کد خبر: 846881
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
سیروان و دره شهربه هم نرسيدند

نويسنده: مريم احمدي

اگرچه گاهي پيچيدگي روند ساخت و نياز به اعتبار ميلياردي، تعلل در تکميل برخي پروژه هاي عظيم را توجيه پذير جلوه مي دهد اما گاهي پروژه هاي کوچک که با اندک اعتباري در حوزه راهسازي و ظرف چند ماه قابل انجام است نيز در اين طومار جا مي گيرد! پروژه راهسازي 12کيلومتري قاضی خان-بدره ايلام از آن جمله طرح هايي است که پس از گذشت بيش از 12 سال همچنان در نيمه راه مانده است.

////

سال 84 عملیات اجرایی جاده قاضی خان- بدره به منظور اتصال دو شهرستان سیروان و دره شهر ايلام دردستور کار قرار گرفت. پروژه اي 12کيلومتري که با توجه به کوهستاني بودن منطقه قرار بود نهايتا ظرف سه سال به بهره برداري برسد تا علاوه بر کاهش مسافت و ايجاد ارتباط فرامنطقه ای با استان های همجوار، شهرستان های فوق را با جاده حمیل- کرمانشاه و مرکز کشور وصل کرده و ترانزيت کالا و محصولات کشاورزي را در اين محور تسهيل کند. اقدامي که مي توانست نقش موثري در کاهش محروميت شهرستان هاي بدره و سيروان ايفا کند. اگرچه در ابتداي امر به دليل کوهستاني بودن منطقه اعلام شده بود اين پروژه به رغم کم بودن مسافت به اعتبار بالاتري نسبت به پروژه هاي مشابه نياز دارد اما همان زمان مسئولان استان و البته دولت وقت قول رفع موانع و تسريع در ساخت اين راه را اعلام کردند. حالا نزديک به 12سال از آغاز عمليات اين محور گذشته و آمارها از پيشرفت فيزيکي حدود 50درصد اين پروژه خبر مي دهد. اين در حالي است که اگر سالي يک کيلومتر از اين مسير احداث مي شد لااقل تا اوايل سال جاري اين دو شهرستان به هم متصل مي شد! اما متاسفانه بی توجهی ها و بي مسئوليتي بيش از بهانه کمبود اعتبار باعث شده این پروژه به سرنوشت نامعلومي دچار شود.

اگرچه چندي پيش سید کمال الدین میرجعفریان مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام اعلام کرد حدود 7 کيلومتر از اين پروژه در مرحله نهايي است و تونل هاي احداث شده در مسير هم به نقطه پايان رسيده اند اما برخي افراد محلي معتقدند به جز کنده کاري هاي گاه به گاه خبري از اسفالت و بهره برداري از محور نيست و شواهد نشان مي دهد تا پايان سال جاري هم نمي توان به اتمام اين پروژه اميدوار بود!

معاون عمرانی استانداری ایلام هم در اين خصوص مي گويد: پروژه های راهسازی از اهمیت بالایی در استان برخوردار هستند و قطعا اولویت اول استان توجه به این بخش است!

شاپور پولادی مي افزايد: پروژه راهسازی قاضی خان -بدره بعد از سال ها هنوز به بهره برداری نرسیده و در تلاش هستیم با جذب اعتبارات ملی و استانی این پروژه طی سال جاری تکمیل شود!

از انجا که با اجرای این پروژه مسیر سیروان به بدره ۴۵ کیلومتر کوتاه تر می شود و فاصله جاده ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را ۷۰ کیلومتر کاهش می دهد ازاين رو این پروژه به لحاط ارتباطی برای استان حائژ اهمیت است و قطعا تکمیل این پروژه در دستور کار مسئولان استانی قرار دارد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار