کد خبر: 852567
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
بيش از هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان سال گذشته خاکستر شد و حالا مابقي آن در نبود امکانات طعمه آفات شده است
درحالي هوا به سمت گرم شدن مي‌رود و احتمال آتش‌سوزی‌های سریالی در میان جنگل‌ها و مراتع کشور افزايش مي‌يابد که هنوز مسئولان برنامه‌اي جامع براي محافظت از پوشش گياهي کشور ندارند. کردستان به عنوان یکی از مناطقي که همواره با معضل از دست رفتن درختانش مواجه است، سال‌ گذشته بيش از هزار هکتار از پوشش گياهي‌اش فداي کمبود تجهيزات و کمبودهاي بخش زیرساختي شد....
نويسنده:ميترا شهبازي

درحالي هوا به سمت گرم شدن مي‌رود و احتمال آتش‌سوزی‌های سریالی در میان جنگل‌ها و مراتع کشور افزايش مي‌يابد که هنوز مسئولان برنامه‌اي جامع براي محافظت از پوشش گياهي کشور ندارند. کردستان به عنوان یکی از مناطقي که همواره با معضل از دست رفتن درختانش مواجه است، سال‌ گذشته بيش از هزار هکتار از پوشش گياهي‌اش فداي کمبود تجهيزات و کمبودهاي بخش زیرساختي شد. گواه اين ادعا که مسئولان اسير بي‌برنامگي شده‌اند، همين بس است که کارشناسان معتقدند وقوع 157 مورد آتش سوزی سال گذشته به دليل معضل کمبود تجهيزات اطفاي حريق، صعب‌العبور بودن مسیرها، وجود تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی و خطر واژگونی با توجه به تکمیل نبودن زیرساخت‌ها و استاندارد نبودن جاده‌های مواصلاتی رخ داده است. حالا با اين اوصاف که در آستانه فصل گرم سال قرار داريم، احتمال افزايش آتش سوزي‌ها مي‌رود و مسئولان از جولان آفات و نبود امکانات براي مقابله با آن مي‌گويند.

+++

درحالي دماي هوا روز به روز افزايش مي‌يابد و به سمت فصل گرم سال مي‌رويم که هنوز برنامه‌اي جامع براي محافظت از جنگل‌هاي کشور در دست نيست. بخصوص جنگل‌هاي استان کردستان که در سال‌هاي گذشته بخش زيادي از آن در اثر آتش سوزي‌هاي مکرر از دست رفته است. با اينکه تعداد دفعات آتش سوزي‌ها در جنگل‌هاي کردستان از سال 89 تا 95 کاهش چشمگيري داشته است، اما با اين حال باز هم وقوع 157 مورد آتش سوزي گسترده در کردستان حکايت از وجود عديده‌اي از مشکلات دارد. لازم به ذکر است که تعداد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های در گذشته 900 مورد بوده که اکنون به 157 مورد رسيده است و به همين ميزان هم از گستردگي پوشش گياهي اين استان کاسته شده است.

کارشناسان دلايل تعدد آتش‌سوزي در کردستان را علاوه بر دماي 40 درجه‌اي تابستان، وجود مناطق صعب‌العبور، نبود تجهيزات کافي براي اطفاي حريق، تردد تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی و خطر واژگونی با توجه به تکمیل نبودن زیرساخت‌ها و استاندارد نبودن جاده‌های مواصلاتی عنوان مي‌کنند.

جنگل‌هاي کردستان در محاصره عوامل تخريبي

علاوه بر آنچه که گفته شد، عوامل انسانی مانند بهره برداری غیرمجاز از جنگل‌ها ومراتع، تکميل نبود گازرساني به تعداد زيادي از روستاها، اجرای کارشناسي نشده طرح های عمرانی، خشکسالی های متوالی، ورود ریزگرد وغیره نيز از ديگر معضلات پيش روي حيات درختان بلوط کردستان است که اين روزها آفات هم به آن اضافه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستاي ضرورت محافظت از منابع طبيعي مي‌گويد:« تشخیص و شناسایی منابع ملی شده، اخذ سند مالکیت منابع طبیعی ، ایجاد کمربند حفاظتی و گشت زنی و رسیدگی به گزارشات مردمی از جمله مهمترین روش های حفاظت از مراتع و جنگل ها محسوب مي‌‎شود.

بنابراين با توجه به تکميل نبودن تمام اين موارد، پیمان باباپیری ادامه مي‌دهد:« سال گذشته حدود هزارو ۱۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های استان دچار حریق شده است.»

منابع طبيعي ناکام در مبارزه با آفات

همانطور که گفته شد، محروميت روستاييان از گاز طبيعي هم يکي از دلايل به تاراج رفتن درختان هست که روستاييان به اجبار براي گذران زندگي‌شان بايد درختان را قطع کنند و براي نيازهاي اوليه‌اي چون پخت و پز از آنها بهره ببرند. در اين راستا عبدالمحمد زاهدی، استاندارکردستان مي‌گويد: «از یک‌هزار و 700 روستای استان تنها یک‌هزار و 30 روستا در حال حاضر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.»

منصور مرادی، نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد نيز ضمن انتقاد از عملکرد دولت در راستاي حفاظت از جنگل‌ها، مي‌گويد:« متأسفانه سالانه شاهد آتش‌سوزی چندهزار هکتار از جنگل‌های کردستان و شهرستان مریوان هستیم که مسئولان به سرعت بايد باید تدابیری بي‌انديشند تا در آینده همین جنگل‌ها حفظ شود.»

حالا با اين شرايط که جنگل‌ها هر روز به واسطه انواعي از مشکلات تهديد مي‌شوند، جولان آفات نيز به اين درد اضافه شده است. باباپیری،‌ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از محدودیت سازمان جنگل ها و مراتع در کنترل شیمیایی این آفت مي‌گويد و خواستار اندیشیدن تدابیری برای مبارزه با این آفت مي‌شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار