کد خبر: 857463
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
سانسور بزرگ در روزنامه‌هاي حامی دولت
روزنامه‌هاي ديروز تهران در حالي روي پيش خوان مطبوعات رفتند كه به نظر مي‌رسد روزنامه‌هاي حامي دولت خبري مهم را سانسور كرده‌اند...
نویسنده: جعفر تكبيري
 
روزنامه‌هاي ديروز تهران در حالي روي پيش خوان مطبوعات رفتند كه به نظر مي‌رسد روزنامه‌هاي حامي دولت خبري مهم را سانسور كرده‌اند؛ خبري كه مي‌توانست در آستانه آغاز دولت دوازدهم، چالشي جدي براي حسن روحاني باشد.  موضوع مربوط به تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران، توسط سناي امريكا است كه بار ديگر برنامه دفاع موشكي كشورمان و موضوع حقوق بشر در ايران را نشانه گرفته است.
 
اين اتفاق در حالي افتاده است كه بسياري از كارشناسان اين اقدام امريكا را نقض آشكار برجام دانسته‌اند و هشدارهايي جدي به دولت در خصوص ادامه يكسويه برجام داده‌اند. اما به رغم اين هشدارهاي جدي رسانه‌هاي حامي دولت از بيم شكل‌گيري چالشي جديد براي روحاني در آستانه تشكيل دولت تازه، تصميم گرفتند كه اين خبر مهم بين‌المللي را در صفحه نخست خود سانسور كنند و معدود روزنامه‌هايي نيز كه به اين خبر پرداخته‌اند، از موضعي سخن گفته‌اند كه گويي اين تحريم‌ها تأثيري در نقض برجام نداشته‌اند.  اما در تحليل اين اقدام رسانه‌هاي حامي دولت و ناديده گرفتن اين خبر مهم بايد اين نكته را نيز در نظر گرفت كه دولت و شخص حسن روحاني در طول مبارزات انتخاباتي، محور اصلي تبليغات خود را بر موضوع برجام استوار كرد. وي در آن ايام از اين اتفاق سخن گفت كه دولت دوازدهم به دنبال چيدن ميوه‌هاي برجام خواهد بود اما حالا تحريم‌هاي جديد، برجام را در بدترين وضعيت ممكن خود قرار داده است تا آنجا كه محمدجواد ظريف وزير امورخارجه نامه‌اي سرگشاده به فدريكا موگريني مسئول هماهنگ‌كننده كميسيون مشترك برجام نوشته و در آن به نقض صريح و توأمان روح و جسم برجام توسط دولت امريكا به‌ويژه طي ماه‌هاي اخير و پس از روي كار آمدن ترامپ اعتراض كرده‌ است.
از اين رو بعید بود كه رسانه‌هاي حامي دولت كه شعار محوري خود را «دانستن حق مردم» قرارداده‌اند، از كنار اين خبر به سادگي بگذرند.
  
نگاهي به روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب
 در ميان بيش از 10 روزنامه اصلاح‌طلب، تنها روزنامه آفتاب يزد و اعتماد خبر تصويب تحريم‌هاي جديد را در صفحه نخست خود ديدند كه در اين بين روزنامه آفتاب يزد در تيتر نخست خود نوشته است كه « برجام همچنان نفس مي‌كشد» و از قول دو كارشناس عرصه بين‌الملل مدعي شده كه مصوبه تحريم‌هاي جديد ايران «در عين ناعادلانه بودنش، جاي نگراني ندارد» و «امريكا تمايلي به برهم زدن برجام ندارد». علاوه بر اين روزنامه اعتماد نيز با تركيب چندين خبر پيرامون امريكا و اختصاص يك تيتر واحد به تمامي آنها مدعي شده كه «صف واحدي عليه تيلرسون» شكل گرفته و امريكا كه توان پاره كردن برجام يا خروج از آن را ندارد، به دنبال راهي فرعي براي تشديد فشار به ايران و وادار كردن تهران به خروج از برجام است. اما هيچ كدام از دو روزنامه در مطالب خود ذكر نكردند كه رهبر معظم انقلاب در نامه‌اي كه به منظور تأييد مشروط اجراي برجام به دولت نوشتند، ‌تأكيد كردند كه « در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.»
  
واكنش كارشناسان به نقض برجام
اما در حالي كه روزنامه‌هاي اصلاح طلب به سانسور خبر تحريم‌هاي جديد امريكا روي آوردند، كارشناسان سياسي اين اقدام را نقض آشكار برجام دانستند.
بر اين اساس، رضا سراج كارشناس مسائل استراتژيك در گفت‌وگويي، با اشاره به ايجاد زيرساخت‌هاي سنگين براي تحريم‌ها تأكيد كرد: با وجود اين تحريم‌ها ديگر چيزي از برجام باقي نمي‌ماند و برجام به يك مرگ زودرس رسيد و نه تنها نقض شد، بلكه كساني كه قطعنامه 2231 را پشتوانه برجام مي‌دانستند، عملاً چون تحريم‌هاي تسليحاتي و موشكي بايد در يك بازه 8 تا 10 ساله خاتمه پيدا مي‌كرد، اين تحريم‌ها نيز دائمي مي‌شود و از اين منظر نيز اين قطعنامه تبديل به يك كاغذ پاره خواهد شد.
 
وي بر همين اساس يادآور شد: با اين تحريم‌هاي جديد، هم روح و جسم برجام نقض شده و هم قطعنامه 2231 به عنوان ضمانت برجام بي‌خاصيت شده است، همچنين با اين تحريم‌ها ما شاهد باز شدن دست امريكا براي بالا بردن ريسك سرمايه‌گذاري در ايران خواهيم بود و با اين زيرساخت‌ها به هر بهانه‌اي مي‌توانند تحريم‌هاي جديدي را به ما تحميل كنند.
سراج با اشاره به وضعيت فعلي برجام و اقدام متقابل اظهار داشت: اين مسئله يك پروسه‌اي دارد كه بايد طي شود و به محض اينكه به امضاي ترامپ برسد، تير خلاص به برجام شليك مي‌شود، اما تا آن مقطع، كميسيون نظارت بر برجام بايد آثار اين تحريم‌ها بر روح و جسم برجام را تعيين كند و طبق مصوبه مجلس، براي مقابله با نقض برجام اقدامات لازم را انجام دهند.
  
اتحاديه اروپايي بخواهد هم نمي‌تواند براي نقض برجام توسط امريكا كاري كند
همچنين فؤاد ايزدي، كارشناس مسائل بين‌الملل نيز با اشاره به تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران توسط سناي امريكا با بيان اينكه برجام بارها نقض شد و قانون جديد سنا نيز شليك تير خلاصي بر برجام بود، اظهار داشت: اگر اين تحريم به همين سبك در مجلس نمايندگان تصويب شود و ترامپ نيز آن را امضا كند غيراز پوسته‌اي از برجام چيزي باقي نمي‌ماند و اين توافقنامه از درون تهي مي‌شود.
 
كارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينكه تحريم‌‌هاي جديد بسيار گسترده است، گفت: با نسل جديدي از تحريم‌ها مواجهيم كه نوع ادبياتي كه در آن استفاده شده قبلا نبوده و بي‌سابقه است و از اين جهت تحريم‌هاي قبل از برجام نسبت به اين تحريم‌ها بسيار ضعيف‌تر بوده است.
ايزدي با اشاره به نقش اتحاديه اروپا در مواجهه با نقض برجام توسط امريكا، تصريح كرد: اينكه اروپايي‌ها بخواهند كاري كنند تصور و تحليل غلطي است كه در دولت از همان ابتدا بوده است.
  
برجام بين ايران و امريكا به پايان رسيده است
در همين حال حسن هاني‌زاده نيز اظهارداشت: مصوبه اخير سناي امريكا مبني بر برقراري تحريم‌هاي جديد عليه ايران به عنوان تير خلاصي بر پيكره برجام است.  وي افزود: با توجه به اينكه اينگونه تحريم‌ها نقض آشكار برجام محسوب مي‌شود و ترامپ و كنگره و سناي امريكا با اين اقدامات در مقابل برجام ايستادگي كرده‌اند برجام ماهيت خود را با تحريم‌هاي جديد از دست داده است.
هاني‌زاده با تأكيد بر اينكه برجام بين ايران و امريكا به پايان رسيده است، تصريح كرد: اما فرصت ديگري نيز باقي مانده و آن اينكه ايران ضرب‌الاجلي را براي كشورهاي 1+5 تعيين كند كه اگر در برابر زياده‌خواهي امريكا ايستادگي نكنند ايران به نقطه آغاز قبل از برجام بر خواهد گشت و برجام را كن‌لم‌يكن تلقي مي‌كند.
  
تحريم‌هاي جديد سناي امريكا عليه ايران ناقض برجام است
در سوي ديگر عبدالرضا عزيزي نماينده مردم شيروان در مجلس هم گفت: امريكا به هيچ وجه قابل اعتماد نيست و رهبر معظم انقلاب نيز از ابتداي كار مذاكرات به مسئولان امر گفتند كه با امريكا مذاكره كنيد اما به اين كشور اعتماد نكنيد و ايشان اين روزها را مي‌ديدند كه بر عدم اعتماد بر امريكا تأكيد داشتند.
 
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: تمام تحريم‌هاي جديدي كه سناي امريكا عليه ايران به تصويب رسانده ناقض برجام است و ساير اعضاي 1+5 بايد در مقابل امريكا بايستند و اگر اين كار را انجام ندادند ما بايد اقدامات لازم را در كشور خودمان بر عليه تحريم‌هاي اعمال شده صورت دهيم.  همچنين حسينعلي حاجي دليگاني ديگر نماينده مجلس هم در اين خصوص گفت: امريكايي‌ها با تصويب اين طرح شرايطي بدتر از دوران قبل از برجام را براي كشور ما رقم زدند و طرح جديد سناي امريكا دست رئيس‌جمهور امريكا را باز مي‌گذارد تا هرگونه تحريمي را بر عليه ايران اعمال كند.  در نهايت پرويز سروري دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي نيز در همين خصوص اظهار داشت: تحريم‌هاي جديد سناي امريكا نقض مكرر برجام بود و آنها با اين اقدام تحريم‌ها را توسعه دادند.
 
وي افزود: امريكايي‌ها در يك حركت كاملا حساب شده تلاش مي‌كنند كه برجام را به نفع خود مصادره و از تفاله آن به نفع ملت ايران دريغ مي‌كنند.
دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي معتقد است از برجام فقط «شكل» باقي مانده است و مصوبات آن هر روز مورد دست‌اندازي مقامات امريكايي صورت مي‌گيرد.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
نامه به سران کشورهای 3+3 و درخواست اظهار نظر در مورد اینکه برجام رعایت شده است یا نه و آیا نقض شده است یا نه و سپس اقدام با اجماع بوجود آمده علیه آمریکاییها.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
1
1
چرا اخبار مربوط به برجام ازطرف دولتیها وروزنامه های مزدور آنان بشدت بایکوت وسانسور خبری میشود وبرای انحراف اذهان عمومی دوباره سراغ احمدی نزاد بیچاره رفتند اگر احمدی نزاد نبود میخواستند چکار کنند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
1
1
اقای روحانی در فضای انتخاباتی بیان کردند" اگر من انتخاب نشوم چنین وچنان می شود"اکنون ایشان انتخاب شدند" ایا؟
ایشان توانستند جلوی حمله های تروریستی را بگیرند "چه کسانی شهید شدند ؟جلوی تحریم های جدید در سنای امریکا را" نوانستید با برجامی که باهزینه هنگفتی از کشور تهیه کردید"
بگیرید "چه شد؟ باید گفت وای بر مردمان ساده اندیش خوش خیال کشور"که نمی خواهند از خواب غفلت بلند شوند"تا کی باید چوب دشمن را بخوریم "تا شما خوش خیالان به امریکا از خواب غفلت بلند شوید"اما از طرفی باید خوشحال باشیم که رقیب روحانی رای نیاورد"وگرنه با شرایط پیش امده بعد از انتخابات "علم وامصیبت ها بلند بود"دیدید که ما هشدار داده بودیم" حالا رسانه های حامی اقای روحانی "چرا؟ ساکت مانده اید"چرا؟ به مردم نمی گوئید"که چگونه با احساسات انان بازی کردید"دروغ
گفتید"تا رای بیاوردید"ایا؟ دانستن واقعیت ها حق مردم نیست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
1
1
برجام خیانت به نظام بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
فقط روحانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار