمه المسلمين و هداه المستضعفين و حماه المؤمنين.  
تبريك عرض مي‌كنم عيد سعيد فطر را به همه‌ شما نمازگزاران عزيز، به همه‌ ملت ايران، به همه‌ امت اسلامي، همچنان كه بايد تبريك عرض كرد به همه‌ آحاد مسلمان، توفيق روزه‌داري ماه رمضان و سربلند بيرون آمدن از اين آزمايش الهي داراي فضيلت و موجب اهتزاز روح انساني. خداوند ان‌شاءالله اين عبادات را و اين توجهات را از شما قبول كند و مشمول لطف و عنايت ويژه‌ خود قرار بدهد.
 امسال ماه رمضان بحمدالله به‌معناي واقعي كلمه، براي ملت عزيز ما ماه مباركي بود. آنچه ما از نزديك ديديم: مردم ما نشانه‌هاي توسل و تقرب را در رفتار خودشان و مراسمي كه داشتند و مجموعه‌هايي كه كارهاي عبادي و خدماتي را انجام مي‌دادند، نشان دادند. فضا، فضاي معنوي، فضاي تقرب، فضاي توسل و به‌معناي واقعي كلمه، فضاي ماه رمضان بود.  اولاً خود اين روزه‌داري در روزهاي گرم و در بلندترين روزهاي سال، في‌نفسه، يك نشانه‌ معنويت، يك نشانه‌ اهتزاز روحي است و اين در همه‌ بخش‌هاي كشور، در نقاطي كه حرارت هوا بسيار بالا هم بود، محسوس بود، ملموس بود؛ همه مي‌دانستند، همه مي‌ديدند جوان‌هاي روزه‌دار، مردان و زنان روزه‌دار را.
 ثانياً حضور چشمگير جوان‌ها در مراسم عبادي اين ماه بود. در تهران، آن‌طوري كه به ما گزارش دادند، صدها جلسه‌ گرم پرجمعيت، روز و شب برگزار مي‌شد و عمده‌ شركت‌كنندگان اين جلسات جوان‌ها بودند، چه جلسات معارفي، چه جلسات اُنس با قرآن، غير از جلسات كوچكي كه مثلاً در بعضي از محلات يا مساجد، در گوشه و كنار به وجود مي‌آمد، تعداد جلسات بزرگ در تهران صدها جلسه بود، در همه جاي كشور به همين نسبت حضور داشتند.
 سفره‌هاي افطار در مساجد و در معابر، اين رسمي كه چند سال است بين مردم راه افتاده است كه سفره‌هاي افطار ساده‌ مردمي را چه در مساجد، چه در كوچه‌ها و چه در خيابان‌ها گسترده مي‌كنند و افطار مي‌دهند، بسيار عادت خوب و سنت خوبي است كه امسال هم بحمدالله به‌طور محسوسي وجود داشت.  كمك به آزادي زندانياني كه جرائم غيرعمد داشتند و نياز داشتند به كمك مالي و هزينه‌ درمان [بيماران]، كمك‌هاي زيادي مردم كردند، اين كارها انجام گرفت. اين ماه رمضاني كه با اين خصوصيات بر مردمي مي‌گذرد، ماه رمضان مبارك به‌معناي واقعي است.
 و اما شب‌هاي قدر، شب‌هاي قدر حقيقتاً شب‌هاي توسل و تضرع و استعانت مردم بود. اشك‌هايي كه بر چهره‌ها جاري شد، ناله‌هايي كه زده شد، دل‌هايي كه متوجه به ذات اقدس ربوبي شد، خيلي باارزش است. همين چيزهاست كه بنيه‌ معنوي يك ملت را تقويت مي‌كند و او را در راه‌هاي دشوار كمك مي‌كند.  بعد هم در پايان اين ماه، راهپيمايي [روز] قدس، با آن عظمت، با آن شكوه، در آن هواي گرم، در بلندترين روزهاي سال، مردم آمدند در خيابان‌ها، بعضي حتي كودكانشان را هم آوردند، در ميان خيابان‌ها راهپيمايي كردند. اين حركت عظيم مردم حقيقتاً كاري بزرگ، كاري داراي نشان و كاري تاريخي است، اينها در تاريخ مي‌ماند به‌عنوان افتخارات يك ملت كه حالا بعد هم يك جمله عرض خواهم كرد.
 برادران عزيز، خواهران عزيز! آنچه در اين ماه به دست آورديد ذخيره‌ الهي است براي شما، ذخيره كرديد. اين ذخيره‌ها را حفظ كنيد، اين ذخيره‌ها را حفظ كنيد با استمرار اين حالت. تلاوت قرآن را از دست ندهيد، توجه در نماز را حتماً مورد توجه داشته باشيد، اينها چيزهايي است كه بايد حفظ كرد. اين ماه، تمرين رياضت بود، تمرين توجه به خدا بود، از اين تمرين حداكثر استفاده را بكنيد، اين ذخيره را براي خودتان نگه ‌داريد، ان‌شاءالله كه رضاي الهي و رحمت الهي شامل حال شما خواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحيم * قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ * اَللهُ الصمَدُ * لَم يلد وَ لَم يولَد * وَ لَم يكن لَه‌و كفَوًا اَحَدٌ.
 
  خطبه‌ دوم
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم.
الحمد لله‌رب العالمين و الصلاه و السلام علي سيدنا و نبينا ابي‌القاسم المصطفي محمد و على آله الاطيبين الاطهرين المنتجبين سيما علي اميرالمؤمنين و صديقه الطاهره سيده نساء العالمين و الحسن و الحسين سيدى شباب اهل الجنه و على‌بن‌الحسين زين‌العابدين و محمدبن‌علي باقر علم الاولين و الاخرين و جعفربن‌محمد الصادق و موسى‌بن‌جعفر الكاظم و على‌بن‌موسى الرضا و محمدبن‌على الجواد و على‌بن‌محمد الهادي و الحسن‌بن‌على الزكي العسكري و الحجه القائم المهدي صلوات اﷲ عليهم اجمعين اللهم اجعلنا من شيعتهم و من اعوانهم و انصارهم في حضورهم و غيبتهم.
 آنچه در اين خطبه عرض مي‌كنم، يك جمله راجع به مسائل داخلي كشور است، يك جمله مربوط به مسائل عمومي دنياي اسلام است.
 اما آنچه راجع به مسائل داخلي عرض مي‌كنم، ملت عزيز ايران سرافراز باشند كه كارهاي بزرگي انجام دادند، دل شاد كنيد، اميد در دل بپرورانيد، كارهاي بزرگي انجام داديد.
در همين ماه مبارك و اندكي پيش از ماه مبارك، اولاً آن انتخابات پُرشور و باعظمت را توانستيد به دنيا نشان بدهيد؛ كار بزرگي بود، كار عظيمي بود. ثانياً همين راهپيمايي روز قدس، كار بسيار باعظمتي است. اين تهاجم قدرتمندانه‌ سپاه به دشمنان كار بزرگي بود.  همان‌طور كه در خطبه‌ قبل عرض كردم، دستاوردها - دستاوردهاي شخصي و معنوي و عبادي ما- ذخيره‌هاي معنوي ماست، اين چيزها هم ذخيره‌هاي اجتماعي ماست، اين ذخيره‌ها را هم بايد حفظ كرد. حفظ اين ذخاير به اين است كه ملت وحدت خودشان را حفظ كنند، اتحاد و اجتماع خودشان را حفظ كنند، انگيزه‌ انقلابي خودشان را حفظ كنند، حركت در جهت اهداف و آرمان‌هاي انقلاب را در دلشان به‌عنوان يك هدف والا حفظ كنند.  اميدواريم ان‌شاءالله هرچه زودتر دولت جديد تشكيل بشود و كارهاي لازم براي كشور را هرچه زودتر شروع كنند. كارهاي بزرگي در پيش است كه بايستي انجام بگيرد [توسط] مسئولان كشور به كمك مردم، كار براي توليد داخلي، كار براي اشتغال جوانان كه جزو مسائل مهم ماست و ما امسال را سال توليد ملي و سال اشتغال اعلام كرديم، بايد اين كارها با جديت ان‌شاءالله دنبال بشود.
 از جمله‌ كارهاي مهم، كارهاي فرهنگي است. ما خُلل و فُرج فرهنگي زياد داريم. جاهايي كه نفوذگاه دشمن است ازلحاظ فرهنگي، بسيار است، اين را، هم مجموعه‌هاي مسئول دولتي، هم مجموعه‌هاي گسترده‌ عظيم مردمي موظفند كه انجام بدهند. «آتش‌به‌اختيار» به معني كار فرهنگي خودجوش و تميز است. آنچه ما گفتيم معنايش اين است كه در تمام كشور، جوان‌ها و صاحبان انديشه و فكر، صاحبان همت، خودشان با ابتكار خودشان، كار را - كارهاي فرهنگي را- پيش ببرند، منافذ فرهنگي را بشناسند و در مقابل آنها، كار انجام بدهند. آتش‌به‌اختيار، به معناي بي‌قانوني و فحاشي و طلبكار كردن مدعيان‌پوچ‌انديش و مديون كردن جريان انقلابي كشور نيست. نيروهاي انقلابي بيش از همه بايد مراقب نظم كشور، مراقب آرامش كشور، مراقب عدم‌سوءاستفاده‌ دشمنان از وضعيت كشور و مراقب حفظ قوانين [باشند]، اين مراقبت‌ها در درجه‌ اول متوجه به نيروهاي انقلاب است كه دلسوزند، علاقه‌مندند و مايلند كه كشور به سمت هدف‌هاي خود حركت بكند.
 در مورد مسائل دنياي اسلام هم بايد عرض كنيم كه زخم‌هاي زيادي بر پيكر امت اسلامي است، مسائل يمن، جراحت بزرگي بر پيكر امت است، مسائل بحرين همين‌جور، مسائل گوناگوني كه در كشورهاي اسلامي هست همين‌جور. دنياي اسلام بايد به‌طور صريح از مردم يمن حمايت كند و از ظالمان و ستمگراني كه به اين مردم - در روز ماه رمضان، در ماه مبارك- آن‌گونه تهاجم‌هايي انجام مي‌دهند، اظهار برائت و بيزاري بكند، از مردم حمايت بكند، از مردم بحرين و مردم كشمير همين‌جور. ملت ما مي‌تواند پشتوانه‌ اين حركت عظيم دنياي اسلام قرار بگيرد، همچنان‌‌كه ما صريحاً مواضع خودمان را نسبت به دوستان، دشمنان، معارضين  و مخالفين بيان مي‌كنيم، دنياي اسلام [هم] - به‌خصوص روشنفكران، به‌خصوص علماي دنياي اسلام- بايستي همين شيوه را دنبال بكنند، صريح موضع بگيرند و خداي متعال را از خودشان راضي كنند، ولو ديگران و طواغيت ناراضي بشوند.  پروردگارا! به محمد و آل محمد توفيقات خود را بر امت اسلامي روزبه‌روز افزايش بده. پروردگارا! به محمد و آل محمد ما را به وظايف خودمان روزبه‌روز آشناتر بگردان.
بسم الله الرحمن الرحيم * وَ العَصر * ان الانسانَ لَفي خُسرٍ * الا الذينَ ءامَنوا وَ عَملُوا الصالحت وَ تَواصَوا بالحَق وَ تَواصَوا بالصبر.
والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار