کد خبر: 857572
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
يك كارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
اصغر زارعي گفت: امريكايي‌ها دايره تحريم‌ها را روز‌ به روز گسترش دادند اما آنچه كه اخيرا در كنگره روابط خارجي امريكا و سپس در مجلس سنا اتفاق افتاد كه با 98 راي موافق و دو راي مخالف به تصويب رسيد در واقع فاز جديدي از تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران و عدم پايبندي دولت امريكا به تعهدات بين‌المللي را بيش از پيش آشكار ساخت.
جوان‌آنلاين: اصغر زارعي، كارشناسان مسائل سياسي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران توسط سنای آمریکا گفت: همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد در آستانه يك سالگي پذيرش برجام امريكايي‌ها همچنان بر نقض تعهد و عدم پايبندي به تعهدات بين‌المللي خصوصا درباره برجام ادامه دادند و با نقض مفاد برجام طي يك سال‌ اخير تحريم‌هاي متعددي را عليه اشخاص و نهادها، همين‌طور اشخاص حقوقي كشور جمهوري اسلامي ايران و كشورهايي كه در موضوعات مختلف با ايران همكاري داشتند اعم حقيقي و حقوقي اعمال كردند.
 
 
زارعي ادامه داد: امريكايي‌ها دايره تحريم‌ها را روز‌ به روز گسترش دادند اما آنچه كه اخيرا در كنگره روابط خارجي امريكا و سپس در مجلس سنا اتفاق افتاد كه با 98 راي موافق و دو راي مخالف به تصويب رسيد در واقع فاز جديدي از تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران و عدم پايبندي دولت امريكا به تعهدات بين‌المللي را بيش از پيش آشكار ساخت. 
 
 
اين كارشناس مسائل سياسي افزود: در اين مصوبه جديد كه به عنوان قانون مبارزه و مقابله با اقدامات بي‌ثبات كننده‌ي جمهوري اسلامي ايران در منطقه مطرح شده، مجلس سنا به رئيس جمهور اختيار داده كه از تمامي ابزارها و امكانات لازم براي اعمال محدوديت عليه جمهوري اسلامي استفاده كند و رئيس‌جمهور مي‌تواند تحريم‌هاي جديدي را عليه جمهوري اسلامي ايران وضع كند.
 
زارعي بابيان اينكه مسئله مهم اين است كه در واقع با تصويب اين مصوبه در مجلس سنا مفاد برجام طبق مواد 26 تا 29 كاملا نقض و ناديده گرفته شده، گفت: متاسفانه قانون‌شكني امريكايي‌ها به جايي رسيده كه اعلام مي‌كنند برجام مانند معاهده پاريس نيست كه امريكا بخواهد از آن خارج شود بلكه يك توافق‌نامه است كه به راحتي امريكا مي‌تواند آن را ناديده بگيرد و ضرورتي به خروج از آن نيست و اين نشان مي‌دهد كه عدم تمكين ايالات متحده به قوانين و معاهدات بين‌المللي به يك رويه تبديل شده و قائل به حقوق كشورها و ملت‌هاي ديگر نيستند.
 
 
وي اظهار كرد: اين مصوبه نياز است كه در مجلس نمايندگان و كنگره هم به تصويب برسد و پس از تصويب كنگره براي اجرا و ابلاغ بايد به امضاي رئيس‌جمهور برسد. قاعدتا اين روند را طي خواهد كرد و هيچ‌گونه مشكلي براي تصويب آن در كنگره و همين‌طور مواضع ترامپ وجود نداشته باشد؛ چرا كه ترامپ هم به شدت نسبت به برجام سوءظن و نگاه منفي داشت و اين موضوع را هم در تبليغات انتخاباتي و هم بعد از حضور در كاخ سفيد بارها مطرح كرده و نگاه افراطي شخص آقاي ترامپ و وزير خارجه و وزير دفاع امريكا نسبت به مفاد برجام كه متاثر از لابي صهيونيستي است كاملا قابل پيش‌بيني بود و شرايط بسيار دشواري پيش رو خواهد بود.
 
زارعي تاكيد كرد: امريكايي‌ها در تداوم بد عهدي خود قطعا تحريم‌هاي گسترده‌تري را براي ايران به اجرا خواهند گذاشت تا آنجا كه از آن تحريم‌هاي جديد به عنوان مادر تحريم‌ها ياد مي‌كنند. به طور كل امريكايي‌ها در موارد مختلف تحريم‌هايي براي ايران اعمال داشتند و باقي تحريم‌ها مي‌تواند از ابعاد بيشتري برخوردار باشند.
 
 
وي در خصوص نقش اعضاي 1+5 در اتحاديه اروپا و اينكه از سياست‌هاي امريكا تبعيت خواهند كرد يا نه، گفت: فكر مي‌كنم اراده لازم در بين كشورهاي اتحاديه اروپا براي مقابله با سياست‌هاي امريكا وجود ندارد هر چند در لفظ و به صورت شعاري اقدامات دولت امريكا را به نوعي نقض تعهدات اين كشور و يك جانبه‌گرايي اعلام مي‌كنند اما ابزار و توانمندي‌هاي لازم يا ساز و كارهاي لازم براي مقابله با اين بد عهدي امريكا و عدم پايبندي به تعهداتي كه پذيرفته شده، وجود ندارد و نمي‌شود از آنها انتظار داشت. در گذشته هم ما شاهد بوديم كه اروپائيان و 1+5 در اين راستا همراهي و همكاري لازم را براي انجام تعهدات خود نداشتند.
 
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به آثار اين تحريم‌ها بر كشور گفت: آثار اين تحريم‌ها قطعا به لحاظ بين‌المللي و اقتصادي مشكلاتي را براي جمهوري اسلامي ايران مثل گذشته به همراه خواهد داشت. ما بايد تدابير و تمهيدات لازم و همين‌طور ساز و كارهاي لازم را براي مقابله با دور جديد تحريم‌ها و مقابله با سياست‌هاي يك سويه دولت امريكا اتخاذ كنيم.
 
زارعي افزود: بر اساس مفاد تعهدات بينابيني مثل معاهده مودت ايران و امريكا و مصوبه 1955 و همين‌طور معاهدات ديگري كه بين دو كشور وجود دارد مثل معاهده الجزاير، تمامي دعوي ايران و امريكا بايد به صور مسالمت‌آميز حل و فصل شود، جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند از ظرفيت‌هاي حقوقي و ساز و كارهاي نهادهاي بين‌المللي و همين‌طور همه امكانات خود براي خنثي سازي و مقابله با سياست‌هاي امريكا استفاده كند و اين اراده بايد در دولت وجود داشته باشد و صرفا محكوم كردن يا با سر دادن شعار ختم نشود. بايد تمام ظرفيت‌ها براي خنثي كردن اقدامات امريكا و بي‌اثر كردن تعهدات در برجام بايد به كار گرفته شود.
 
وي در خصوص نقش هيئت نظارت بر برجام نسبت تصويب تحريم‌هاي جديد امريكا گفت: قطعا هيئت عالي نظارت بر برجام كه آقاي ولايتي، رئيس‌جمهور و اشخاص عالي رتبه كشور در آن عضويت دارند بايد ساز و كارهاي لازم را براي مقابله به اشكال مختلف در دستور كار قرار دهند. هم شوراي عالي امنيت ملي كشور و هم مجلس شوراي اسلامي و نهادهايي كه از ظرفيت‌هاي لازم براي مقابله عملي و اجرايي در ارتباط با تحريم‌ها و اقدامات مقابله‌اي با امريكا بايد همه اينها پيش‌بيني و به اجرا گذاشته شود و از تمام توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي كاهش قدرت و سلطه امريكايي‌ها در منطقه جلوگيري شود.
 
زارعي در پايان تاكيد كرد: امريكايي‌ها به بهانه مقابله با تروريسم و نقض حقوق بشر و همين‌طور نقض دموكراسي و فعاليت‌هاي موشكي و هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران اقدام به اين عمل زشت و غير اخلاقي كردند كه قاعدتا جمهوري اسلامي ايران ساز و كارهاي لازم را براي مقابله با اين اقدام ناپسند و غير اخلاقي در نقض تعهدات بين‌المللي در خصوص يك كشور به صورت قلدرمآبانه، در دستور كار قرار مي‌دهد.              

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار