کد خبر: 857875
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
حزب امانوئل مكرون، رئيس‌جمهوري فرانسه و متحدانش با پيروزي در انتخابات پارلماني اين كشور، به اكثر كرسي‌ها دست پيدا كرده‌اند...
حزب امانوئل مكرون، رئيس‌جمهوري فرانسه و متحدانش با پيروزي در انتخابات پارلماني اين كشور، به اكثر كرسي‌ها دست پيدا كرده‌اند؛ انتخاباتي كه مشاركت مردم در آن بسيار پايين (۴۲ درصد) و از زمان آغاز جمهوري پنجم فرانسه و رياست جمهوري شارل دو گل در سال ۱۹۵۸ بي‌سابقه بوده است.
 
به گزارش بي‌بي سي، حزب تازه تأسيس «جمهوري به پيش» مكرون و حزب متحدش «مر دم» از مجموع ۵۷۷ كرسي پارلماني، بيش از ۳۰۰ كرسي را از آن خود كرده‌اند. پيشتر انتظار مي‌رفت ائتلاف مذكور تا حدود ۴۷۰ كرسي كسب كند، با اين حال، نتيجه نهايي هم باعث تحكيم موقعيت رئيس‌جمهوري جوان فرانسه خواهد شد تا با اطمينان خاطر طرح‌هايش را از تصويب پارلمان بگذراند. امانوئل مكرون كه در انتخابات رياست جمهوري پيروزي چشمگيري را جشن گرفته بود، اكنون به دومين موفقيت بزرگش دست يافته است، آن‌ هم با حزبي ميانه‌رو و تازه‌ تأسيس كه براي نخستين بار در انتخابات پارلماني فرانسه شركت داشته است. انتظار مي‌رود محافظه كاران در مقام جناح مخالف دولت بين ۱۲۵تا ۱۳۱ كرسي كسب كنند.
 
اين در حالي است كه جناح مخالف دولت در پارلمان قبلي، حدود ۲۰۰ كرسي در اختيار داشت. همچنين انتظار مي‌رود حزب سوسياليست - كه در پنج سال گذشته قدرت را در دست داشت - بين ۴۱ تا ۴۹ كرسي كسب كند. اين بزرگ‌ترين تغيير در تركيب نمايندگان پارلمان فرانسه از سال ۱۹۵۸ توصيف مي‌شود. در دور اول انتحابات پارلماني فرانسه كه يك‌شنبه گذشته (۱۱ ژوئن) انجام شد حزب مكرون و حزب متحد آن بيش از ۳۲ درصد آرا را به دست آورد كه فاصله زيادي با ديگر احزاب داشت. نتايج اين انتخابات حاكي از ضربه بزرگي بر پيكره احزاب سنتي راست و چپ اين كشور است كه همواره بازيگران اصلي در صحنه سياست فرانسه بوده‌اند. مشاركت در دور اول اين انتخابات (48/7 درصد) از دوره گذشته كمتر بود (57/2 درصد) كه شايد به اين علت باشد كه مخالفان آقاي مكرون از مبارزه نااميد شده و در انتخابات شركت فعال نداشته‌اند. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد ميزان مشاركت مردم فرانسه در اين انتخابات حدود 42 تا 43 درصد بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار