کد خبر: 856673
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
در حالي که قرار بود اجراي طرح کارت پارک در شهرکرد به کمک ترافيک شهر بيايد نحوه اجراي اين طرح به مشکلي براي شهروندان تبديل شده است
در حالی که چندماهی از اجرای طرح کارت پارک در شهرکرد می گذرد اما مردم همچنان از اجرای این طرح ناراضی بوده و عنوان می کنند این طرح نه تنها تاثيري بر رفع معضل ترافيک شهر ندارد بلکه هزينه هايي را به شهروندان تحميل کرده است. طرح کارت پارک الکترونیک از اسفندماه سال گذشته در شهرکرد اجرا شد. عنوان می شود که این طرح در جهت مديريت نرم افزاري ترافيك و با هدف تقسيم عادلانه پارك حاشيه خيابان بين همه افراد جامعه، كاهش بار ترافيكي محورهاي پرتردد شهر، قيمت گذاري و محدود كردن محل هاي پارك اتومبيل و ترغيب رانندگان وسايل نقليه شخصي به استفاده از پاركينگ هاي عمومي اجرایی شده است.

نويسنده: هشيار طهماسبي

اجراي طرح کارت پارک الکترونیک پس از تصويب در جلسه مورخ 23/5/79 شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور، با هدف ساماندهي و مديريت پارك حاشيه اي در برخی از شهرهاي کشور آغاز شد. در بند 73 ماده 1 و بند "س" و تبصره ماده 163 در فصل اول آيين نامه راهنمايي و رانندگي كشور مصوب 8/4/84 هيات وزيران نيز موضوع كارت پارك تعريف شد و طي ابلاغ شماره 37-3-1-5444 مورخ 11/7/79 وزير وقت كشور به استانداران کشور تكليف شد.

این طرح سال گذشته در شورای ترافیک استان چهارمحال و بختياري تصویب شد و اکنون چند ماهی است که از اجرایی شدن آن می گذرد. هرچند همواره اجرای طرح ها با نظرات موافقان و مخالفان همراه است و در عین حال که برخی آن را برای سامان دهی وضعیت شهرکرد لازم و مناسب می دانند اما برخی آن را جوابگوی نیازها ندانسته و انجام اقدامات دیگری را برای رفع مشکلات شهری خواستار هستند.

نارضايتي شهروندان از پرداخت هزينه !

طرح کارت پارک الکترونیک از ابتدای اجرا با نارضایتی هایی از سوی مردم مواجه شده و برخی از شهروندان عنوان می کنند چنین طرحی نه تنها مشکلی از بار ترافیکی شهر نکاسته بلکه هزینه هایی بر دوش مردم می گذارد.

یکی از شهروندان در گفت و گو با " جوان" گفت: برای انجام کاری در یکی از خیابان های شهر ماشین خود را پارک کردم اما در هنگام برگشت متوجه شدم که پارکبانی که در آن منطقه فعال است برگه ای بر روی ماشین قرار داده و عنوان کرد اگر برچسب خودرو خریداری نکنم و برای بار دوم چنین برگه ای برای خودرو صادر شود جریمه می شوم.

وی ادامه داد: در حالی که من برای انجام یک کار ضروری دقایقی ماشین خود را در خیابان پارک کرده بودم و استفاده چندانی از آن محل نبرده بودم ولی مجبور شدم کارت پارک خریداری کنم و به جز آن مورد تاکنون استفاده ای از آن نکرده ام و فقط هزینه ای پرداخت کرده ام.

این شهروند افزود: در حالی که عنوان می شود طرح کارت پارک برای برقراری عدالت در پارک خودروها ها و رفع معضل ترافیک است اما به نظر می رسد چنین امری تاکنون محقق نشده است.

یکی از پارکبان های فعال در سطح شهر نیز در گفت و گو با "جوان" گفت: برخورد مردم با ما نادرست و پرخاشگرانه است. زمانی که برای آنها کارت صادر می کنیم رفتار بدی از خود نشان می دهند و در برابر اجرای طرح مقاومت می کنند.

وی افزود: بسیاری از موارد اگر بخواهیم در برابر افراد مقاومت کنیم و برای آنها برگه دریافت کارت پارک صادر کنیم کار به دعوا و گلاویز شدن می کشد.

این پارکبان فعال در سطح شهرکرد با اشاره به مشکلات خود در اجرای طرح کارت پارک افزود: ضمن اینکه رفتار نادرست مردم ما را به شدت آزار می دهد اما ساعات متوالی روی پا بودن، حقوق ناکافی و عدم بهره مندی از بیمه و مزایا شرایط کار را برای ما دشوار کرده و امیدواریم مسئولان در این خصوص مساعدتی داشته باشند.

با این وجود هرچند بررسی رفتار مردم با اجرای چنین طرح هایی جای تامل دارد و نیازمند آسیب شناسی است، مسئولان شهرداری اظهارات خود را در خصوص مزایای اجرای این طرح بیان کردند.

کارشناس واحد ترافیک شهرداری شهرکرد، این طرح را ازاقدامات این واحد برای حل سریع معضل ترافیک عنوان کرده و می گوید: طرح کارت پارک هوشمند ( پارک حاشیه ای خیابان ها) به منظور توزیع عادلانه جای پارک برای تمامی شهروندان است.

مهدی صادقی تصریح می کند: در این طرح رانندگانی که دارای کارت پارک و یا برچسب مخصوص باشند می توانند از مکان هایی که در حاشیه خیابان تعبیه شده است برای پارک خودروی خود استفاده کنند.

وی می افزاید: از آنجا که عمدتا خیابان های شهر برای پارک خودروی کسبه، بازاریان و یا کارمندان دستگاه هایی که در خیابان های مذکور مستقر هستند اشغال می شود، شهروندانی که برای انجام فعالیت های کوتاه مدت نیازمند پارکینگ هستند با مشکل مواجه می شوند.

صادقی با بیان این که هزینه کارت پارک ها به صورت تصاعدی محاسبه می شود، ادامه می دهد: این امر سبب می شود افراد تمایلی به پارک طولانی مدت در این مکان ها نداشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار