کد خبر: 857669
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
اولين دور از مذاكرات استراتژيك افغانستان در پنج كميته مشخص، يك‌شنبه به ميزباني وزارت امورخارجه ايران در تهران و براي رسيدن به يك سند همكاري‌ جامع استراتژيك آغاز به كار كرد.
ايران و افغانستان گفت‌وگوها براي افزايش مناسبات دو كشور در زمينه‌هاي مختلف را آغاز كرده‌اند. به گزارش خبرگزاري صداي افغان (آوا)، ابراهيم رحيم پور، معاون وزير امورخارجه ايران در مراسم آغاز اين مذاكرات خاطرنشان كرد: تلاش ايران اين است كه دو كشور بتوانند مذاكرات را در مسير خوبي قرار دهند و به نتايج و تفاهمات اوليه برسند. وي افزود كه دور بعدي اين مذاكرات بر اساس تفاهم صورت گرفته، در پايتخت افغانستان برگزار خواهد شد.
 
رحيم پور ادامه داد با توجه به پديده تروريسم در سطح منطقه، ضروري است كه گفت‌وگوهاي ميان ايران و افغانستان هرچه زودتر به نتيجه برسد و سمبل و نمونه‌اي براي بقيه كشورهاي منطقه باشد. 15 معاون وزير از دو كشور در پنج كميته امنيتي، آب، اقتصادي، فرهنگي و مهاجرين، گفت‌وگوها و مذاكرات را پيش مي‌برند. در ادامه مراسم آغاز مذاكرات، يما كرزي، معاون شوراي امنيت ملي افغانستان و مسئول تيم مذاكره‌كننده افغانستان، گفت: هدف اصلي از آغاز مذاكرات، تهيه سندي است كه به موافقتنامه همكاري‌هاي استراتژيك و در نهايت به ارتقاي روابط دو كشور به سطح استراتژيك منجر شود.
 
او تصريح كرد كه داشتن روابط استراتژيك با ايران، از اولويت‌هاي سياست خارجي افغانستان است. مشاور شوراي امنيت ملي با بيان اينكه افغانستان و ايران با فرصت‌ها و چالش‌هاي زيادي مواجهند، افزود: فرصت‌هاي زيادي در زمينه‌هاي همكاري‌هاي امنيتي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي، ترانزيتي و ساير مسائل مورد علاقه ميان دو كشور وجود دارد. مشاور شوراي امنيت ملي با بيان اينكه افغانستان و ايران با فرصت‌ها و چالش‌هاي زيادي مواجهند، افزود: افغانستان و ايران با تهديدات مشترك و فراواني نيز مواجهند؛ تهديداتي چون تروريسم، ناامني و استفاده‌ ابزاري از تروريسم، افراط‌گرايي و بنيادگرايي خشونت‌طلب، قاچاق مواد مخدر و جرايم سازمان يافته كه منطقه را به سوي ناامني و بي ثباتي برده است. روابط ايران و افغانستان پس از خروج نيروهاي امريكايي از اين كشور توسعه يافته و ايران حتي در مذاكرات صلح افغانستان نيز مشاركت داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار