کد خبر: 849502
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
آغاز به کار بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي در شهر آفتاب
وزير ارشاد در افتتاحيه نمايشگاه کتاب بدون تشريح جزئيات يک وعده کلي و عامه‌پسند داده است: «ما آمادگي داريم از سال آينده اين نمايشگاه را به‌طور کامل به صنف واگذار کنيم.»
نویسنده: جواد محرمي
 
صالحي‌اميري البته درباره جزئيات اين وعده خود توضيحي نداد و روشن نکرد دقيقاً قرار است چه اتفاقاتي در سال آينده رقم بخورد که از مجراي آن برگزاري نمايشگاه کتاب به صنوف واگذار شود.
مراسم افتتاحيه سي‌امين دوره نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران روز گذشته با حضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران و جمعي از مقامات کشور ايتاليا به عنوان مهمان ويژه اين دوره نمايشگاه در شهر آفتاب برگزار شد.
  
کلي‌گويي در نطق وزير
وزير ارشاد در اين مراسم ترجيح داد درباره واگذاري نمايشگاه به صنوف به حرف‌هاي کلي بسنده کند: «30 سالگي نمايشگاه کتاب تهران رخ داده است و آن واگذاري امور اجرايي به تشکل‌هاي صنفي است. ما در 30 سالگي مي‌توانيم افق‌هاي پيش‌رو را ترسيم کنيم. اکنون بايد بگوييم که ما آمادگي داريم در سال آينده کليد نمايشگاه را به صنف تحويل دهيم و به عنوان دولت وظيفه سياستگذاري را برعهده بگيريم. در نمايشگاه سي و يکم تهران صنوف ميزبان باشند.»
سيدرضا صالحي‌اميري، وزير ارشاد در اين مراسم اضافه کرد: «امسال سي‌امين سال نمايشگاه تهران است، نمايشگاه کتاب تهران يکي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي فرهنگي پس از انقلاب است و مي‌توان ادعا کرد که اين نمايشگاه محصول انقلاب اسلامي است. به انديشه امام و رهبري کتاب جايگاه و نقش مهمي در تحول و توسعه فرهنگي و انساني دارد و حفظ نقش کتاب وظيفه همه علاقه‌مندان نظام است و بايد از بنيانگذاران اين نمايشگاه تقدير کنيم که در روزهاي سخت کشور اولويت فرهنگي را فراموش نکردند.»
  
ديپلماسي فرهنگي
وزير ارشاد در اين مراسم از کليدواژه جذاب و البته ابهام‌آميز ديگري هم استفاده کرد. ديپلماسي فرهنگي جزو واژگاني است که ‌صالحي‌اميري براي تأکيد بر مبادلات بين‌المللي در عرصه کتاب از آن استفاده کرد. لابد اين هم يکي از برکات عصر پسابرجام است. البته وي به اين نکته اشاره کرده که ما در طول دفاع مقدس در دهه 60 هم ميزبان بيش از 36 کشور در نمايشگاه کتاب بوده‌ايم: «امسال علاوه بر حضور ناشران داخلي فرصت‌هاي اقتصادي هم براي حلقه نشر به وجود آمده است و صنعت نشر ايران در مبادلات بين‌المللي يکي از اهداف نمايشگاه کتاب تهران است که ديپلماسي فرهنگي اين اتفاق را امسال رقم زده است. در سال‌هاي گذشته کميته ناشران خارجي به صورت مستقيم شرکت نمي‌کردند، اما بعد از فضاي برجام نقش بين‌المللي کتاب تهران پررنگ شد و روسيه و ايتاليا به عنوان مهمان ويژه انتخاب شدند. امسال ايتاليا به عنوان مهمان ويژه حضور پررنگي دارد که هم قبل از نمايشگاه و هم پس از نمايشگاه اين حضور را شاهد هستيم. علاوه بر آن امسال استانبول به عنوان شهر مهمان ويژه در نمايشگاه شرکت مي‌کند. اين اتفاق نشان‌دهنده نويدي است که بايد ديپلماسي فرهنگي را گسترش دهيم.»
  
بسته کتاب شهيد مطهري ويژه نمايشگاه بين‌المللي کتاب
امسال در نمايشگاه کتاب با توجه به سالروز شهادت شهيد مرتضي مطهري، مرکز اسناد انقلاب اسلامي بسته کتاب «شهيد مطهري» ويژه سي‌امين نمايشگاه کتاب را معرفي کرده است.
در اين بسته، کتاب‌هايي با عنوان «استاد شهيد به روايت اسناد»، «رفتار سياسي شهيد مطهري و انقلاب اسلامي»، «شهيد مطهري در حديث ديگران» و «سيري در انديشه‌هاي شهيد مطهري» به مخاطبان عرضه مي‌شود. اين اثر به قلمي روان و ساده کلياتي از انديشه‌هاي شهيد مطهري را براي مخاطب نسل جوان بازسازي کرده است. اين کتاب در 4 هزار نسخه با قيمت هزار و 200 تومان از سوي انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامي چاپ و منتشر شده است. علاقه‌مندان مي‌توانند براي تهيه بسته کتاب «شهيد مطهري» به غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامي در نمايشگاه کتاب مراجعه کنند.
  
نهمين نشست سراسري کتابفروش‌هاي جبهه فرهنگي انقلاب
 در جريان برگزاري سي‌امين نمايشگاه کتاب، نهمين نشست سراسري سالانه انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي با عنوان «خوشه» از امروز و به مدت سه روز در تهران آغاز مي‌شود.
در اين نشست سراسري که بيش از 70 نفر از فعالان فرهنگي حوزه کتاب و نشر از سراسر کشور حضور دارند، حاضران در چند کارگاه آموزشي با موضوعات اصول حسابداري، صورت‌هاي مالي و مسائل شرعي مرتبط با کسب و کار در کتابفروشي نيز حضور پيدا خواهند کرد.
اعضاي حاضر در اين نشست سراسري در آخرين روز نشست در نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران حضور يافته و يکي از کارگاه‌هاي آموزشي خود را نيز در فضاي نمايشگاه تجربه خواهند کرد. تاکنون هشت نشست سراسري اين انجمن برگزار شده است.
  
فرهنگستان زبان و ادب فارسي با ۳۰ عنوان کتاب چاپ اول
انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسي بيش از 30 عنوان کتاب چاپ اول و نشريه را در سي‌امين دوره نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران عرضه مي‌کند. انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، در سالن شماره 2، راهروي ششم، غرفه شماره 961 حضور يافته است.
  
چگونه به نمايشگاه برويم
براي رفتن به بزرگ‌ترين نمايشگاه فرهنگي کشور، اگر تصميم داريد با تاکسي برويد مي‌توانيد از تاکسي يا ون‌هايي که در ميدان‌هاي تجريش، نوبنياد، صنعت، رسالت، راه‌آهن يا پايانه بيهقي، تهرانپارس، آزادي، خاوران، نعمت‌آباد، شاهد و ترمينال جنوب استفاده کنيد. اين تاکسي‌ها مستقيماً به شهر آفتاب مي‌روند.
اگر از آن دست مسافراني هستيد که مترو را به هر وسيله ديگري ترجيح مي‌دهيد، مي‌توانيد از طريق خط يک متروي تهران (تجريش- کهريزک) به مقصد مورد نظر برسيد.
 ايستگاه شهر آفتاب هم به ايستگاه‌هاي اين خط اضافه شده است. قطارهاي مترو از اولين روز نمايشگاه کتاب يعني ۱۵ ارديبهشت‌ماه، از ساعت 8:30 دقيقه صبح کارش را آغاز مي‌کند و آخرين قطار شهر آفتاب را ساعت 20:30 ترک مي‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار