کد خبر: 848097
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

نويسنده:محمد رضا هاديلو

***

«دامپینگ» از واژگان خاص اقتصادی به حساب می‌آید که در تجارت بین‌المللی جایگاهی ویژه و قانونی دارد. معادل فارسی این واژه، «رقابت مکارانه» یا تبعیض در قیمت‌ها در بازرگانی با خارج، معنا شده است. در اصل دامپينگ را بايد "ارزان فروشي" معني کنيم که در محصولات موجود چيني در بازار ايران مي توان آن را به خوبي لمس کرد.

*پوشاک خراسان قرباني دامپينگ

وقتي کالايي در کشوري ديگر توليد مي شود با تمام هزينه هاي توليد و جابجايي و گمرک و حمل و نقل، با قيمتي بسيار نازل صادر مي شود، حتما برنامه اي براي تسخير بازار مقصد وجود دارد. برنامه اي که چيني ها سالهاست آغاز کرده اند و در غفلت مسئولان ايراني حالا اکثر بازارهاي ريز و درشت را از پوشاک و اسباب بازي تا ميوه و خودرو را به تسخير خود درآورده اند.

کافيست گذري به بازار توليد استانها داشته باشيم تا متوجه شويم صنايعي که تا ديروز نه تنها حرفي در بازار داخلي بلکه نيم نگاهي هم به صادرات داشتند حالا در ضعف و نخورت به سر مي برند و شاهد جولان اجناس چيني در قلمروشان هستند.

به عنوان مثال روز گذشته رئیس اتحادیه پوشاک مشهد مقدس گفت: "توان صادراتی واحدهای تولید پوشاک مستقر در مشهد مقدس به علت دامپینگ تولیدکنندگان چینی از بین رفته است."

مهدی لسان‌طوسی ادامه داد: " یکی از مشکلاتی که هم اکنون در صادرات پوشاک در خراسان‌رضوی وجود دارد این است که توان آن‌ها برای صادرات از دست رفته و نیازمند کمک‌های دولتی برای بهبود وضعیت خود هستند."

در توصيف توان پوشاک خراسان رضوي همين بس که تا چند سال پش تمام فاستونی‌هایی که در اين استان تولید می‌شد، به سراسر دنیا صادر می‌شدد، اما بعد از آن در دام دامپینگ چین افتاد و بخش زیادی از صنایع‌از بین رفت و حالا دیگر ظرفیت‌های استان بلا استفاده باقی مانده است.

در همين رابطه رئیس اتحادیه پوشاک مشهد‌مقدس با بیان اینکه هزینه تولید پوشاک در خراسان رضوی یک سوم تولید در ترکیه است، خاطرنشان کرد: "تعداد زیادی از تجار ترک سعی دارند که در ایران برای امر تولید پوشاک سرمایه‌گذاری کنند."

لسان طوسی بیان کرد: "در این وضعیت که توان تولید صادرات محور وجود دارد دولت باید از کارآفرینان داخلی حمایت کرده و در مواردی مانند ماشین آلات، تأمین اجتماعی و دارایی به افراد کمک کند تا بتوان دوباره تولید محصولات نساجی در خراسان رضوی را از سر گرفت."

وی تأکید کرد: "با توجه به میزان بالای اشتغالی که در صنعت پوشاک وجود دارد سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند به بهبود وضعیت بیکاری در استان نیز کمک دهنده باشد."

مشت نشانه خروار است و بلاي دمپينگ اجناس چيني را مي توان در تمام استانها ديد و لمس کرد. از صنايع دستي استانهاي ايران که يکي از مهمترين کالاها براي صادرات بود تا صنعت خودرو سازي که يک دهه قبل در حال توليد خودروي ملي بود و حالا به همان مونتاژ خودروهاي متنوع اما بي کيفيت چيني بسنده کرده است. بهر حال بايد گفت نهال توليد و اشتغال به مراقبت ويژه اي احتياج دارد تا به درختي تنومند تبديل شود و اگر فکر مي کنيم با يکسال و دو سال مي توان شاهد به بار رسيدن آن باشيم کمي خوشبين هستيم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار