کد خبر: 855180
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
به بهانه انتشار اثر روايي «كريمانه» از سوي مؤسسه جهادي صهبا
نويسنده:  احمدرضا صدري
 
 
آيت‌الله خامنه‌اي از دوران جواني يعني دوران مبارزه و پيش از انقلاب همنشين، هم‌نفس و هم‌صحبت مردم بودند و با اقشار مختلف از پير و جوان و زن و مرد گرفته تا كاسب، كارگر، كارمند، دانشجو، دانش‌آموز و طلبه ارتباط مستقيم و صميمي داشتند.  پس از انقلاب و در دوران هشت ساله رياست جمهوري مردمداري و مردم‌دوستي ايشان و اعتقاد راسخشان به ارتباط مداوم با مردم براي اولين بار «ارتباطات مردمي» واقعي را در دفتر رئيس‌جمهور به وجود آورد. دفتري كه ارتباط مستقيم، دلسوزانه و خالصانه مردم را با رئيس‌جمهور برقرار مي‌كرد. با وجود اين دفتر و حضور مداوم در نماز جمعه و اجتماعات مردمي زيباترين و شاخص‌ترين جلوه ارتباط ايشان با مردم در سفرهاي مكرر رئيس‌جمهور به استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور شكل مي‌گرفت؛ سفرهايي كه باعث ارتباط بي‌واسطه ايشان با قاطبه مردم مي‌شد.
 
 
با رهبر شدن آيت‌الله خامنه‌اي گمان عمومي به اين سمت رفت كه سفر به استان‌ها قطع خواهد شد كه شأنيت جايگاه رهبري انقلاب و مسئوليت سنگين آن تناسبي با سفر به استان‌ها و رفتن ميان مردم ندارد و اين تصور ايجاد شد كه حالا ديگر ارتباط مردم و ايشان يك‌طرفه مي‌شود و فقط مردم مي‌توانند رهبرشان را ببينند و او به ديدنشان نخواهد آمد.   اما اين تصور چند ماهي بيشتر دوام نياورد!
 
 
آيت‌الله خامنه‌اي كه در آغاز دوران رهبري 50 سال داشتند مشتاق مردم و تشنه ديدارشان بودند. اين بود كه بار ديگر سفر به استان‌هاي كشور را آغاز كردند؛ سفرهاي مشابه سفرهاي دوره رياست جمهوري، اما به وسعت و گستردگي ديدار خيل امت با امام خود و با رنگ و بوي تجديد بيعت با انقلاب و رهبر آن.  دي ماه سال 1369، استان ايلام ميزبان اولين سفر استاني رهبر انقلاب مي‌شود. مردم اين ديار زير باران سيل‌آسا چنان به استقبال رهبرشان مي‌روند و ايشان را همچون نگيني گرانبها بر انگشتري ركاب مي‌گيرند كه به وصف نمي‌آيد.  هفت ماه بعد استان لرستان ميزبان رهبر انقلاب مي‌شود و چهار ماه بعد از آن استان بوشهر و يك ماه پس از بوشهر شهر قم. بدين ترتيب سفرهاي معظم‌له به استان‌هاي مختلف كشور ادامه مي‌يابد و ايشان در امتداد 22 سال به تمام استان‌هاي كشور سفر مي‌كنند. 
 
 
اين سفرها هم شور، ايمان، دلدادگي و تعهد مردم نسبت به انقلاب و ارزش‌هاي آن را محكم‌تر از قبل كرده، هم اميد تازه‌اي به مردم استان دميده‌، هم فاصله بين مردم و مسئولان را از بين برده و هم گره از مشكلات جاري استان و مردم آن گشوده است. تعداد و تنوع ديدارهايي كه حضرت آقا در اين سفرها داشته‌اند زياد است. از ديدار با مردم، علما، خانواده شهدا، ايثارگران، بسيجيان، معلمان، دانشجويان، نخبگان و اساتيد تا ديدار با مسئولان و نيروهاي مسلح. اينها نشان از توجه ويژه ايشان به اقشار مختلف مردم دارد و اينكه اين سفرها چقدر در نظر ايشان حياتي و مهمند.
 
 
جلوه‌ها، آثار و بركات سفرهاي مقام معظم رهبري به استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور در چند بند و صفحه نمي‌گنجند و هر سفري كتاب‌هاي مفصل و مجزايي مي‌طلبد.  اما يكي از برنامه‌هاي ثابت رهبر انقلاب در اين سفرها حضور در خانه شهدا و ديدار صميمانه با خانواده‌هاي معظم آنهاست. رهبر انقلاب از اين ديدارها ـ كه از دوران رياست جمهوري خود آغاز كرده و تاكنون هم ادامه داده‌اند ـ با تعابير بسيار والايي ياد كرده‌اند. يكي از آخرين تعبيرهاي ايشان جمله‌اي است كه در دي ماه سال 1394 در ديدار با خانواده شهيدان اعلمي فرمودند: «بدون تعارف مي‌گويم نشستن پهلوي والدين شهدا روي فرش آنها و زير سقف آنها را براي خودم سعادت و مفيد مي‌دانم. ما از شما كسب روحيه و معنويت مي‌كنيم.»
 
 
«خانه بهشتيان» عنوان كلي مجموعه كتاب‌هايي است كه از سوي مؤسسه جهادي صهبا منتشر شده و در آن به موضوع حضور رهبر انقلاب در منازل شهدا پرداخته مي‌شود. كتاب‌هاي «ميزباني از بهشت» و «مسيح در شب قدر» دو كتاب اول اين مجموعه هستند و كتاب «كريمانه» كه پيش روي شماست، سومين كتاب.  «كريمانه» روايتگر ديدارهاي مقام معظم رهبري با خانواده‌هاي شهداي كرماني است كه در سال 1384 در جريان سفر ايشان به استان كرمان صورت گرفت. حضرت آقا در سفر 10 روزه خود به استان كرمان در خانه چندين شهيد حضور يافته‌اند كه شرح آن ديدارها در اين كتاب آمده است. مطالعه جزئيات اين ديدارهاي نزديك و صميمي به قدم زدن در باغ‌هاي رنگارنگ و پرشكوفه‌اي مي‌ماند كه سرشار از عطرهاي بهشتي‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر