کد خبر: 857778
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
فرسایش خاک در برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاری از جمله شیخ علی خان به ۳۰ تن در هکتار نیز می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اعلام اين مطلب گفت: متوسط فرسایش در جهان 5 تن در هکتار، در کشور 15 تن در هکتار اما در استان 20 تن که در برخی از مناطق به 25 تا 30 تن در هکتار نیز می‌رسد.

علی محمدی‌مقدم با بیان انکه امروز بهره‌برداری غلط سبب از بین رفتن منابع پایه آب و خاک ده است، افزود: تنها به دنبال این هستیم که تولیدات کشاورزی افزایش یابد اما در حقیقت منابع آبی و خاکی در معرض تهدید هستند.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید به سمت گونه‌هایی برویم که نیاز آبی کمتری دارند، بیان کرد: به جای اینکه به منابع طبیعی را مجبور به واگذاری زمین برای توسعه باغات کنند همان باغ‌های خشک شده را دوباره احیا کنند.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه تنها راه برون‌رفت از مشکلات بی‌آبی استان اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است، گفت: یکی از راه‌های نجات منابع زیرزمینی خاموش کردن چاه‌های کشاورزی و پرداخت هزینه نه‌کاشت به کشاورزان است.

وي با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد حضرت زهرا(س) گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه مبلغ 150 میلیون تومان برای خرید بذر کلوس در منطقه سرآقا سید کوهرنگ کمک شده است. وي با بیان اینکه آتش‌سوزی یکی از عوامل تخریب جنگل‌ها است که به صورت طبیعی و انسانی است، گفت: در بحث انسانی برخی از افراد به علت زیاده‌خواهی نسبت به تصرف عرصه‌های منابع طبیعی اقدام می‌کنند.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه شورای حفاظت با محوریت اطفاء حریق تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بارندگی در فصل بهار خوب بوده پوشش علوفه‌ای در خطر آتش‌سوزی است که در همین راستا عملیات آتش‌بر نیز انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار