کد خبر: 844889
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پرونده خودكشي پسربچه‌اي كه تحت تأثير سريال «پنج كيلومتر تا بهشت» خودش را حلق‌آويز كرده بود، با صدور حكم دادگاه بسته شد و علي اصغر پورمحمدي مدير شبكه 3، داود هاشمي تهيه‌كننده و عليرضا افخمي نويسنده و كارگردان سريال محكوم به پرداخت ديه شدند.
نويسنده: محمد صادقي
 
سريال «پنج كيلومتر تا بهشت» سريال مناسبتي شبكه 3 براي ماه رمضان سال 1390 بود. سريالي با بازي مهدي سلوكي، پريناز ايزديار، شبنم قلي‌خاني و داريوش فرهنگ كه جزو پرمخاطب‌ترين سريال‌هاي مناسبتي آن سال لقب گرفت اما فرجام اين سريال همراه با يك حادثه تلخ بود. خط داستاني سريال «پنج كيلومتر تا بهشت» بر اساس اتفاقي كه براي مهدي سلوكي رخ مي‌داد و روح وي آزادانه به هر جا سرك مي‌كشيد، پيش مي‌رفت. اين داستان باعث شد پسربچه 12 ساله‌اي تحت تأثير قرار گيرد و دست به خودكشي بزند. اولياي اين كودك از صداوسيما به دليل عدم هشدار به خاطر نامناسب بودن سريال براي كودكان شكايت كردند.
با تشكيل پرونده مدير شبكه 3 بازجويي شد. پورمحمدي سال گذشته يادداشتي بلند نوشت و نظر وكيل مدافع پرونده را درباره قصور شبكه درباره خودكشي پسربچه رد كرد. پورمحمدي در اين يادداشت به پخش سريال‌هاي خارجي از تلويزيون اشاره كرد و نوشت: «سالانه صدها فيلم و سريال جنايي و پليسي داخلي و خارجي پخش مي‌شود. بنابراين بايد بين اين حجم برنامه و ميزان خودكشي رابطه‌اي وجود داشته باشد، در صورتي كه چنين نيست.
 
به جرئت مي‌توان گفت هيچ رابطه عليت و سببيت بين اقدام به خودكشي مرحوم و پخش اين سريال وجود ندارد.» اما روند بررسي پرونده در دادگاه ادامه پيدا كرد و در نهايت حكمي صادر شد كه در آن مدير شبكه 3 سيما، تهيه كننده و نويسنده و كارگردان «پنج كيلومتر تا بهشت» محكوم شدند. طبق حكم دادگاه «دائر بر تسبيب در قتل شبه عمدي به نحو مشاركت با تقصير به ميزان ۲۰ درصد به واسطه بي‌مبالاتي و عدم رعايت نظامات و مقررات مربوط در خصوص تهيه و نمايش برنامه‌هاي تلويزيوني» محكوم به پرداخت ۲۰ درصد از ديه كامل مرد مسلمان به خانواده مقتول و پرداخت مبلغ ۷۲ ميليون ريال جزاي نقدي در حق صندوق دولت به عنوان مجازات جايگزين حبس شده‌اند. اين حكم با واكنش داود هاشمي تهيه‌كننده «پنج كيلومتر تا بهشت» روبه‌رو شد، هاشمي كه تهيه‌كنندگي سريال «پرستاران» را برعهده دارد، در گفت‌و‌گويي ابراز نگراني كرده است كه اتفاقاتي كه در اين سريال رخ مي‌دهد با توجه به تبعات حكم دادگاه سريال«پنج كيلومتر تا بهشت» باعث شكايت احتمالي تماشاگران شود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار