کد خبر: 852295
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در تاريخ پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي ايران لحظات بسياري را مي‌توان يافت كه حضور مردم در عرصه گرهگشاي مشكلات و بستري براي تثبيت و تحكيم اقتدار نظام اسلامي بوده است.
عباس حاجي‌نجاري
نویسنده: عباس حاجي‌نجاري

در تاريخ پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي ايران لحظات بسياري را مي‌توان يافت كه حضور مردم در عرصه گرهگشاي مشكلات و بستري براي تثبيت و تحكيم اقتدار نظام اسلامي بوده است. دوران دفاع مقدس يكي از اين عرصه‌هاست.
 
در شرايطي كه متأثر از شرايط بعد از پيروزي انقلاب دشمنان نظام اسلامي با تصور تضعيف ساختارهاي كشور و ضعف نيروهاي مسلح، بر اين انديشه بودند كه با يك حمله برق‌آسا تومار نظام اسلامي را در هم بپيچند، حضور مردم در صحنه دفاع، عملاً به عرصه‌اي براي تحكيم و تثبيت اقتدار نظام تبديل و نظام اسلامي با اين حضور به آنچنان قدرت بازدارندگي دست يافت كه پس از پايان جنگ تحميلي تاكنون فارغ از تهديدات دشمنان توانسته است، تحقق اهداف خود را پي بگيرد.
اين حضور در عرصه‌هاي ديگري نيز نظير 9دي و يا اجتماعات ديگري از اين دست نيز تجلي يافته است، اما حضور در انتخابات كه در واقع تبلور عيني و عملي بعد مردم‌سالاري نظام است و اين زمينه را فراهم كرده كه مردم در ادوار مختلف با حضور در عرصه و انتخاب مسئولان اجرايي و نمايندگان خود در مجالس خبرگان و شوراي اسلامي، بقاي حركت نظام را به رغم تحول نسلي تضمين كرده و با حضور رفراندوم‌گونه خود عملاً القائات دشمنان در زمينه نداشتن پايگاه اجتماعي را خنثي كنند و به تعبير ديگر ضمانتي براي استمرار حركت انقلاب باشند.
 
و به همين دليل است كه عرصه انتخابات همواره به ميداني جهت اثرگذاري دشمنان بر روندهاي سياسي داخل تبديل شده و به تناسب هوشياري و يا عدم هوشياري نيروهاي داخلي، دشمنان توفيق داشته و يا ناكام شده‌اند كه در اين زمينه مي‌توان به وقايعي نظير فتنه بعد از انتخابات دهم رياست جمهوري اشاره كرد كه در آن عرصه نيز به رغم آنكه برخي فعالان سياسي و حاميان بيروني آنها آراي مردم را برنتافتند، مردم در 9 دي 88 حقانيت آراي 22 خرداد 88 را تضمين و تثبيت كردند.
 
آنچه كه نظام جمهوري اسلامي ايران را از ديگر نظام‌هاي سياسي متمايز مي‌كند، ابتنای  فرآيندهاي نظام بر اصول و ارزش‌هاي اسلامي است كه انتخابات يكي از آنهاست و به همين دليل است كه بسياري از نرم‌هاي پذيرفته شده در فرهنگ غرب، با تفكر اسلامي قرابتي ندارد و از ديدگاه اسلامي مذموم و در قانون و عرف نهي شده است و به همين دليل است كه در برخي از انتخابات‌ها نظير انتخابات اخير بعضاً مواضع و ديدگاه‌هايي مطرح مي‌شود كه نه با اصول و آرمان‌ها كه با عرف‌هاي پذيرفته شده نيز همخواني ندارد و همين امر منجر به چالش‌آفريني‌هايي مي‌شود كه حتي مي‌تواند بر حركت‌هاي آينده نظام نيز تأثير منفي بگذارد.
 
سياه‌نمايي 38 سال گذشته نظام، متهم‌كردن نظام به 38 سال اعدام، زندان، گردن‌زدن و لب‌دوختن و قرار دادن مردم در دوقطبي جنگ و صلح و يا نابودي و بقا از جمله ويژگي‌هاي نادر در مواضع سياسي است كه در اين انتخابات چهره نامناسبي از تبليغات انتخاباتي را به تصوير كشيده است.
 
در زمينه چرايي اين روند ناشايست گمانه‌زني‌هاي زيادي مي‌توان كرد كه شايد اميد بستن به بخشي از آراي سياه در جامعه خوشبينانه‌ترين آن باشد، ولي هر چه باشد اين نظام اسلامي است كه بايد تاوان آن را بپردازد.
به هر روي حضور آگاهانه و پرشور مردم در روز جمعه 29 ارديبهشت ماه پاي صندوق رأي در عين اثبات وفاداري و همراهي با نظام، باطل السحر ديگري بر اين روند سياه‌نمايي است و يك انتخاب اصلح مي‌تواند تثبيت‌كننده روند حركت نظام، تحكيم موقعيت و جايگاه نظام اسلامي در منطقه و جهان باشد كه نتيجه بديهي آن نااميدسازي دشمنان نظام است كه به تسليم انقلاب اسلامي اميد بسته‌اند. فردا روزي است كه حضور مردم مي‌تواند همه مسائل را حل و حركت انقلاب را براي سا‌ل‌هاي سال بيمه كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار