کد خبر: 853295
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
عربستان در موقعیتی نیست که برای ایران تهدید محسوب شود
دونالد ترامپ در حالي دست در دست شيوخ عرب به رقص و پايكوبي پرداخت كه تبعات منفي سفر وي به منطقه و فروش چندصد ميليارد دلار سلاح به اعراب حاشيه خليج فارس، به زودي در سوريه، يمن و عراق به نمايش در خواهد آمد...
نویسنده: جعفر تکبیری 

دونالد ترامپ در حالي دست در دست شيوخ عرب به رقص و پايكوبي پرداخت كه تبعات منفي سفر وي به منطقه و فروش چندصد ميليارد دلار سلاح به اعراب حاشيه خليج فارس، به زودي در سوريه، يمن و عراق به نمايش در خواهد آمد؛ جايي كه خريداران اصلي سلاح‌هاي امريكايي به حمايت از تروريست‌ها برخاسته‌اند. اما اين رقص تنها به خاطر برباد دادن ميلياردها دلار سرمايه سرزمين‌هاي اسلامي نبود، چراكه اعراب توانسته بودند به واسطه قدرت پوشالي امريكايي‌ها، رقيب ديرينه خود در منطقه يعني جمهوري اسلامي ايران را نيز تهديد و به زعم خود ايران را از دايره تحولات منطقه خارج كنند.
        ***
اما سعودي‌ها در حالي با اقدامات و رفتارهاي خود هر روز بر آتش جنگ در منطقه غرب آسيا هيزم مي‌گذارند، كه اين رژيم به واسطه همين سياست‌هاي خود در حال اضمحلال و فروپاشي است. كاهش شديد قيمت نفت به عنوان منبع مهم درآمدهاي عربستان طي چند سال گذشته و همچنين سوزاندن سرمايه اين كشور در آتش جنگ‌هاي سوريه، يمن و عراق و در كنار آن هديه دادن سرمايه مردم اين كشور به دشمن شماره يك مسلمانان يعني امريكا، باعث شده كه اين حكومت دچار اضمحلالي شديد شود و در آستانه فروپاشي قرار بگيرد.
 
ورود سعودي‌ها به اين بازي خطرناك عليه ايران، در حالي است كه ايران پس از انقلاب شكوهمند اسلامي توانسته به‌رغم تمامي تحريم‌ها و فشارهايي كه در قالب جنگ تحميلي و تحريم به آن وارد شده بود، نه‌تنها تماميت ارضي خود را حفظ كند، بلكه پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كند و به الگويي منطقه‌اي و الهام‌بخش براي كشورهاي مسلمان تبديل شود؛ الگويي كه امروز مدل خود را به كشورهاي مختلف صادر مي‌كند و انقلاب‌هاي بي‌شماري به تأسي از انقلاب اسلامي ايران شكل گرفته است.
 
از اين رو مقامات سعودي همواره در تلاش بوده‌اند ايران را با چالش‌هاي مختلفي درگير كنند تا از اين راه بتوانند يكي از رقباي منطقه‌اي خود را كه از موقعيتي بسيار استراتژيك‌تر نسبت به خود با تسلط بر تنگه هرمز و نوار شمالي خليج‌فارس برخوردار بود، از دور خارج كنند.
اين اقدامات در حالي صورت گرفت كه عربستان همزمان تلاش زيادي براي ايجاد فاصله ميان ايران و شركاي استراتژيك به كار بست؛ تلاشي كه در نهايت تبديل به يك جنگ تمام‌عيار در سوريه، عراق و يمن شد و كار را تا جايي پيش برد كه سعودي‌ها درآمدهاي ميلياردي خود از فروش نفت را جهت مقابله با ايران در اختيار گروه‌هاي تروريستي فعال در سوريه و عراق قرار دادند و خود نيز وارد يك جنگ مستقيم با يمن شدند؛ اقداماتي كه نه تنها از آنها نتيجه نگرفتند بلكه پيرمردهاي بيمار اين كشور نيز دچار بحران‌هاي داخلي شدند.
 
اما دونالد ترامپ در حالي با چمدان‌هاي پر پول از منطقه خارج شده كه سعودي‌ها در باد تهديدات امريكا عليه ايران خوابيده‌اند و مي‌كوشند به واسطه اين تهديدات رقيب منطقه‌اي خود را از چرخه معادلات خاورميانه حذف كنند؛ رويايي كه طي اين چند روز با پاسخ‌هاي قاطع مقامات كشورمان همراه شده است.
   
انباشت سلاح امنيت‌آفرين نيست
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اينكه انباشت سلاح هيچ‌گاه امنيت‌آفرين نبوده، گفت: برخي كشورهاي بد سابقه در حمايت از تروريسم بذر ناامني و خشونت را مي‌پراكنند.
بر اين اساس، علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي كه براي شركت در هشتمين اجلاس مقامات عالي امنيتي از پنج قاره جهان به مسكو سفر كرده، در جمع خبرنگاران پيرامون قرارداد تسليحاتي امريكا با اعراب حاشيه خليج فارس، به ويژه عربستان گفت: در حالي كه جهان بيش ازهر زمان ديگري نيازمند فاصله گرفتن از تفكرات و اقدامات مبتني بر خشونت وافراط است، برخي كشورهاي بد سابقه در حمايت از تروريسم با اتكا بر دلارهاي نفتي ضمن تبديل نمودن منطقه به انبار سلاح‌هاي غربي بذر ناامني و خشونت مي‌پراكنند.
 
وي امنيت مردم پايه را كه بر افزايش مشاركت مردمي در تعيين ساختارهاي سياسي استواراست مدل امنيتي مورد قبول جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و اظهار داشت: انباشت سلاح هيچ‌گاه امنيت‌آفرين نبوده و عاقبت حكومت صدام حسين در عراق بهترين نشانه براي اثبات اين ادعاست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين بر ضرورت تداوم گفت‌وگو و همكاري نزديك كشورهاي تأثير‌گذار و صاحب نقش در امنيت بين‌المللي به منظور كاهش مخاطرات و بحران‌هاي امنيتي و ايجاد صلح و ثبات جهاني تأكيد كرد.
  
توافق تسليحاتي عربستان و امريكا در جهت ناامن‌سازي منطقه است
سرلشكر رحيم‌صفوي، دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا نيز در حاشيه كلاس مقطع كارشناسي‌ارشد يكي از دانشگاه‌هاي كشور، با اشاره به مناسبات سياسي و نظامي كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس با ايالات متحده امريكا، گفت: برتري نظامي محصول فكر و فرآيندهاي داخلي نيروهاي مسلح در جهت افزايش توان نظامي و امنيتي هر كشوري است و بدون درك صحيح از امنيت و داشتن استراژي مناسب، تسليحات نظامي صرفاً در جهت نا امني و بروز تنش و درگيري به‌كار گرفته خواهد شد.
 
وي با اشاره به بي‌سابقه بودن امضاي بسته تسليحاتي بين امريكا و عربستان گفت: حجم تسليحات خريداري شده توسط كشورهاي عربي، خصوصاً عربستان در سطح نا متعارفي بوده و امضاي بسته تسليحاتي 110 ميليارد دلاري بين امريكا و عربستان و توافقات تسليحاتي آتي نه تنها كمكي به امنيت منطقه جنوب غرب آسيا نمي‌كند، بلكه در جهت نا امن‌سازي منطقه و ايجاد تنش در اين منطقه كه قلب انرژي جهان است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  سرلشكر صفوي افزود: پيش از انقلاب ديكتاتور ايران، شاه از هم پيمان خود يعني امريكا خريدهاي ميلياردي سلاح و تجهيزات داشت و صدام با حمايت تسليحاتي و نظامي امريكا به ايران حمله كرد، سرنوشت اين دو ديكتاتور بايد درس عبرتي براي برخي باشد و آنچه مسلم است تاريخ در زمان‌ها و مكان‌هاي مختلف تكرار خواهد شد، اميدوار هستيم سلاح‌هايي كه به اين كشورهاي عربي فروخته مي‌شود، مانند سلاح‌هايي كه در زمان شاه، به ايران فروخته شد، روزي دست ملت‌هاي عربي منطقه بيفتد و عليه امريكايي‌ها و رژيم صهيونيستي به‌كار گرفته شود.
 
دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري خاطرنشان كرد: حل اساسي مشكل تروريست‌ها در منطقه از طريق قطع منابع مالي و انساني و تسليحاتي و قطع كمك اطلاعاتي قدرت‌هاي فرا منطقه‌اي به تروريست‌ها و البته با مشاركت كشورهاي منطقه ميسر مي‌باشد اما متأسفانه در اين مسير صرفاً شاهد بازي برخي از كشورهاي عربي در زمين ايالات متحده هستيم.
  
برنامه موشكي ايران جزو سياست‌هاي لايتغير جمهوري اسلامي است
همچنين محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در حاشيه جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در خصوص گفته‌هاي ايالات متحده پيرامون برنامه موشكي كشورمان در جريان سفر ترامپ به عربستان گفت: منافع ملي جمهوري اسلامي ايران در گرو امنيت ملي است و سياست دفاعي ايران، بازدارنده است.
 
وي افزود: هر چقدر بنيه دفاعي قوي‌تري داشته باشيم، امنيت داخلي و امنيت منطقه محفوظ‌تر خواهد شد؛ بنابراين طبيعي است برنامه دفاعي موشكي كشور جزو سياست‌هاي غيرقابل تغيير جمهوري اسلامي باشد كه خوشبختانه تقويت بنيه دفاعي در برنامه ششم و در بودجه ۹۶ به صراحت ديده شده است.
 
سخنگوي دولت با تشريح سياست ايران در برجام موشكي، گفت: اگر منظور از برجام موشكي اين است كه از سياست‌هاي گفته شده عقب‌نشيني كنيم بايد بگويم «خير» چنين برنامه‌اي نداريم، اما اگر منظور اين باشد كه جهان را يعني برخي قدرت‌هاي جهان را متقاعد كنيم، چنين چيزي وجود دارد. برخي قدرت‌هاي جهان در تلاش هستند قدرت دفاعي موشكي ايران را به عنوان دغدغه براي كشورهاي همسايه مطرح كنند. بايد تاكيد كنم كه ايجاد دلواپسي نسبت به قدرت دفاعي ايران به محدود شدن آن منجر نمي‌شود. بايد حوصله كرد و با كشورهاي همسايه مذاكره داشته باشيم تا القائاتي كه نسبت به برنامه دفاعي ايران وجود دارد كه موجب ترس آنان و خريد اسلحه مي‌شود، خنثي كنيم.
 
وي در واكنش به اظهارات ضدايراني مقامات سعودي گفت: قطعا مواضع ايران، انفعالي نخواهد بود. حضور ترامپ را به عنوان يك رخداد سياسي در منطقه ارزيابي نمي‌كنيم؛ به همين دليل ارزشي هم براي آن قائل نيستيم.
امريكا برنامه داشت به منطقه بيايد و با ترساندن كشورهاي منطقه اسلحه بفروشد كه اين چنين كرد، اما ايران سياست خارجي و دفاعي مستمر، پايدار و سنجيده‌اي دارد كه بر پايه آن اقداماتش را دنبال مي‌كند.
 
نوبخت همچنين حمله نظامي عربستان به ايران را دور از تصور دانست و خاطرنشان كرد: عربستان در جايگاه و موقعيتي نيست كه بخواهد دست به چنين كاري بزند. به دولت رياض توصيه مي‌كنم منافع ملت‌هاي مسلمان را مقدم بر منافع امريكا بداند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
آقای روحانی با مواضع نسنجیده اش سایه ی جنگ رابرسر کشور حاکم کرد امروز دیگر از ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای یا فرا منطقه ای یاد نمیشود بلکه ازابتدای دولت روحانی روز نیست که کشور ماتوسط حکام عرب تهدید به جنگ نشود.روحانی بدروغ گفت ماتوان ایستادگی در مقابل قدرتهای بزرگ رانداریم اوبا این موضع گیریهای بزدلانه هرچه بیشتر حکام عرب را گستاخ تر وجسورتر کرد درصورتیکه ما با دست خالی 8سال درمقابل قدرتهای غرب وشرق وهمین اعراب ایستادیم.وقدرت وامکانات ما نسبت به دوره ی دفاع مقدس قابل قیاس نیست اوبه دشمن مدام گرا میدهد که ایران توان دفاع ازخود راندارد
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
عرب ملخ خور کی مال این غلط کردن هاست اگر مرده کوچکترین حرکت انجام بده آنوقت غیورمردان بختیاری چنان ضربه مهلکی به آنها خواهند زد که درتاریخ به یادگار باقی بماند
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
از ماست که برماست از رئیس جمهوریکه مشت انقلابی را باز کرده ولیبرالیسم را از جیب در آورده انتظاری بیش ازین نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار