کد خبر: 848812
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
حجت‌الاسلام شهاب مرادی در مورد پیشنهادهای خود برای سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب گفت: به دانشجویان و طلبه‌ها توصیه می‌کنم نقش روحانیت در تاریخ معاصر را مطالعه کنند. در این زمینه می‌توانم کتاب‌های حجت‌الاسلام حسینیان را با عناوین "چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن"، "بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران"، "سه سال ستیز مرجعیت شیعه" و "چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران" که حقا کتاب‌های بسیار مفیدی در این رابطه هستند را نام ببرم.
 حجت‌الاسلام شهاب مرادی در گفتگو با "پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی" با اشاره به اهمیت تاریخ معاصر ایران و به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی، یکی از بهترین منابع در این رابطه را تاریخ شفاهی دانست و گفت: یکی از مهمترین منابعی که برای مطالعه تطبیقی وجود دارد تاریخ شفاهی است. تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی هم توسط بیگانگان، مثل دانشگاه هاروارد که حتی پیش از ما مشغول این کار بوده اند، انجام گرفته و هم در داخل کشور و مراکز مختلف مثل مرکز اسناد انقلاب اسلامی، که از باسابقه‌ترین‌ها و قابل اعتمادترین‌ها آنها است، جمع‌آوری شده است.

وی همچنین در مورد پیشنهادهای خود برای سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب گفت: به دانشجویان و طلبه‌ها توصیه می‌کنم نقش روحانیت در تاریخ معاصر را مطالعه کنند. در این زمینه می‌توانم کتاب‌های حجت‌الاسلام حسینیان را با عناوین "چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن"، "بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران"، "سه سال ستیز مرجعیت شیعه" و "چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران" که حقا کتاب‌های بسیار مفیدی در این رابطه هستند را نام ببرم.

وی در ادامه به جوانان توصیه کرد: حتما به اسناد اهمیت بدهید اما در تمامی این مطالعات نگاهتان نقادانه باشد. همه این کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ شفاهی است را بخوانید. یکی از بهترین این آثار کتاب "خاطرات و مبارزات حجت‌الاسلام فلسفی" است.

حجت‌الاسلام مرادی با تأکید بر اینکه نقش اقشار و صنوف مختلف در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نیز باید مورد مطالعه جوانان و علاقمندان به حوزه تاریخ قرار گیرد، اظهار داشت: در این زمینه هم کارهای خوبی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دیگر سازمان‌های پژوهشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه امروزه استکبار در تحلیل‌های نوین خود به دنبال حذف رهبری از انقلاب‌ها است، گفت: محور دیگری که به صورت یک سیر مطالعاتی و نه تفننی می‌تواند مفید باشد، بحث نقش رهبری و مشخصا نقش امام(ره) در انقلاب اسلامی است. چیزی که امروزه استکبار بسیار هوشمندانه تلاش می‌کند آن را در تحولات و انقلاب‌ها از بین ببرد. به عنوان مثال می‌توان این شیوه را در آثار "مانوئل کاستلز" مشاهده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بهترین راه کشف واقعیت درباره این موضوع مطالعه تطبیقی نقش رهبری در جنبش‌های معاصر به ویژه در ایران است، تصریح کرد: به نظر من کتاب‌هایی که به مقایسه نقش و جایگاه رهبر در نهضت تنباکو، مشروطه، ملی نفت با انقلاب اسلامی می پردازند بسیار مفید هستند. یکی از این آثار خوب، کتاب "نقش رهبری در نهضت مشروطه، ملی نفت و انقلاب اسلامی" به قلم آقای اکبرزاده است که در سال 1380 توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار