کد خبر: 845347
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کمک خواستن رئيس فدراسيون فوتبال از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي حل چالش پرونده‌هاي پرتعداد مالي باشگاه‌ها در فيفا درخواست عجيبي بود
شيوا نوروزي
نویسنده: شيوا نوروزي
 
کمک خواستن رئيس فدراسيون فوتبال از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي حل چالش پرونده‌هاي پرتعداد مالي باشگاه‌ها در فيفا درخواست عجيبي بود که مهدي تاج در نخستين نشست خبري خود در سال جديد مطرح کرد! درخواستي که يک‌بار ديگر ثابت کرد هيچ عزمي براي برخورد با مديران مقصر وجود ندارد.
موضوع شکايت‌هاي فراوان بازيکنان و مربيان خارجي از تيم‌هاي فوتبال کشورمان به فيفا اصلاً تازگي ندارد. سال‌هاست که قراردادهاي چندصد‌هزار دلاري با خارجي‌هاي درجه چندمي امضا مي‌شود و در کوتاه‌ترين زمان ممکن کاشف به عمل مي‌آيد که بازيکن مورد نظر حتي به درد يک بازي هم نمي‌خورد، اما با اين حال طبق قرارداد رسمي که امضا شده رقم توافق شده بايد تمام و کمال پرداخت شود. از آن بدتر اينکه همين بازيکنان بي‌کيفيت و ناشناخته با تکيه بر قوانين بين‌المللي به فدراسيون جهاني فوتبال شکايت کرده و فيفا نيز بدون ذره‌اي اغماض عليه باشگاه‌هاي ايراني حکم صادر مي‌کند.
 
اين چرخه بي‌پايان در سال‌هاي اخير نه تنها کاهش نيافته بلکه روز به روز نيز بر تعداد شاکيان اضافه مي‌شود. علاوه بر بازيکناني که معلوم نيست چطور و چگونه سر از فوتبال ما در مي‌آورند. مربيان خارجي نيز براي رسيدن به دستمزدهاي توافق شده بايد دست به دامن مراجع قانوني شوند. سه‌باشگاه استقلال، پرسپوليس و تراکتورسازي در اين فصل بيش از پيش با پرونده‌هاي مفتوح در فيفا مواجه هستند، تيم‌هاي دوم و سوم ليگ برتر که در اولين گام با محروميت از جذب بازيکن جديد روبه‌رو شده‌اند و صدرنشين نيز خطر کسر امتياز را همچنان احساس مي‌کند. در شرايطي که از جنبه قانوني مديران باشگاه‌ها مسئول عقد قراردادهاي سنگين با بازيکنان بي‌کيفيت و مربيان خارجي و پرداخت نشدن به موقع دستمزد آن‌ها هستند مهدي تاج صراحتاً از مسببان اصلي حمايت کرده است! رئيس فدراسيون در حالي آرا صادر شده عليه باشگاه‌هاي ايراني را نمره منفي براي مديران آنها نمي‌داند که از نمايندگان ملت تقاضا همکاري و جور کردن پول کرده است: «سيستم بايد کمک کند. از همه نمايندگان محترم مجلس مي‌خواهم تلاش کنند و پول جور کنند. اگر دلسوز يک باشگاه هستند به مدير باشگاه کمک کنند. اگر نمايندگان مجلس مي‌خواهند به باشگاه‌شان کمک کنند پول بدهند.» مشخص نيست نفر اول فوتبال ايران بر چه اساسي و با چه ديدگاهي انتظار دارد نمايندگان مردم به جاي رسيدگي به امور مردمي و تلاش براي برطرف کردن کم و کاستي‌هاي حوزه‌هاي انتخابي خود به اين در و آن در بزنند و براي دادن جريمه‌هاي دلاري باشگاه‌ها تلاش کنند؟ بدون شک آقاي تاج منظورش اين است که نمايندگان ملت در بهارستان راهکاري براي جور شدن جريمه‌ها از پول بيت‌المال پيدا کنند. در حالي که همه مي‌دانيم بودجه کل فوتبال ما دولتي است و باشگاه‌ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند؛ به ويژه سرخابي‌هاي پايتخت که تيم‌هاي وزارت ورزش محسوب مي‌شوند، ولي وزارت‌نشينان منکر هرگونه کمک مالي به پرسپوليس و استقلال هستند.
 
فوتبال در کشورمان طرفدار زياد دارد و هواداران براي موفقيت تيم‌هاي محبوب خود سرما، گرما و حتي آلودگي هوا را به جان مي‌خرند و براي حمايت خود را به استاديوم مي‌رسانند، اما سوءمديريت‌ها سبب مي‌شود تا يک باشگاه به راحتي تا آستانه محروميت و کسر امتياز از سوي فيفا پيش برود. علاوه بر ناديده گرفتن احساسات هواداران، به هزينه‌اي که نظام و بيت‌المال بايد بابت اين همه اهمال‌هاي مکرر پرداخت کند نيز توجه نمي‌شود. تا جايي که در حال حاضر هر کدام از سه تيم ياد شده چند پرونده شکايت در فيفا دارند و طلب 6 ميلياردي مانوئل ژوزه از پرسپوليس تنها يکي از اين موارد است. باشگاه‌هاي ايراني هيچ تلاشي براي درآمدزايي و تأمين هزينه‌هاي خود نمي‌کنند. دقيقاً به همين دليل نيز بي‌حساب و کتاب خرج مي‌کنند و در نهايت نيز با تغييرات مديريتي، مديرعامل جديد بدهي‌هاي ميلياردي را به گردن نفرات پيش از خود مي‌اندازد. اين حال و روز فوتبال باشگاهي کشوري است که فدراسيون فوتبالش به جاي برخورد قاطع و بدون اغماض با خاطيان پاي نمايندگان مجلس را وسط کشيده است. براي يادآوري هم که شده بايد عرض کنيم که نمايندگان مجلس کاري‌هايي به مراتب واجب‌تر از تأمين بودجه براي پرداخت بدهي‌هاي ميلياردي چند باشگاه فوتبال دارند. به‌علاوه اينکه اگر قرار به جور کردن پول است حوزه‌هاي انتخابي نمايندگان بدون شک از تيم‌هاي فوتبال واجب‌تر هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار