کد خبر: 857667
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
سخن رئيس‌جمهو‌ر در جمع اساتيد و پزشكان مبني بر اينكه «مبناي ولايت و حكومت از ديدگاه علي (ع) نيز انتخاب و نظر مردم بود» مورد نقدهاي جدي قرار گرفت...
دکتر عبد‌الله گنجی
نویسنده: دکتر عبد‌الله گنجی
 
سخن رئيس‌جمهو‌ر در جمع اساتيد و پزشكان مبني بر اينكه «مبناي ولايت و حكومت از ديدگاه علي (ع) نيز انتخاب و نظر مردم بود» مورد نقدهاي جدي قرار گرفت كه البته بعضي نقدها كم‌مايه و احساسي است. اگر او به جاي واژه «مبنا» از «روش تحقق» استفاده مي‌كرد، از خطاي كمتري برخوردار بود. اتفاقاً به عنوان يك منتقد، رئيس‌جمهور اگر از واژه «روش تحقق حكومت» استفاده مي‌كرد، حرف ايشان را درست مي‌دانستم، البته در اين صورت هم درستي حرف ايشان صرفاً براي ائمه‌اي است كه حكومت تشكيل داده‌اند. روحاني «حقانيت بالقوه» اميرالمؤمنين (ع) را مدنظر ندارد بلكه «روش بالفعل» شدن حكومت را مدنظر دارد كه هم نقطه قوت اميرالمؤمنين(ع) است و هم سند حقانيت مردم‌سالاري درون ديني امروز ماست. اينجا بحث رئيس‌جمهور انتصاب براساس «نص» اميرالمؤمنين(ع) به حكومت كه بالقوه ماند، نيست كه بالفعل آن مدنظر است، اما از استخدام صحيح مفاهيم عاجز بوده است.
 
براساس خطبه شقشقيه كه فرمود: «لو لا حضور الحاضر و قيام الحجه به‌وجود الناصر و ما أخذ الله علي العلماء ان لا يقاروا...» نيز مي‌توان به موضوع نگاه كرد. يعني اين مردم بودند كه انتصاب تاريخي غدير را بعد از 25 سال بالفعل كردند و حق را به آبشخور حق وارد كردند و استخوان را از گلو و خار را از چشم اميرالمؤمنين بيرون كشيدند. از قضا دوگانه‌اي كه حجت را بر علي (ع) تمام كرد، اول حضور مردم و دوم تعهد خداوند از علما است كه امتزاج اين دو دقيقاً مبناي مردم‌سالاري در جمهوري اسلامي است. ادامه حرف ايشان درست است كه بدان توجه نشد و از قضا برخلاف سيره هميشگي ايشان نيز هست. ادامه حرف روحاني تأييد همان «مردم‌سالاري درون‌ديني» است كه مقام معظم رهبري چند سال پيش در حرم امام (ره) فرمودند: «كسي گمان نكند امام مردم‌سالاري را از جايي به عاريت گرفت، امام مردم‌سالاري را از درون دين برگرفت و مبناي آن اسلام است.»
 
روحاني در ادامه مي‌گويد: «انتخاباتي كه ما امروز در كشور انجام مي‌دهيم و همچنين موضوع آراي مردم، پيروي از تفكر غرب نيست و به دنبال رأي مردم به عنوان هديه دنياي غرب پس از رنسانس نيستيم، بلكه ما داراي مذهب و مردم ديني هستيم كه اميرالمؤمنين علي (ع) مبناي حكومت را در آن نظر و خواست و آراي مردم مي‌داند.» حرف روحاني در اينجا يعني خطبه سوم نهج‌البلاغه يكي از مباني مردم‌سالاري ماست كه مقام معظم رهبري آن را درون‌ديني مي‌داند و بايد از آن استقبال كرد. چون اصولاً امام (ره) اهل التقاط نبود كه دموكراسي غربي را اينجا به جاي اسلام قالب بزند. مشكل نيروهاي انقلاب با نخبگان اصلاح‌طلب همراه روحاني در همين نقطه متمركز است كه آنان به دموكراسي غربي مي‌انديشند، بنابراين حرف روحاني اينجا دفاع از مردم‌سالاري درون ديني است و اگر نيت و منظور ديگري دارند، نمي‌دانيم. البته آنجا هم اميرالمؤمنين(ع) به عرفي‌گرايي روي نمي‌آورد كه بگويد هر چه بيعت‌كنندگان گفتند(رأي‌دهندگان) انجام مي‌دهم، بلكه مي‌گويد خداوند از علما پيمان گرفته است كه در مقابل سيري ستمگران بايستد كه مفهوم اين پيمان، مشروعيت الهي ايشان از يك سو و اسلاميت نظام امروز ما از سوي ديگر است.
 
اميرالمؤمنين(ع) با بيعت مردم، حكومت خود را بالفعل كرد، اما از فرداي بيعت براساس سنت پيامبر (ص) و قرآن و فهم خود عمل كرد، اينجا يكي از نقاط اختلاف نيروهاي انقلاب با روحاني و اصلاح‌طلبان است كه عمل فرداي انتخابات را صرفاً به حنجره رأي‌دهندگان ارجاع مي‌دهند(يا به آن تظاهر مي‌كنند) اما به مباني حاكم بر رأي دهندگان توجهي ندارند.
 
احتمالاً روحاني توجه نداشته‌اند كه اميرالمؤمنين در بخش پاياني خطبه دوم نهج البلاغه با صراحت نقش مردم را «بازگرداندن حق به جايگاه خويش» مي‌داند كه سند ديگري بر اشتباه روحاني در به‌كارگيري واژه «مبنا» است: «مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِي‏ءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِهِ.
 
كسى را با خاندان رسالت نمى‌شود مقايسه كرد و آنان كه پرورده نعمت هدايت اهل‌بيت پيامبرند با آنان برابر نخواهند بود. عترت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) اساس دين و ستون‌هاى استوار يقين مى‌باشند. شتاب‌كننده، بايد به آنان بازگردد و عقب‌مانده بايد به آنان بپيوندد، زيرا ويژگى‌هاى حقّ ولايت به آنها اختصاص دارد و وصيّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) نسبت به خلافت مسلمين و ميراث رسالت به آنها تعلّق دارد. هم اكنون (كه خلافت را به من سپرديد) حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهى كه از آن دور مانده بود، باز گردانده شد(ترجمه دشتي).
 
اينجا اميرالمؤمنين برتري و برجستگي خود را به رأي مردم ارجاع نمي‌دهد، بلكه آن را كمك كننده «براي بازگشت به جايگاهي كه از آن دور مانده بود» مي‌داند. طرح مباحث اينگونه براي نظام نوپاي ما بسيار ضروري است كه از يك طرف پويندگان آن را در بعد فكري تقويت و از سوي ديگر مباني نظام را مستحكم مي‌كند، اما به نظر مي‌رسد لازم باشد روحاني يك بار ديگر در فضاي عمومي كشور به موضوع وارد شود و سهو اشتباه در به‌كار‌گيري واژه «مبنا» را توضيح و اصلاح كند.
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
2
0
جناب گنجی"امیدواریم همانگونه که شما بیان داشتید "واژه "مبنا" از جانب ایشان در باره ولایت علی (ع) سهوی بوده
"بخواهند توضیح واصلاح کنند"عمدی در بیان ایشان جهت تفسیر به ارای خود نکرده باشد "تا فضای جدیدی برای خود ایجادکند"که
بتواند با کسب اکثریت ارای خود "هر تصمیمی را در کشور در سمت وسوی امریکا بگیرد.ایشان بدانند همان برجام هسته ای که در دولت یازدهم شکل گرفت "اشکار کرد که امریکا همیشه دشمن ایران ست"غیرقابل اعتماد "مانند گرگ تیز دندانی "که فرصت پیدا کند"قصد پاره کردن نظام کشور را در سر می پروراند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
3
1
ابوالحسن روحانی راجع به چیزی که تخصص نداره صحبت نکنه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
3
1
از سخنشان بوی نفاق وتوطئه می آید
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
2
1
مرگ بر منافق حیله گر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
3
1
ازاینکه سردبیر محترم بدون غرض ورزی سخنان رئیس جمهوررانقد نمودند مایه خرسندی است جزاکم خیرا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
3
1
چند روز از تصویب تحریمها میگذره
رییس جمهور حقوقدان

حسن روحانی

23 تیر 94

آنها در زمینه لغو تحریم‌ها ،ابتدا می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می کنیم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود ، برای 5 سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.

ایشان در این ایام ترجیح دادند در مورد حضور خانمها در میادین ورزشی صحبت کنند ولی از تحریمها چیزی نگویند
حتما قبول دارید که ایشان دکترای حقوق دارند و بهتر از من و شما تشخیص می دهند الویت چیست


سلام ایشان در این ایام ترجیح دادند در مورد حضور خانمها در میادین ورزشی صحبت کنند ولی از تحریمها چیزی نگویند
حتما قبول دارید که ایشان دکترای حقوق دارند و بهتر از من و شما تشخیص می دهند الویت چیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
2
1
آقاي دكتر گنجي مشكل ... در ناتواني بكار گيري الفاظ نيست ،مسأله ايشان مديريت جنگ رواني عليه ولي امر مسلمين براي روزهايي است كه حضرت آقا در برابر پروژه اجرا كردن نفوذ دشمن و تحميل برجام هاي زنجيره اي مقابه جدي مي كند .وي در پي تلقين اين نكته است كه بايد رهبري بع رأي اكثريت و پروژه هاي درلت آن در دادن امتيازات بيشمار به كدخدا ًتمكين نمايد!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
2
سانسورچی چرا مطالب مخالف نظرت را منتشر نمی کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
سواد میخواهد جواب مخالفین را دادن ،که ندارند با پارتی بازی شدند مسئول
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
2
0
اقای روحانی اینقدر 24 میلیون رای 24 میلیون رای نکنید که بدون شک ذرست هم نیست کشور 80میلیون است ملت رابا 24میلیون رای... منزجر کردید یادتان باشد احمدی نزاد25میلیون رای آورد ولی میگفت 40میلیون رای اینقدر خون دردل مردم نکنید اینقدرالتهاب وتنش ایجاد نکنید
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
این فرد ناشناس درست میگوید چرا روزنامه جوان انتقاد ها را انعکاس نمیدهد . با این کارتان فقط ضربه به خودتان میزنید و منتظرید که اشخاصی فقط به به و چه چه از مقالات اشتباه برخی از منتقدین وصله روزنامه جوان بنویسند مانند آقای گنجی که خودش تاریخ و کلمات بزرگان به نفع خودش و دیگران تفسیر میکند.
خیر برادران این راهش نیست بگذارید تمام انتقاد های سازنده دیگران منعکس گردد و بدانید این منتقد نیست که ضرر میکند بلکه خود روزنامه است.
ضمنا پیشنهاد میکنم از اشخاص بهتری از نظر سواد و تجربه در نقد ها استفاده نمایید نه اشخاصی که فقط با کلمات قلمبه سلمبه بازی میکنند و معجونی را بروز میدهند که نه مخاطب میتواند درک کند و نه خود به اصطلاح نقاد.
به هر حال خداوند یارتان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار