کد خبر: 846870
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
خوزستان در شرايطي رتبه دوم بيکاري کشور را به خود اختصاص داده که به رغم داشتن ظرفيت هاي فراوان نيمي از 29 شهرک صنعتي اش غير فعال است
استان خوزستان يکي ازقطب هاي اصلي صنعتي کشور است که علاوه بر سرمايه با ارزش نفت، پتانسيل و ظرفيت هاي فراواني در توليد، اشتغالزايي و رونق اقتصادي دارد. اما طي سالها به دليل نداشتن برنامه اي جامعه به منظور بهره برداري بهينه از منابع از مسير توسعه جا مانده وفعالان اقتصادي و توليد کنندگان اين استان صدمات جبران ناپذيري متحمل شده اند. شهرک هاي صنعتي اين استان از جمله ظرفيت هايي است که به دليل بي توجهي و عدم برنامه ريزي صحيح سالهاست قفل تعطيلي خورده و بنابه گفته مسئولان استان به گورستان صنايع تبديل شده اند!
نويسنده:مريم احمدي

/////

به دليل پتانسيل صنعتي موجود در شهرهاي مختلف استان، خوزستان را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین استان‌ها در زمینه جادادن شهرک‌های صنعتی دانست. وجود 29 شهرک صنعتي در شهرهاي اهواز،آبادان، دزفول، شوشتر،انديمشک، ايذه، شادگان، باغملک، بهبهان، خرمشهر، ماهشهر، رامهرمز، سوسنگرد، شوش، مسجد‌سلیمان و هندیجان اين استان را در زمره دارندگان بيشترين تعداد شهرک هاي صنعتي در کشور قرار داده است. اماري که به دليل تعطيلي بيش از نيمي از اين شهرک ها نمي تواند امتياز مثبتي در کارنامه صنعتي خوزستان محسوب شود. در حال حاضر تنها 50درصد اين شهرک ها فعال هستند و مابقي به دليل مشکلاتي از جمله نبود سرمايه گذار و نداشت زيرساخت هاي لازم و ده ها مشکل ديگر به گورستان واحدهاي صنعتي اين استان تبديل شده اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاييد اين موضوع مي گويد: استان خوزستان از نظر تعداد شهرک ها و واحدهای صنعتی جزء استان های برتر کشور است با اين وجود تعدادی از شهرک های صنعتی استان به دلایل مختلف مانند عدم مکان یابی مناسب تقاضا محور نیستند و دربرخی شهرک های صنعتی خوزستان هیچ سرمایه گذاری وجود ندارد!

علی یزدانی مي افزايد: متاسفانه در برخی شهرک های صنعتی استان حتی قراردادی منعقد نشده و پای هیچ سرمایه گذاری به آنجا باز نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز نيز رکود بخش توليد را علت تعطيلي شهرک هاي صنعتي عنوان کرده و مي گويد: تراز تجاری خوزستان صفر است چون سال گذشته میزان واردات و صادرات هر دو در کنار هم ۶.۵ میلیون دلار بود.

شهلا عموری مي افزايد: واحدهای تولیدی مشابه ما در سایر استان ها مبالغ بسیار کلان تری را جذب می کنند که این مسئله با سخت گیری های کمتر و کاهش مسائل مالی برای بخش خصوصی برای آنها محقق شده است اما واحدهای تولیدی ما با کمترین ظرفیت کار می کنند و برخی نیز به کلی راکد شده اند!

دولت، جدي حمايت کند!

در حالي که برخي صنعتگران خوزستاني معتقدند محوريت صنايع نفت و گاز در استان سبب شده لزوم توجه به ساير ظرفيت هاي توليدي استان مغفول بماند اما برخي مسئولان مشکل شهرک هاي صنعتي را صرفا نبود شرايط مناسب براي جذب سرمايه گذار و البته عدم حمايت هاي کافي دولتي مي دانند.

یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اين خصوص نيز مي گويد: سرمايه گذاران غالبا از بالا بودن سود تسهيلات و عدم همکاري بانک ها گله مندند و همين مسئله مانع ورود انها به سرمايه گذاري در واحدهاي صنعتي استان شده است. از اين رو در جهت در پاسخ به گله سرمایه گذران مبنی بر بالا بودن سود تسهیلات و عدم همکاری بانک ها در جهت حمایت از واحدهایی که کالای پرمصرف و با کیفیت تولید می کنند تسهیلات مازادی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر اين مورد، بالارفتن تعرفه آب و برق و قيمت حامل هاي انرژي در سالهاي اخير نيز به عنوان يکي ديگر از موانع فعاليت واحدهاي توليدي استان شمرده مي شود.طبق اظهارات توليدکنندگان و صاحبان واحدهاي صنعتي قرار بود دولت براي افزايش حامل هاي انرژي تسهيلاتي را در اختيار توليد کنندگان قرار دهد اما هیچ‌یک از بخشنامه‌هایی که دولت برای تولیدکنندگان صادر کرده، دربانک‌ها اجرایی نشده است! تعلل در رفع مشکلات واحدهاي صنعتي استان سبب شده اين واحدها سال به سال بيشتر در چرخه بي رونقي گرفتار شوند تا آنجا که حالا ديگر واحد هاي نيمه فعال و فعال استان هم که امکان توليد و ساخت نيازهاي داخل استان را دارند بي تقاضا مانده اند وسفارشات از طريق مناقصه و اغلب به خارج از استان تحويل داده مي شود. اين در حالي است که بنا به گفته توليد کنندگان، در سالهاي گذشته سفارشات دولتي يکي از منابع درامد سازندگان واحدهاي توليدي اين استان محسوب مي شد اما حالا ضعيف شدن اين واحدها از يک سو و پايين آمدن بودجه شرکت‌های دولتی و در پي آن میزان واگذاری کار سبب شده اين واحدها بيش از پيش از رونق بيفتند.

مجموع اين عوامل و تعلل د ررفع مشکلات واحدها و شهرک هاي صنعتي استان سبب شده استان خوزستان به رغم داشتن ظرفيت اقتصادي فراوان رتبه دوم بيکاري در کشور را به خود اختصاص دهد. اين درحالي است که با اعمال سياست هاي درست در جهت احياي شهرک هاي صنعتي استان مي توان اين شهرک ها را به خوشه صنعتي تبديل کرد و گام موثري در جهت اشتغالزايي برداشت


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار