کد خبر: 846879
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
10 نفر فوتي و بيش از 35 مفقودي، ثمره تاخير 12 ساعته مسئولين ستاد مديريت بحران!
درحالي که هفته پيش مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی نسبت به وقوع سیلاب طی روزهای آتی هشدار و بر لزوم آمادگی مردم و دستگاه‌های خدمات رسان تاکيد کرده بود، اما باز هم ستاد مديريت بحران و مسئولان استان‌هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي با افزايش بارندگي‌‌ها غافلگير شدند. حالا ثمره اين بي‌توجهي متوليان نسبت به هشدارهاي هواشناسي در دو استان مذکور، 35 مفقودي و 10 نفر فوتي شده است. البته اين تمام ماجرا نيست، چرا که ستاد مديريت بحران بعد از 12 ساعت از وقوع حادثه تشکيل شد، گويي مسئولان سرشان جاي ديگري گرم بوده و وضعيت بحراني استان‌‎هاي سيل‌زده جزو اولويت‌هاي آنها نبوده است! درصورتي که اگر اين ستاد به موقع تشکيل شده بود، متوليان مي‌توانستند با تخليه روستاهاي در مسير سيل، از خسارت جاني به بار آمده جلوگيري کنند.
نويسنده :ميترا شهبازي

+++

با اينکه سازمان هواشناسي در آخرين روزهاي هفته گذشته، در خصوص ورود سامانه بارشي و وقوع سيلاب هشدار داده بود، اما مسئولان بي‌توجه به هشدارهاي داده شده، پس از وقوع حادثه با طغيان رودخانه‌ها و تشديد خسارات وارده، غافلگير شدند. البته باز هم ستاد مديريت بحران در همان ساعات اوليه تشکيل نشد و با تاخير 12 ساعته شکل گرفت. درحالي که اگر اين ستاد به موقع تشکيل مي‌شد، مي‌توانست با تخليه به موقع روستاهاي در مسير سيل از شدت خسارات وارده بکاهد. اما حالا اين تعلل، منجر به بيش از 35 مفقودي و 10 نفر فوتي تنها در آذربايجان شرقي شده است و با گذشت هر ساعت، در ادامه عمليات امداد رساني بر تعداد افراد متوفي افزوده مي‌شود.

روستاها خالي شدند، اما دير!

درحال حاضر بيش از 10 شهرستان آذربايجان شرقي در اثر بارندگي‌هاي شديد، خسارت ديده است. در اين راستا، رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی مي‌گويد:« متاسفانه ميزان بارندگي در تمام استان شدت گرفته و اکنون ۱۰ شهرستان آذربایجان شرقی به شدت خسارت ديده ‌است.»علی هوشیار، با اشاره به اينکه اين حادثه تاکنون بيش از 20 میلیارد ریال به ابنیه فنی و راه های آذربایجان شرقی خسارت زده است، ادامه مي‌دهد:«شهرستان‌های تبریز، هشترود، بستان‌آباد، شبستر، اهر، مراغه، ورزقان، باسمنج، عجب‌شیر و آذرشهر در جریان بارش‌های سیل‌آسا متحمل خسارت شده‌اند به‌طوری که منجر به ريزش بخش از جاده‌ها و مسيرها شده است. بنابراين طبق برآوردهاي اوليه سیل تاکنون به پل‌ها و جاده‌های شهرستان هشترود بيش از 200 میلیون تومان، مراغه 600 میلیون تومان، خسروشاه 50 میلیون تومان، تبریز 50 میلیون تومان خسارت وارد کرده است.»

سيل علاوه بر استان آذربايجان شرقي، منجر به تعطيلي مدارس و تخليه برخي از روستاهاي آذربايجان شرقي هم شده است. به طوري که بعد از طغيان رودخانه‌ها و افزايش شدت خسارات وارده به اين استان، مسئولان ستاد مديريت بحران تصميم به تخليه برخي از روستاهايي که در مسير سيل قرار داشتند، گرفتند. شدت حادثه در اين استان به حدي بوده است که وقوع سیل در برخی از مناطق آذربایجان غربی موجب مسدود شدن راه ارتباطی ۳۶ روستا و گرفتاري ۸ هزار و ۳۴۲ نفر حادثه‌دیده در این مناطق شده است.

کاهش دما و کند شدن امدادرساني

درحال حاضر که بر تعداد مصدومين و متوفي‌هاي حادثه افزوده مي‌شود، سازمان هواشناسي کشور اعلام کرده است که بارندگي‌ها تا پايان روز يکشنبه ادامه خواهد داشت. البته اين بخشي از مشکل است، چرا که با ادامه اين وضعيت، دماي هوا هم در اين استان‌ها به شدت در حال کاهش است که قطعا اثري مستقيم در روند امداد رساني ‎دارد. در اين راستا هوشیار، رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی مي‌گويد:« هم‌اکنون بارش شدید باران در تبریز ادامه دارد و در حال حاضر شاهد طغیان سیل در روستای بیرق و باران لو تبریز هستیم.»

علاوه بر اين، طبق پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي آذربايجان غربي، مردم اين استان بايد نسبت به وقوع تندباد طی يکي دو شب آينده نيز آمادگي کامل داشته باشند. مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی در اين راستا مي‌گويد:« احتمال وزش تندباد شدید در نواحی مختلف استان، بخصوص طي چند روز آينده پيش بيني شده است.»اسماعیل سیمایی، کارشناس مسئول اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نيز با اشاره به وضعيت آب و هوايي استان، بيان مي‌کند:« دمای ارومیه در چند ساعت گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان بوده است.» بنابراين با اين شرايط که دماي هوا رو به کاهش است، پيش بيني مي‌شود سرعت امدادرساني نيز کند شود.

آمار خسارت‌ديدگان در حال افزايش است

طبق آخرين آمار در آذربايجان غربي اين حادثه منجر به فوت 2 نفر شده و در آذربايجان شرقي مفقودی‌های سیل به 35 نفر و کشف 10 جسد رسيده است. مدیرکل ستاد بحران آذربایجان شرقی با بیان اینکه 35 مفقودی در مناطق سیل زده عجب شیر و آذرشهر گزارش شده است، مي‌گويد:« تاکنون 8 جسد در عجب شیر و دو جسد در آذرشهر کشف شده‌ است.» خلیل ساعی با اشاره به سیل دو شب گذشته، مي‌افزايد:« دو منطقه عجب شیر و آذرشهر بیشترین آمار خسارت و کشته را داشته است. علاوه بر 10 فوتي که تاکنون گزارش شده است، هیچ اطلاعی ديگري از بقیه مفقودی‌ها در دست نیست. متاسفانه طبق گزارش‌های به دست آمده یک خودرو در عجب شیر و 6 خودرو در آذرشهر در اثر سیل مفقود شده‌اند که بیشتر مفقودی‌ها شامل شرنشينان این خودروها بوده است.»

حالا با اين شرايط که آمار فوتي‌ها و مفقودي‌ها با گذشت هر ساعت افزايش مي‌يابد، جاي سوال دارد که چرا مسئولان وقوع سيلاب در يک ماه گذشته در استان‌هاي جنوبي را به عنوان درس عبرتي قرار ندادند و باز هم دست روي دست گذاشتند بعد از دوازده ساعت وارد عمل شدند؟ در اين شرايط که جان و مال مردم هدف قرار مي‌گيرد، چه موضوعي براي مسئولين استاني مهم‌تر بوده که توجهي به هشدارهاي هواشناسي در خصوص وقوع سيلاب نداده‌اند؟ به طور حتم، اين حادثه سابقه خوبي در کارنامه مسئولان ثبت نخواهد کرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار