کد خبر: 846271
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
نمايشگاه كتاب امسال و انتظار استقبال از كتاب‌هاي دفاع مقدس
هر ساله و با شروع نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در ارديبهشت ماه، تب و تاب كتاب و كتاب‌خواني در ميان مردم بالا مي‌گيرد.
  احمد محمدتبريزي
هر ساله و با شروع نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در ارديبهشت ماه، تب و تاب كتاب و كتاب‌خواني در ميان مردم بالا مي‌گيرد. در ميان انتشاراتي‌هاي مختلفي كه در نمايشگاه حاضر هستند و كتاب‌هايي كه در حوزه‌هاي متنوع به چاپ مي‌رسند، ‌كتاب‌هاي شاخص حوزه دفاع مقدس جايگاه ويژه‌اي ميان علاقه‌مندان پيدا كرده‌اند. پيدا كردن سوژه‌هاي جذاب و نگارش روان و بدون اغراق كتاب‌ها از عوامل مهم در استقبال مردم از كتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس است و افراد زيادي را همزمان با شروع نمايشگاه كتاب براي خريد اين كتاب‌ها به شهر آفتاب مي‌كشاند.
به گزارش «جوان» عملكرد مناسب و قابل تقدير انتشارات سوره مهر كه الگويي براي ديگر انتشاراتي‌ها قرار گرفت موج عظيمي را با خود به همراه آورد تا موجب آشنايي مردم با كتاب‌هاي حوزه خاطره‌نگاري جنگ شود. به گونه‌اي كه حالا پس از انتشار كتاب تازه‌اي از نويسندگان صاحب‌نام اين حوزه، علاقه‌مندان تمايل زيادي نسبت به خريد كتاب نشان مي‌دهند و شمارگان چاپ كتاب‌ها خيلي سريع روند صعودي پيدا مي‌كند. هم اكنون انتشاراتي‌هاي ديگري همچون روايت فتح، مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس، سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش و صرير و. . . با اعمال رويه‌اي درست در نگارش كتاب، آثار خواندني زيادي را به چاپ مي‌رسانند.
كتاب «گلستان يازدهم» بهناز ضرابي‌زاده يكي از آثاري است كه در نمايشگاه كتاب امسال با استقبال مواجه خواهد شد. ضرابي‌زاده پس از نگارش كتابِ جذابِ «دختر شينا»، به سراغ همسر شهيد علي چيت‌سازيان رفته تا با مرور خاطرات، زندگي عاشقانه شهيد را پيش‌روي خوانندگان قرار دهد. «گلستان يازدهم» يك عاشقانه آرام در دل جنگ است و براي نويسنده يك قدم رو به جلو محسوب مي‌شود.
كتاب «آب هرگز نمي‌ميرد» يكي از ديگر از كتاب‌هاي شاخص دفاع مقدس است كه انتظار زيادي براي استقبال از اين كتاب مي‌رود. كتابي كه سال 1393 منتشر شده و پس از تقريظي كه رهبر انقلاب در بهمن ماه سال گذشته بر آن نوشتند، بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. رهبري اين كتاب را از بهترين كتاب‌هاي خاطرات جنگ دانستند و نوشتند: « نگارش درست و قوي، ذوق سرشار، سليقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به كار توليد اين اثر شده‌اند.» كتاب خاطرات سردار جانباز ميرزامحمد سُلگي فرمانده‌ گردان «حضرت اباالفضل(ع)» را روايت و اطلاعات خواندني و جذابي به خواننده‌اش منتقل مي‌كند.
يكي ديگر از كتاب‌هاي پر اميد نمايشگاه كتاب امسال در حوزه دفاع مقدس كتاب «وقتي مهتاب گم شد» است. اين كتاب خاطرات جانباز سرافراز علي خوش‌لفظ، از هم‌رزمان حاج احمد متوسليان را در برمي‌گيرد و حرف‌هاي زيادي براي گفتن از شرايط سياسي، اجتماعي دهه 50 و 60 و فرماندهان بزرگ دفاع مقدس دارد. اين كتاب به اذعان منتقدان، جزو آثار شاخص خاطره‌نگاري دفاع مقدس است كه مطالب زيادي از آن روزها را به خوانندگانش منتقل مي‌كند. اين كتاب‌ها در كنار آثار پرفروش سال‌هاي گذشته مثل «پايي كه جاماند»، «نورالدين پسر ايران»، «لشكر خوبان» و «من زنده‌ام» از اميدهاي نمايشگاه كتاب امسال هستند.
در زمينه شعر دفاع مقدس نيز آثار شاعراني مثل زنده‌ياد قيصر امين‌پور، بهزاد زرين‌پور و حميد سبزواري را مي‌توان نام برد. هرچند اين شاعران ممكن است مجموعه شعري به صورت مشخص در مورد دفاع مقدس نداشته باشند اما آثار ارزشمندي در اين زمينه دارند. اين شاعران به دركي همه‌جانبه از جنگ رسيده بودند و مصائب جنگ و رشادت‌ها و ايستادگي‌ فرزندان ميهن اسلامي را ديدند و حتي برخي از آنها در جبهه‌هاي جنگ حضور داشتند.  در زمينه رمان و داستان با اينكه چند سالي است روند رو به رشدي مشاهد نشده اما همچنان آثار خواندني خوبي وجود دارد. رمان «عقاب‌هاي تپه ۶۰» اثر محمدرضا بايرامي يكي از اين آثار است كه نگاهي تازه به جنگ دارد. در اين كتاب مفاهيم انساني - احساسي جاي زد و خورد را گرفته و به زندگي دورهمي رزمندگان توجه دارد يا به طور مثال در بخشي از كتاب رزمندگان به مداواي پرنده آسيب‌ديده مي‌پردازند. كتاب‌هاي سيدمهدي شجاعي، احمد دهقان، محمدرضا بايرامي، حسن بني‌عامري كارهاي خوبي در اين زمينه دارند كه از نظر ادبي ارزش بالايي دارند و توسط جامعه پذيرفته شده‌اند و به دور از كليشه هستند.
 اين كتاب‌ها مي‌تواند منبع موثق و مهمي براي مخاطبانِ جوان و كنجكاو باشد كه در پي بررسي اين دوره تاريخي ايران است. دوره‌اي تاريخي و طلايي كه مملو از ارزش، انسانيت و برادري است و خواندن اين آثار كمك زيادي به اصلاح تفكر و سبك زندگي افراد مي‌كند. استقبال از اين آثار اميد‌ها براي كنكاش بهتر و دقيق‌تر در اتفاقات جنگ هشت ساله را براي پديدآورندگان بالا مي‌برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار