کد خبر: 857235
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سخنگوي كميسيون امنيت‌ملي خبر داد
سناي امريكا در ادامه رفتارهاي خصومت‌آميز با جمهوري اسلامي ايران، پنج‌شنبه شب با 98 رأي موافق و تنها 2 رأي مخالف، طرح تحريمي جديدي عليه ايران به تصويب رساند...
سناي امريكا در ادامه رفتارهاي خصومت‌آميز با جمهوري اسلامي ايران، پنج‌شنبه شب با 98 رأي موافق و تنها 2 رأي مخالف، طرح تحريمي جديدي عليه ايران به تصويب رساند كه به اعتقاد كارشناسان مغايرت آشكار با روح و جسم برجام دارد و نقض صريح اين موافقتنامه بين‌المللي است و اكنون اين طرح تحريمي پس از تأييد نهايي در كنگره امريكا، براي اجرايي شدن منتظر امضاي رئيس‌جمهور امريكا خواهد بود كه ظرف 90 روز آينده درباره آن تصميم بگيرد. اين اقدام كه بازتاب گسترده‌اي در محافل خارجي داشته است، با واكنش مقامات داخلي جمهوري اسلامي از وزير خارجه، علي اكبر ولايتي عضو كميسيون ويژه نظارت بر اجراي برجام و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مواجه شده است.
  
ولايتي: پاسخ مناسبي خواهيم داد
عضو هيئت ويژه نظارت بر برجام با اشاره به اقدام اخير سناي امريكا در وضع مجدد تحريم‌ها گفت: اعمال تحريم عليه ايران هم بر خلاف روح و هم جسم برجام است.
علي‌اكبر ولايتي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اقدام اخير سناي امريكا در وضع مجدد تحريم‌ها عليه كشورمان اظهار داشت: اين اقدام هم بر خلاف روح و هم جسم برجام است و قطعاً هيئت نظارت بر برجام اين مسئله را بررسي خواهد كرد و پاسخ مناسبي به اعمال تحريم‌هاي امريكا خواهد داد. وي افزود: اين تحريم امريكايي‌ها در مقابل اقتصاد مقاومتي كارايي نخواهد داشت چراكه يكي از ويژگي‌هاي اقتصاد مقاومتي آسيب ناپذير بودن در مقابل تهديدات است، طي سال‌هاي اخير كمبودها برطرف شده و كشور به سمت خودكفايي رفته است و بدون ترديد اين اقدام تأثيري اساسي در اقتصاد كشور نخواهد داشت. ولايتي با بيان اينكه تحريم مجدد كشورمان توسط امريكا براي جبران شكست‌هاي آنها در منطقه است، تصريح كرد: اين اولين باري نيست كه امريكايي‌ها ما را تحريم مي‌كنند، آنها هر چند وقت يك بار از اين گونه اقدامات در جهت جلب رضايت صهيونيست‌ها و مرتجعين منطقه انجام مي‌دهند، امريكا با شكست‌هاي متوالي كه در كشورهاي عراق و سوريه خورده است سعي مي‌كند با اعمال تحريم بر اين شكست‌ها سرپوش بگذارد. وي با اشاره به نفوذ ايران در منطقه اظهار داشت: اين تحريم امريكايي‌ها كم اثر و بلااثر است، تحريم اقتصادي براي ما تبديل به يك فرصت شد و امريكايي‌ها با اعمال اين تحريم‌ها مي‌خواهند جلوي نفوذ ايران در منطقه را بگيرند اما نفوذ ايران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌اي هر روز بيشتر مي‌شود و بسياري از كشورها ايران را دوست واقعي خود مي‌دانند.
  
مصوبه سنا نقض آشكار برجام است
سخنگوي كميسيون امنيت‌ملي مجلس هم از تدوين طرحي در كميسيون متبوعش براي مقابله با مصوبه اخير سناي امريكا خبر داد.
سيدحسين نقوي‌حسيني در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به مصوبه اخير مجلس سناي امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت: علي لاريجاني رئيس مجلس به كميسيون امنيت‌ملي مجلس مأموريت داده طرحي را براي مقابله متناسب در برابر اقدامات كنگره و سناي امريكا تدوين كنند. وي با بيان اينكه پيش‌نويس طرح مقابله متناسب با اقدامات كنگره امريكا تدوين شده، افزود: اين طرح در اولين جلسه كميسيون امنيت‌ملي پس از سركشي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه بررسي و تصويب مي‌شود. نقوي‌حسيني با بيان اينكه اين اقدام نشان‌دهنده بدعهدي امريكا در اجراي برجام است، ادامه داد: اين مصوبه ناقض آشكار به ويژه مواد 26 تا 29 برجام محسوب مي‌شود. وي درباره كليات پيش‌نويس طرح كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس، تصريح كرد: نمايندگان در اين طرح تصميم گرفته‌اند كه با تجميع تمامي مصوباتي كه در مجلس شوراي اسلامي عليه امريكايي‌ها به تصويب رسيده، اقداماتي را در دستور‌ كار قرار دهند كه اقدام و مقابله متناسبي را در برابر بدعهدي‌ها و نقض‌عهدهاي آنها انجام دهيم.
  
دولت بايد اقدام مناسبي انجام دهد
در همين زمينه رئيس كميته هسته‌اي مجلس شوراي اسلامي گفت: رأي مثبت مجلس سناي امريكا به منظور پيشبرد لايحه تحريم‌هاي جديد عليه ايران نقض برجام است.
حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري در گفت‌وگو با خبرگزاري صداوسيما، افزود: پيش از پذيرش برجام مقام معظم رهبري در نامه‌اي به رئيس‌جمهور 9 شرط را در اين نامه تعيين فرمودند. مقام معظم رهبري در نامه خود به رئيس‌جمهور فرمودند وضع يا تمديد هر نوع تحريم جديد به هر بهانه‌اي اعم از حقوق بشري، موشكي و... نقض برجام است. مجلس شوراي اسلامي در مهرماه سال 94 درست پيش از پذيرش برجام ماده واحده‌اي را با دو تبصره و 9 بند به تصويب رساند كه بر اساس آن دولت موظف است اقدام متقابل در برابر رفتار طرف مقابل انجام دهد. اقدام رئيس‌جمهور و وزارت خارجه در برابر تمديد تحريم‌هاي داماتو كافي نبود. دولت بايد عكس‌العملي متناسب با تكليفي كه مجلس براي آن تعريف كرده نشان دهد.
  
پاسخ دندان‌شكني به امريكا خواهيم داد
سهيلا جلودارزاده، نماينده مجلس و عضو حزب اسلامي كار، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پيرامون موافقت سناي امريكا با تشديد تحريم‌ها عليه ايران، اظهار داشت: گروهي در مجلس قرار است اين اقدام سناي امريكا را پيگيري كنند و پاسخ دندان‌شكني بدهند. وي ادامه داد: اين اقدام امريكا نشان‌دهنده خلقيات رئيس‌جمهور جديدشان است و به تعهدات كشورش در برجام پايبند نيست، بايد داوري بين‌المللي درخصوص اين اقدام، قضاوت‌هاي لازم را بكند. نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: اگر تحريم‌هايي كه وضع مي‌كنند از چارچوب برجام فراتر باشد مسلماً برجام نقض شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار