کد خبر: 858107
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
واكنش چهره هاي مختلف سياسي،نظامي و دانشگاهي به عمليات موشكي «ليله القدر» سپاه
دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل بازدارندگی فعال و موثر است و هرگونه تهدید احتمالی منطقه ای و فرامنطقه ای را به شدیدترین وجه پاسخ می دهد...

مصطفي محمدي

پس از حمله تروریستی عناصر داعش به «نماد انقلاب اسلامی» و «جایگاه جمهوریت و دموکراسی» در ایران یعنی حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی، سپاه پاسداران که در کنار سایر نهادهای انتظامی و امنیتی نقش برجسته ای در مهار حرفه ای آن اقدام کور و جنایتکارانه ایفا نمود، از انتقام شهدای این دو حادثه تروریستی خبر داد. یکشنبه بیست و هشتم خردادماه 1396 به آخرین دقایق خود نزدیک می شد که یک خبر، فضای سیاسی و رسانه ای را در مقیاس جهانی دگرگون ساخت. این خبر مربوط به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک تکفیری-تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه بود که به واقع قابلیت تبدیل شدن به یک تیتر داغ با دامنه و نفوذ جهانی را داشت. در داخل كشورمان نيز اكثر مسئولان و چهره هاي شناخته شده نسبت به اين اقدام شجاعانه و هوشمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اعلام همراهي كردند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، حمله اخیر موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه را بخش کوچک و نازلی از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اقدام کور و حقیرانه تروریستی داعش و حامیانش ذکر کرد و افزود: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل بازدارندگی فعال و موثر است و هرگونه تهدید احتمالی منطقه ای و فرامنطقه ای را به شدیدترین وجه پاسخ می دهد.

سردار دهقان در خصوص قدرت و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: در سه سال گذشته در حوزه ی موشکی ،برنامه های جدی و گسترده ای در ابعاد کمی و کیفی در دستور کار داشته ایم و امروز قادریم انواع موشک های بالستیک و کروز را با قدرت تخریبی بالا و دقت نقطه زنی در مجموعه وزارت دفاع طراحی، تولید و در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم.

وی افزود: عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر تقویت بنیه دفاعی است و هیچ قدرتی قادر نخواهد بود بر این اراده تأثیر منفی داشته باشد و تحریم ها نیز نه تنها موثر نبوده بلکه عزم ما را برای خوداتکایی کامل در این حوزه راهبردی صد چندان کرده است.
وزیر دفاع خاطر نشان کرد: دشمنان ملت ایران در دوران دفاع مقدس آموختند که این ملت در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود با رشادت ، شجاعت و قاطعیت می ایستد وهر متجاوز و تهدید کننده را از کردار خود پشیمان می کند.

دهقان تأکید کرد: قدرت و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران در خدمت صلح،ثبات و امنیت منطقه و در مقابله با عوامل ناامن کننده نظیر گروه های تروریستی تکفیری داعش بکار گرفته خواهد شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه دشمن وانمود می کند که اقدام گروه تروریستی داعش در تهران در راستای راهبرد آنان در کشیدن جنگ به داخل ایران صورت گرفته است اظهار داشت:هلاکت کامل نیروهای اقدام کننده در تهران ، وارد کردن ضربات قاطع به طراحان و هدایت کنندگان آنان توسط تیم های امنیتی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران و حمله موشکی سپاه نشان داد که پاسخ ایران به اینگونه اقدامات مذبوحانه بلادرنگ و ویرانگر و نقشه آنان نقش برآب است.

رحمانی فضلی: جمهوری اسلامی در دفاع از خود مقتدرانه و هوشمندانه اقدام خواهد کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور طی مطلبی که در فضای مجازی منتشر کرد تاکید کرد: سیلی ملت آگاه و شجاع میهن اسلامی که در قالب موشک های نیروهای پرافتخار مسلح کشورمان بر گونه نحیف دشمنان آرامش و امنیت منطقه و نوکران آنها زده شد، نشان از اقتدار و عزتی دارد که مرهون تبعیت از رهبری آگاه و دوراندیش می باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد در دفاع از هویت انقلابی و کیان اعتقادی و امنیت داخلی خود کاملا مقتدرانه و هوشمندانه علیه هر متجاوزی اقدام قاطع خواهد کرد.

امير اسماعيلي: با ایران زورآزمایی نکنيد

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در حاشیه محفل انس با قرآن مرکز آموزش و میدان تیر شهدای وظیفه سمنان اظهار داشت: قدرت دفاعی ما برگرفته از موشک، رادار، دیده بان و شنود اطلاعاتی نیست بلکه برگرفته از قدرت پشتیبانی مردم است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به تهدیدات منطقه‌ای گفت: جواب جمهوری اسلامی ایران به زنبورهای بزرگتر از مگس‌های داعش این است که با ایران زورآزمایی نکنندچراکهدفاع جمهوری اسلامی ایران پاسخی بدون مماشات است.

وی گفت: اگر قرار باشد هواپیمایی عبور کذبی از فضای جمهوری اسلامی ایران داشته باشند باید فرود بیاید و عذرخواهی کنند چرا که اینجا دیگر فضای"بزن در رو" نیست.

اسماعیلی همچنین وضعیت پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هر پرنده ای برای عبور از فضای هوایی ایران باید مجوز داشته باشد.

حمله موشکی سپاه به مواضع داعش پاسخی کوبنده به یاوه‌گویان است

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) بیانیه‌ای در حمایت از اقدام ارزشمند حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها به شرح زیر صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُونَ

بدون تردید اقدام ارزشمند همرزمان عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به مواضع تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه اقدامی انقلابی و پاسخی کوبنده و سهمگین به یاوه‌گویان است و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد که در زمین و آسمان و دریا اقتدار آفرین است و برای صیانت از امنیت ملی خود هیچ مسامحه‌ای نخواهد داشت و این تنها بخشی از توانایی‌های گسترده نظام مقدس جمهوری اسلامی در مجازات مجرمین و کج اندیشان است.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ضمن تبریک و تشکر، حمایت قاطع خود را از اقدام به موقع و مهم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام می‌دارد

قدردانی ويژه محسنی‌اژه‌ای از سپاه پاسداران

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری در آستانه هفته قوه قضاییه گفت: در روزهای پایانی ضیافت الهی هستیم، ان‌شاءالله که در این ایام نهایت بهره برداری را از سفره الهی ببریم و از عنایات خداوند در عید فطر بهره کافی ببریم.

وی با اشاره به روز قدس گفت: ان‌شاءالله در این روز بزرگ شرکت کرده و وظیفه دینی و ملی و... خود را انجام می‌دهیم. از همه کسانی که امنیت فوق‌العاده را در کشور ایجاد کردند اعم از وزارت اطلاعات، بسیج و قوه قضاییه تشکر می کنم، همچنین به طور ویژه از سپاه پاسداران که در برخورد با تروریست ها و جریان تکفیری اقدامات به موقع انجام دادند و با پرتاب هوشمندانه و انهدام مقر جریان تروریستی، دل مردم را شاد کردند.

نوبخت: پاسخ سپاه به داعش نمادی از اقتدار ملی است

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی با خبرنگاران، با تقدیر از اقتدار سپاه در حمله موشکی به مقر داعش در دیرالزور گفت: اگر ٢٩ اردیبهشت به عنوان نماد اسنجام ملی بیان شود پاسخ سپاه به داعش نمادی از اقتدار ملی است و این اقتدار نشان می دهد که فقط در جهت امنیت ملی نیست و فراتر از آن، امنیت منطقه هم است. داعش پدیده تروریستی است که امنیت منطقه را مخدوش کرده و نشان داده جمهوی اسلامی در مبارزه با تروریست ها امنیت منطقه را در صدر برنامه ها دارد.

وی اظهار داشت: همسایه های ما باید از اقتدار ما خرسند بوده و احساس آرامش داشته باشند، از این رو از همه کسانی که در این اقتدار ملی سهم داشتند و همچنین راهنمایی های رهبری، حمایت های دولت و رشادت های فرزندان عزیزمان در سپاه و نیروهای مسلح قدردانی می کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در کنار این فعالیت های نظامی، فعالیت های امنیتی نیز صورت گرفت و سربازان خوشنام ولی گمنام وزارت اطلاعات توانستند با شناسایی اعضای تروریست ها در ایران این اقدام نظامی صورت گرفته را تکمیل کنند.

حمله موشکی سپاه طبق روال قانونی کشور صورت گرفته است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام سپاه با اطلاع دولت و شورای عالی امنیت ملی بوده است، گفت: تنبیه و مجازات تروریست هایی که بزدلانه در تهران عملیات تروریستی داشتند توسط سپاه پاسداران در مسیر درست و طبق روال قانونی که در کشور بوده صورت گرفته است.

سخنگوی دولت درباره تصمیم های آمریکا علیه ایران گفت: ما هیچ گاه بر اساس اطمینان به طرف مقابل برجام را قبول نکردیم.

وی با بیان اینکه ما در این موضوع متضرر نیستیم، تصریح کرد: ما با برجام توانستیم یک مقطعی به جهان اثبات کنیم که فعالیت نظامی ایران صلح آمیز است.

فرمانده هوانیروز ارتش: بدخواهان ایران قدمی بردارند از پای در خواهند آمد

امیر یوسف قربانی در حاشیه همایش هوا نیروز و عملیات بیت المقدس در مصاحبه ای با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان جزیره امن شناخته می شود گفت: کشورمان به برکت وجود مقام معظم رهبری و رزمندگان دلیر این سرزمین از امنیت مطلوبی برخوردار است.

فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اقدام موشکی علیه تروریست ها افزود: امروز با پرتاب چند موشک که بخش کوچکی از توان دفاعی نیروهای مسلح است دشمن دستپاچه شده است.

امیر سرتیپ قربانی گفت: نیروهای مسلح با وحدت در کنار هم حضور دارند و با رشادت هایی که رزمندگان اسلام در یکی دو شب گذشته داشته اند شاهد زمین گیر شدن گروهک های تروریستی بودیم.

وی افزود: هوانیروز هم از رزمندگان ارتش و هم از رزمندگان سپاه در ماموریت ها پشتیبانی می کند هر جا که پشتیبانی نیروهای مسلح نیاز بوده وارد شدیم و با گروهک های تروریستی درگیر شدیم.

در مقابله با تروریسم و حامیان شان مماشاتی نداریم

احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به اقدام غیرتمندانه سپاه در حمله به مقر داعش در سوریهعنوان کرد: در حمله موشکی سپاه، داعش سیلی محکمی خورد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: ما در مقابله با تروریسم و حامیان آن مماشاتی نداریم و در انتظار تصمیمات نهادهای بین المللی نمی مانیم، امید است حمله های موشکی سپاه علیه داعش تداوم داشته باشد.

امیرآبادی فراهانی بیان کرد: افرادی که با اقدامات تروریستی و یا حمایت از تروریست بخواهند امنیت جمهوری اسلامی و پایتخت آن را به مخاطره بیندازند به شدت مجازات می شوند.

وی اظهار کرد: حرکت سپاه در حمله موشکی پیام مهمی برای داعش و حامیان آن دارد و آن مقابله جدی با هر نوع اقدام تروریستی در کشور است.

نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: سپاه در حمله موشکی پاسخ دندان شکنی به تروریست ها داد و ثابت کرد در هر نقطه از کشور عزیزمان که امنیت به مخاطره بیفتد سکوت نخواهد کرد.

وی گفت: حمله موشکی سپاه، حرکتی هوشمندانه و غیرتمندانه و شجاعانه و قابل تقدیر و پاسخی کوبنده به هجوم تروریست ها به خانه ملت و بارگاه امام خمینی(ره) بود.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: نیروهای مسلح پاسخی کوبنده به داعش و حامیان آن دادند که باعث افتخار ملت غیور ایران است و این اقدام بزرگ سپاه قابل مباهات است.

وی اظهار کرد: نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی این اقدام سپاه را تقدیر می کنند و با آغاز جلسات علنی مجلس بیانیه ای را در حمایت از اقدام سپاه به امضاء خواهیم رساند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: اقدامات تروریستی در هر گوشه ای از جهان محکوم است و سپاه نشان داد تروریسم جرات عرض اندام در ایران اسلامی را ندارد.

در صورت گستاخی تروریست‌ها پاسخ سخت‌تری در انتظار آن‌هاست

اصغر سلیمی با اشاره به حمله موشکی سپاه به دیرالزور سوریه گفت:‌ این موشک باران به تروریست ها فهماند که کشتن مردم بی گناه و بی دفاع در مجلس و حرم امام (ره) افتخار ندارد. بلکه توانایی بالای موشکی و امکان انهدام اهدافی در عمق استراتژیک تروریست ها صدها کیلومتر دورتر از مرزهای ایران نشان‌دهنده اقتدار و قدرت است.

وی افزود: این اقدام مورد تائید همه جناح های داخل نظام بود و موجب اتحاد علیه تروریست‌های مورد حمایت استکبار جهانی شد و حیثیت و امنیت ملی ما را افزایش داد و نشان داد قدرت موشکی ایران قدرتی بومی و غیرقابل مذاکره است.

نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها در پی این موشکباران دریافتند که تحریم موشکی ایران تاثیری بر عزم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و اقتدار نظامی خود ندارد و به سعودی ها و به مثلث عربی، عبری، غربی این پیام را مخابره کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران مورد کوچکترین تهدیدی قرار گیرد توانایی این را دارد که اهدافی کیلومترها دورتر از مرزهای خود را با پاسخی کوبنده نابود کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران مثل کشورهای دیگر نیست و در دفاع از تمامیت ارضی خود و امنیت داخلی هیچ گاه کوتاهی نخواهد کرد و با توان داخلی و قدرت منطقه ای خود پاسخ کوبنده ای به هر گونه تهدید خواهد بود.

صهیونیستها و حاکمان سعودی، پیام عملیات موشکی سپاه را درک می کنند

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش اظهار کرد: این عملیات، نخستیناقدام عملیاتی موشکی میان‌برد جمهوری اسلامی بود. ما در زمان جنگ با صدام، برخیمناطق عراق را با موشک هدف قرار داده بودیم و بعد از خاتمه جنگ هم چند عملیات موشکیاز جمله ضدپادگان اشرف داشتیم.

وی افزود: با این وجود، هیچ‌گاه جمهوری اسلامی عملیات موشکی با بُرد میانی یعنی بالای ۷۰۰ کیلومتر نداشته است. از این نظر، اولین نمونه اقدام عملیاتی محسوب می‌شود و قابل تأمل است.

کوشکی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بیشتر از داعش از این حملات ترسیده است گفت: برخی کشورهای منطقه نظیر ترکیه و عراق می‌دانند که این عملیات برایشان خطری ندارد و به همین خاطر هیچ واکنش منفی نسبت به این عملیات نداشته اند. دیگر کشورها نیز از این عملیات خوشحال شده‌اند چرا که می‌ترسیدند داعش به آن ها صدمه‌ای وارد کند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از این عملیات به شدت احساس خطر می‌کند. قاعدتاً این عملیات منشأ بسیاری از تحولات خواهد بود؛ یعنی جایگاه قدرت امروز جمهوری اسلامی با دیروز قابل مقایسه نیست و از دیروز تاکنون دچار تغییر شده است؛ما اقدامی را انجام داده ایم که تاکنون انجام نشده بود.

کوشکی تأکید کرد: عملیات موشکی سپاه، رکن مهمی برای تثبیت قدرت ایران در منطقه بود. تاکنون فقطروسیه و آمریکاتوانسته بودند در این مقیاس، چنین عملیاتی را انجام دهند و اکنون، جمهوری اسلامیسومین کشور است. البته هواپیماهای ائتلاف اروپایی، مناطق مسکونی را در سوریه بمباران کرده بودند اما موفق به انجام چنین کار موشکی نشده بودند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود مرکزیت «رقه» برای داعش، منطقه «دیرالزور» هدف قرار گرفت،گفت: قرار بود مناطقی زده شود که ارزش عملیاتی داشته باشند؛ این حرکت نه تبلیغاتی بلکه عملیاتی بود؛این نشان‌دهنده اِشراف اطلاعاتی ما در آن منطقه بوده است چراکه برای جمهوری اسلامی مهم بود مناطقی را مورد هدف قرار دهد که مسکونی نباشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دیرالزور، منطقه‌ای بوده که ارزش شلیک چنین موشک‌هایی را داشته است، این نشان می‌دهد که ما قبل از توان موشکی، از توان اطلاعاتی خوبی برخوردار بوده‌ایم و توانسته‌ایمدر این عملیات نقطه‌زنی کنیم. خود غربی‌ها، اشراف اطلاعاتی و توان عملیاتی ما را به خوبی درک خواهند کرد.

وی در ادامه با تصریح این نکته کهپساز رژیم صهیونیستی، خاندان سعودی هم پیام این عملیات را درک می کنند گفت: حاکمان سعودیاز زمان کشتار حجاج‌در سال ۹۴ نسبت به ما بسیار گستاخ و بی‌ادبشده اند. سکوت محض دستگاه دیپلماسینسبت به همه این گستاخی ها، باعث شده تا سعودی هاکه می خواستند جنگ را به تهران بکشانند، به تعبیر عامیانه بسیار «پُر رو» شوندو مردم ما هم این را حس می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار