کد خبر: 858789
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
فرهاد همتی

نویسنده: فرهاد همتی*

"نارندرا مودی" نخست وزیر هند از امروز-4تیر- سفر خودرا به سه کشور آمریکا، هلند و پرتغال آغاز کرد ."مودی " در اولین ایستگاه برای دیدار با مقامات عالیرتبه آمریکا عازم واشنگتن شد. هدف از سفر "مودی " به سه کشور آمریکا، هلند و پرتغال چیست ؟آمریکا با میزبانی از نخست وزیر هند دنبال چه اهدافی است؟


*اهداف سفر "مودی " سه کشور آمریکا، هلند و پرتغال

1-نخست وزیر هند، نخستین رهبر خارجی است که در دولت جدید آمریکا پس از پایان گفت وگوهای رسمی در ضیافت شام در کاخ سفید شرکت می کند.رهبران هند و آمریکا در این دیدار در خصوص تقویت روابط دفاعی ،امنیتی ،مبارزه با تروریسم و حل مسائل موجود بین دوکشور در بخش تجارت گفت وگو می کنند.

2-به نوشته روزنامه های هندی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند هفته آینده با سفر به ۳ کشور آمریکا، هلند و پرتغال درخواست دهلی برای حمایت این کشورها از عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای (ان اس جی) را مطرح خواهد کرد.آمریکا، پرتغال و هلند از جمله اعضای گروه تامین کنندگان هسته ای هستند. پرتغال پیش از این و در سفر «آنتونیو کوستو» نخست وزیری این کشور به هند، حمایت خود را از عضویت دهلی در" ان اس جی" اعلام کرده بود و هلند نیز به عنوان یکی از اعضای "ان اس جی "موافق ورود هند به این گروه است. در این میان اگر چه دولت باراک اوباما پیش از این از ورود هند به گروه تامین کنندگان هسته ای استقبال کرده بود اما امروز " مودی " با سفر به آمریکا و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در صدد کسب اطمینان از عدم تغییر موضع واشنگتن در حمایت از عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای است .

3- اجلاس آتی گروه تامین کنندگان هسته ای ماه جاری در شهر «برن» سوئیس برگزار می شود و درخواست هند برای عضویت در این گروه مورد بررسی قرار می گیرد.گروه تامین کنندگان هسته ای مشتمل بر ۴۸ کشور است که برای عدم توسعه تسلیحات هسته ای در سراسر جهان تلاش می کند. البته در میان چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که از حق وتو برخوردار است ، اعلام کرده که ما همچنان مخالف حضور کشورهایی که پیمان «ان پی تی» مبنی بر منع گسترش سلاح هسته ای را امضا نکرده اند، هستیم؛ هند و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که پیمان" ان پی تی" را امضا نکرده اند.

4- نکته بعدی در این میان اینکه ،نخست وزیر هند با سفر به واشنکتن نیم نگاهی هم به مناسبات هند و پاکستان به خصوص کشمیر دارد . دهلی نو در نظر دارد در این سفر،مقامات کاخ سفید را ترغیب به قطع کمک های مالی به پاکستان و فشار بر اسلام آباد برای جلوگیری ازورود شبه نظامیان به کشمیر شود. به بیان دیگر نخست وزیر هند نیز در نظر دارد علاوه بر استفاده از آمریکا برای مقابله با رقیب منطقه ای خود – چین - رئیس جمهوری آمریکا را متقاعد به کاهش کمک های این کشور به پاکستان کند. دهلی نو همواره اسلام آباد را به حمایت از شبه نظامیان برای نفوذ به هند و دست زدن به حمله تروریستی متهم می کند .اسلام آباد همواره این اتهامات را رد کرده است .آنچه مسلم است اینکه ،هند و پاکستان به عنوان دو کشور دارنده سلاح های اتمی پس از جدایی از یکدیگر در سال 1947 میلادی حدود هفت دهه است که بر سر کشمیر با هم اختلاف دارند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به یکدیگر استفاده می کنند.


*اهداف امریکا از میزبانی نخست وزیر هند

1- یکی از سیاستهایی که ترامپ در سفر به کشورهای خارجی یا دیدار با که با مقامات کشورهای خارجی دنبال می کند، رویکرد "سود محو رانه وکاسبکاران " وی است .دیدار ترامپ از عربستا ن، سیاستهای دولت ترامپ در شرق آسیا و آمریکای لاتین گواه بر این مدعا است .سفر مودی به امریکا و دیدار با ترامپ نیز دراین مقوله می گنجد .به گفته مقامات کاخ سفید ، امریکا علاقه مند است که این سفر "نارندرا مودی" را تبدیل به یک دیدار بسیار ویژه کند. در این راستا واشنگتن در بیانیه ای رسمی از تبدیل شدن هند به عنوان همکار بزرگ دفاعی امریکا حمایت خواهد کرد.آمریکا روز گذشته از توافق دولت این کشور با فروش 22 پهپاد غیر مسلح شکارچی به ارزش 2 میلیارد دلار به هند خبر داد.

2- همچنین واشنگتن در نظر دارد از دهلی نو به عنوان اهرمی برای فشار بر چین به عنوان یکی از رقبای منطقه ای آمریکا در اقیانوس هند استفاده کند .دولت آمریکا چند سالی است که با چرخش سیاست خود از آتلانیک به پاسفیک ، با دمیدن به اختلافات مرزی وآبی چین باکشورهای همسایه ، در صدد "مهار چین" است .اتخاذ این سیاست در حالی است که چین در سالهای اخیر با رشد همه جانبه خود در حوزه های مختلف به "تهدید جدی" برای آمریکا تبدیل شده است .به همین دلیل از منظر آمریکا ، هند با توجه به قابلیتها و ظرفیتهای که دارد ، می تواند گزینه مطلوب واشنگتن برای به چالش کشیدن پکن در منطقه باشد .

3- فروش تسلیحات آمریکا به هند از دیگر اهداف مهم واشنگتن در سفر مودی است .به همین دلیل ترامپ خواهان گسترش روابط دفاعی روز افزون هند و امریکا است.
به گفته مقامات آمریکایی، هند و امریکا از سال 2008 تاکنون توافق های دفاعی به ارزش 15 میلیارد دلار امضا کرده اند.

*نتیجه گیری

آنچه مبرهن است اینکه آمریکا وهند در بسیاری از مبا حث دو جانبه و مسایل بین المللی ، سیاستها و رویکردهای متفاوت و گاها متضادی نسبت به یکدیگر دارند ، اما وجود تهدید مشترکی به نام " چین " با عث شده تا مقامات واشنگتن و دهلی نو سیاست مشترکی را در این باره اتخاذ نمایند . چرا که تبدیل شدن چین به یک قدرت جهانی ، خطر مشترک هند و امریکا محسوب می شود .به همین دلیل تشکیک مساعی پیرامو ن این موضوع در سالهای اخیر به یک گفتمان مشترک دو کشور تبدیل شده است .البته وجود"کارت چین" برای هندیها ، باعث شده تا مقامات امریکایی در مقاطعی امتیازاتی را به دهلی نو واگذار نمایند .البته در حال حاضر حضور رئیس جمهور" کاسبکار و سود محور" درکاخ سفید با عث شده تا هندی ها نیز برای رسیدن به بر خی اهداف خود در منطقه امتیاز هایی نیز به کاخ سفید بدهد .

* کارشناس مسائل آسیا


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار