کد خبر: 850681
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
رای الیوم:
لحن تند و تهدیدات اخیر وزیر دفاع عربستان علیه ایران در حالی است که این تهدید‌ها بیش از ایران که از ۳۰ سال پیش در تحریم به سر می‌برد، به ضرر عربستان، امنیت و ثباتش تمام می‌شود.
تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، تهدیدات اخیر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان علیه ایران در حالی است که این تهدید‌ها بیش از آنکه به ضرر ایران که از ۳۰ سال پیش در تحریم به سر می‌برد، تمام شود به ضرر عربستان، امنیت و ثباتش اش خواهد بود به ویژه اینکه سران سعودی همواره به دلیل امنیت و ثبات کشور بر سر سعودی‌ها منت گذاشته اند.

تهدید بی سابقه سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران برای نابودی کامل عربستان سعودی (به جز مکه و مدینه)، تأکیدی بر این است که رهبران ایران سخنان محمد بن سلمان را مبنی بر تهدید به انتقال جنگ به داخل ایران، جدی گرفتند و این تهدیدات را خطری جدی برای امنیت و ثبات ایران می‌دانند.

سردار دهقان در یک کلام گفت: «در صورتی که عربستان هرگونه حماقتی را مرتکب شود، هیچ مکانی در این کشور به جز مکه مکرمه و مدینه منوره، امن نخواهد ماند».

دولت ایران که اعتراض رسمی خود را به سازمان ملل ارائه کرد و سخنان بن سلمان را «تهدیدی آشکار» و «نقض» میثاق سازمان ملل دانست، به نظر می‌رسد نه به این اعتراض بسنده کرد و نه به واکنش دیپلماتیک وزارت امور خارجه و اشاره به گفت: وگو و حسن همجواری بلکه تهران در صدد برآمد وزیر دفاع خود را مکلف کند تا به تهدیدهای عربستان سعودی واکنش قوی نشان دهد.

آیا تهدیدهای بن سلمان بیهوده به زبان آمد؟

بی تردید بن سلمان تهدید خود را برای انتقال جنگ به عمق ایران را بیهوده مطرح نکرده است و این تهدیدش لغزش و اشتباه زبانی نیز نیست. وی این تهدید را در گفت: وگویی تلویزیونی ضبط شده مطرح کرد که در همه شبکه‌های تلویزیونی عربستان سعودی و برخی از شبکه‌های تلویزیونی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پخش شد، در حالی که سخنان بن سلمان طی چند روز پس از ضبط اش و بررسی همه کلمات و اظهارت او پخش می‌شد.»

انتقال جنگ به داخل ایران توسط عربستان آنطور که بن سلمان به آن اشاره کرد، به معنی همان کاری است که سعودی‌ها در سوریه انجام دادند و یعنی تزریق میلیارد‌ها دلار پول و هزاران تن سلاح از طریق مرزهای افغانستان و پاکستان؛ دو کشوری که همپیمان آمریکا هستند و افغانستان نیز تحت اشغال آمریکایی‌ها بوده و بیش از ۳۰ هزار نظامی آمریکایی در خاک آن حضور دارند که تحت پشتیبانی ده‌ها هزار ادوات و تجهیزات سنگین شامل تانک و زره پوش و توپ و نیز پهپاد و هواپیماهای مختلف و بالگرد قرار دارند.

رای الیوم یادآور شد، وزیر دفاع ایران خطاب به همتای عربستانی اش که ایران را تهدید کرده، گفت: «اگر شما نیروی هوایی قوی شامل هواپیماهای آمریکایی از نوع اف ۱۶ و اف ۱۵ را در اختیار دارید، ما نیز شبکه دفاع هوایی شامل موشک‌های پیشرفته اس ۳۰۰ روسی و صد‌ها موشک زمین به زمین داریم که بُرد آن به تمام شهرهای عربستان در طول و عرض این کشور می‌رسد.

شعله ور کردن آتش جنگ به نفع عربستان نیست

درست است که عربستان سعودی در صدد اختصاص ده‌ها میلیارد دلار برای خرید سامانه موشکی «تاد» آمریکایی و نیز سایر تجهیزات و مهمات بوده و قرارداد آن در جریان سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض در ۲۳ می (۲ خرداد) جاری اعلام خواهد شد، اما به نفع عربستان نیست که با وجود بحران‌های مالی کمرشکن و درگیر شدن در دو جنگ یکی به شکل مستقیم در یمن و دیگری به شکل غیر مستقیم در سوریه، آتش جنگ را شعله ور کند، مگر آنکه این کار را بر اساس دفاع از خود انجام دهد حال آنکه دست کم در زمان کنونی هیچ نشانی مبنی بر اینکه ایران سرگرم طراحی حمله به عربستان سعودی است، وجود ندارد.

تنش کلامی و تهدیدات سعودی علیه ایران بیش از آن که به ضرر ایران که از ۳۰ سال پیش در تحریم به سر می‌برد، تمام شود به ضرر عربستان، امنیت و ثباتش اش است، زیرا امنیت و ثبات، سرمایه اساسی عربستان سعودی است که شبانه روز منت آن را بر سر شهروندانش می‌گذارد.

در این میان باید گفت: هنگامی که عربستان همه جنگ‌های خود را در زمین دیگران و با استفاده از غیر سعودی‌ها به راه انداخت، در این خصوص بسیار موفق بود، زیرا بی ثباتی و ایجاد ترس و نگرانی از جنگ باعث فرار سرمایه‌ها و سرمایه گذاران می‌شود.

در همین ارتباط شماره یکی مانده به آخر مجله «اکونومیست» نیز نوشت: ۵۰ درصد از این سرمایه‌ها به پناهگاه‌های امن غرب انتقال داده شده و صاحبان این سرمایه‌ها نیز به دنبال به دست آوردن تابعیت اروپایی و آمریکایی هستند.

رای الیوم در پایان نوشت: جنگ و تهدیدات و واکنش به آن بین عربستان و ایران وارد مرحله جدید و خطرناکی شده است به گونه‌ای که نشان می‌دهد یک نفر درحال زمینه چینی جنگ بین دو طرف بوده که مقدمه درگیر شدن سراسر منطقه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار