کد خبر: 850558
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش «جوان» از فروش كتاب‌هاي حوزه ادبيات دفاع مقدس در نمايشگاه كتاب امسال
با گذشت نزديك به يك هفته از آغاز به كار سي‌امين نمايشگاه كتاب، با دقت بهتري مي‌توان نسبت به استقبال مردم از كتاب‌هاي دفاع مقدسي پرداخت و نگاه واقع‌بينانه‌تري از اين موضوع داشت.
   احمد محمدتبريزي
با گذشت نزديك به يك هفته از آغاز به كار سي‌امين نمايشگاه كتاب، با دقت بهتري مي‌توان نسبت به استقبال مردم از كتاب‌هاي دفاع مقدسي پرداخت و نگاه واقع‌بينانه‌تري از اين موضوع داشت. در دو نمايشگاه كتاب تهران و نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس مي‌توان به برداشت درست و صحيحي از خروجي كتاب‌هاي ادبيات دفاع مقدس در سال پرداخت و براي آينده يك نقشه راه درست طراحي كرد.
به گزارش «جوان»، نمايشگاه كتاب امسال همانند دوره‌هاي قبل با استقبال خوب مردم مواجه شد و انتشاراتي‌ها روزهاي شلوغي را به خود ديدند. شايد مهم‌ترين تفاوت چند دوره اخير نمايشگاه كتاب به فروش بيشتر كتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس، پايداري و مقاومت برگردد. كتاب‌هايي كه در سال‌هاي قبل بسيار مهجور واقع مي‌شدند و مراجعه‌كنندگان كمتر علاقه‌اي به خريد آنها نشان مي‌دادند حالا با اتخاذ سياست‌هايي درست در قبال ادبيات دفاع مقدس، انتشاراتي‌هاي فعال اين حوزه بيشترين ميزان فروش را تجربه مي‌كنند.
در سال‌هاي گذشته انتشاراتي‌ها با اتخاذ سياست‌هايي مبتني بر تخفيف‌هاي گزاف يا دادن بن‌هايي براي خريد كتاب، سعي در تشويق مردم براي خريد كتاب‌هاي دفاع مقدسي داشتند. سياست‌هايي كه در عمل خيلي نتيجه نمي‌داد و تأثيري در كتابخوان كردن مردم نداشت. مسئولان امر خيلي زود به اين نكته مهم پي بردند براي علاقه‌مند كردن مردم به اين حوزه ادبياتي بايد سطح كارها را بالا برد و با نشان دادن واقعيت‌هاي ناگفته و نهفته جنگ، از كلي‌گويي و اغراق پرهيز كرد. اين سياست خيلي زود جواب داد و نشان داد چه پتانسيل بالايي براي جذب مردم به خواندن كتاب‌هايي در رابطه با جنگ هشت ساله ايران و عراق وجود دارد.
انتشارات سوره مهر يكي از انتشاراتي‌هاي شلوغ اين دوره جشنواره است كه همانند ديگر انتشاراتي‌ها تخفيفي 10 درصدي براي كتاب‌هايش در نظر گرفته است. با وجود اينكه همچون گذشته ديگر از سياست‌هاي تشويقي خبري نيست ولي چون كتاب‌هايي با كيفيت بالا منتشر شده‌اند، مراجعه‌كنندگان با آگاهي از وضعيت كتاب‌هاي چاپ شده به دنبال خريد كتاب هستند.
يكي از متصديان فروش كتاب در انتشارات سوره مهر با اشاره به حضور مردم در غرفه و استقبال بالا از كتاب‌هاي اين انتشاراتي مي‌گويد: « هر سال اين استقبال بيشتر از قبل مي‌شود و مردم كاملاً آگاهانه و دلي براي خريد مي‌آيند و از خريدشان هم خيلي راضي هستند. الان بسياري از مراجعه‌كنندگان كتاب‌هاي شاخص اين حوزه را خوانده‌اند و با ليستي از كتاب‌هايي كه تا به حال نخوانده‌اند وارد غرفه مي‌شوند. مانند گذشته نيست كه چشم بسته فقط براي خرج كردن بن‌هايشان به غرفه بيايند و ندانند دنبال چه هستند. اين اتفاق مباركي است كه افتاده و بايد اين روند را براي جذب مخاطبان حفظ كرد.»
او به استقبال مردم از كتاب «روزهاي بي‌آينه» اشاره مي‌كند كه خاطرات همسر خلبان شهيد آزاده حسين لشكري از زندگي‌اش و چگونگي تحمل 18 سال دوري از همسرش در دوره اسارت را در برمي‌گيرد و مي‌گويد: «مراجعه كنندگان از كتاب‌هايي كه تازه در انتشارات سوره مهر منتشر شده‌اند  استقبال خوبي مي‌کنند و به قول يكي از خوانندگان اين كتاب‌ها مي‌تواند فرد را براي دقايقي از روزمرگي‌هاي اين دنيا جدا كند.»
كتاب «مهتاب خين» كه خاطرات سردار شهيد حسين همداني را در برمي‌گيرد، از ديگر كتاب‌هاي پرفروش نمايشگاه امسال است. اين كتاب دربرگيرنده مصاحبه حسين بهزاد با شهيد همداني و پژوهش‌هاي او درباره عمليات‌هايي است كه اين شهيد در آنها حضور داشت، و در ۲۰ فصل تدوين شده است. شهيد حسين همداني در اين كتاب، به خوبي به نحوه انجام عمليات‌هاي فتح‌المبين و بيت‌المقدس پرداخته است و رشادت‌هاي رزمندگان اسلام به ويژه رزمندگان استان همدان را در جبهه‌ها تشريح كرده است. اين كتاب را انتشارات فاتحان به چاپ رسانده و با توجه به شهادت سردار همداني بيش از قبل مورد توجه واقع شده است.
دو كتاب حميد حسام نيز با استقبال خوبي روبه‌رو شده‌اند. «وقتي مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمي‌ميرد» دو اثري هستند كه در اين دوره نمايشگاه، علاقه‌مندان خودش را پيدا كرده و پس از توصيه رهبر انقلاب در نوروز امسال براي خواندن كتاب «وقتي مهتاب گم شد» توجه مردم هم براي خواندن اين كتاب بيشتر شده است.
انتشاراتي‌هاي شاخص حوزه ادبيات دفاع مقدس روزهاي خوب و شلوغي را در نمايشگاه تجربه مي‌كنند. قطعاً اين شلوغي در روزهاي آخر نمايشگاه بيشتر هم خواهد شد و بر ميزان فروش كتاب‌ها خواهد افزود. همانطور كه روند اميدواركننده فعلي بر ميزان علاقه‌مند كردن مردم به اين حوزه افزوده، قطعاً با رويكردي هدفدارتر مي‌توان اين جامعه مخاطب را گسترده‌تر كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار