کد خبر: 856478
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
رئیس اتحادیه چایکاران: تنها ۲۵ درصد چاي مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و این درحالی است که روزگاری تولید اين محصول ۷۰ هزارتن يعني معادل دوبرابر تولید فعلی بود
درحالي در سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال قرار داريم که 75 درصد از نياز کشور به محصول چاي از طريق واردات و قاچاق تامين مي‌شود و چايکاران شمالي سهم اندک 25 درصدي بازار فروش اين محصول را در اختيار دارند. اين درحاليست که چاي‌هاي وارداتي از کيفيت بسيار پاييني برخوردار هستند و بي‌توجهي مسئولان نسبت به اين امور، سال به سال از حجم توليد چاي مرغوب کشور کاسته است.
نويسنده : ميترا شهبازي
 

گواه اين ادعا نيز همين است که در گذشته بيش از 70 هزار تن از چاي مورد نياز کشور، در داخل توليد مي‌شد و اکنون اين رقم به 30 هزار تن در سال تنزل يافته است. البته اين تمام ماجرا نيست و دولت با قيمت گذاري نادرست دست چاي کاران را در پوست گردو قرار داده و آنها براي جلوگيري از ضرر بيشتر تغيير کاربري و ويلاسازي را برگزيده‌اند. بنابراين با اين اوصاف دور از انتظار نيست که به زودي همين مقدار هم توليد نشود و طعم خوش چاي ايراني به خاطره‌هاي بپيوندد.

+++

درحالي نسبت به افزايش تغيير کاربري و ويلاسازي در باغات و زمين‌هاي زراعي استان‌هاي شمالي کشور انتقادات زيادي به کشاورزان و باغداران وارد مي‌شود که مسئولان براي جلوگيري از اين امور نه تنها برنامه‌اي ندارند بلکه با سياست‌گذاري‌هاي اشتباه، شرايط را نيز براي افزايش اين معضل فراهم مي‌کنند. براي نمونه مي‌توان به بحث مشکلات چايکاران کشور اشاره کرد که طي سال‌هاي اخير نه تنها از شرايطي مناسب براي افزايش توليد برخوردار نشده‌اند، بلکه با افزايش واردات از درگاه‌هاي رسمي و غير رسمي، همچنين قيمت‌گذاري ناعادلانه دولت، عدم حمايت مسئولان توليد 70 هزار تني چاي در سال به 30 هزار تن کاهش يافته است. رئیس اتحادیه چایکاران با تاييد مطالب فوق در اين خصوص مي‌گويد:« درحال حاضر تنها ۲۵ درصد نیاز کشور از طریق تولید داخلی تأمین می‌شود.»

واردات و قاچاق چاي ايراني را له کرد

حالا با اين اوصاف که به گفته مسئولان در حال حاضر بيش از 75 درصد از نياز به چاي از طريق واردات اين محصول تامين مي‌شود، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فرسودگی کارخانه‌های صنایع تبدیلی به عنوان يکي از موانع توليد اين محصول، مي‌گويد:« علاوه بر تجهيز و به روز رساني‌کارخانه‌هاي فرسوده، اگر بخواهیم به سمت تولید انبوه چای در کشور حرکت کنیم باید تکنولوژی مدرن را جایگزین روشهای سنتی کنیم.» محمدحسین قربانی همچنين با اشاره به اينکه واردات بي‌رويه و قاچاق معضل ديگري بر سر راه چايکاران است، مي‌افزايد:« متاسفانه در حال حاضر تعرفه وارداتی چای متناسب با اقتصاد تولیدکننده داخلی تعیین نشده است و همين مسئله موجب دلسردي چاي کاران به ادامه فعاليت مي‌شود.»

وی ادامه مي‌دهد:«برای بهبود اقتصاد معیشتی تولیدکننده داخلی باید جلوي واردات بی رویه و قاچاق چای به کشور گرفته شود. اگر وارداتي هم صورت مي‌گيرد باید براساس یک تعرفه واقعی انجام شود تا به توليدکنندگان داخلي لطمه‌اي وارد نشود.» اين عضوکمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با اشاره به نام گذاري سال اقتصاد مقاومتي، توليد اشتغال‌ مي‌افزايد:« چای خارجی بايد از روی میزمدیران دولتی برداشته شود.»

ويلا به جاي چاي سبز مي‌شود

با اين اوصاف که روز به روز از سطح زير کشت چاي در استان‌هاي شمالي کشور کاسته مي‌شود، نماینده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد:« قاچاق چاي آفريقايي و اشباح بازار داخلي پرده از قدرت نفوذ برخی افراد برای تغییرکاربری باغات چای به ویلا بر مي‌دارد که مسئولان بايد با هوشمندي لازم جلوي آن را بگيرند.»

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به اينکه میزان تولید چای با بازار مصرفی کشورهمخوانی ندارد، مي‌افزايد:« از اين رو سیستم مدیریتی کشوری باید با تنظیم بازار تولید،خارج شدن از وابستگی به واردات چای را رقم بزنند.»

وي با اشاره به کاهش 30 درصدي توليد چاي در کشور، ادامه مي‌دهد:« اگر تمهیدات اقتصادی مناسبی در این راستا برای حمایت از چایکاران اندیشده نشود باید به زودی فاتحه چای ایرانی را خواند. متاسفانه در حال حاضر واردات گسترده چای توسط مافیا شکل می گیرد. در اين راستا نيزعلیرغم وجود قوانین محکم براي جلوگیری از تغییرکاربری در باغات چای، باز هم برخی با اعمال نفوذی که دارند، باغات چای را با تغییر کاربری تبدیل به ویلا می کنند.»

لازم به ذکر است که پرداخت مطالبات چايکاران که پيش از اين به عنوان يکي از مهمترين نگراني‌هاي مطرح بود به مبلغ ۲میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان به حساب چایکاران واريز شده و اکنون مجموع مطالبات پرداخت شده به مبلغ ۵۴ میلیاردو ۸۸۰ میلیون تومان رسیده است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار