کد خبر: 843387
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
به رغم اعلام نرخ مصوب ميوه شب عيد، برخي اقلام با قيمت نامتعارف و نجومي به بازار عرضه شده است
هر سال در آستانه فرارسيدن ايام عيد، بازار ميوه و ديگر اقلام مصرفي خانوارها دچار تحولات قيمتي مي شود اما امسال افزايش چشمگير و زودهنگام قيمت ميوه دربرخي شهرها از جمله اصفهان، اهواز، بندرعباس موجي از نارضايتي در ميان شهروندان ايجاد کرده است. از اواخر بهمن ماه امسال، سرماي نابهنگام و يخ زدگي برخي اقلام ميوه از جمله مرکبات استانهاي شمالي و غربي کشور بهانه اي شد تا قيمت ميوه به طور فزاينده اي رکود قيمتي سالهاي قبل را بشکند. اين در حالي است که اين افزايش بي قاعده تنها به مرکبات شمال ختم نشد و گريبان همه اقلام ميوه را گرفت. حالا اصفهاني و اهوازي ها در صدر مصرف کنندگان معترض دست به دامان مسئولان شده اند تا با نظارت و تدبير بيشتر در چند روز مانده به عيد تعادل در بازار ايجاد کنند.
مريم احمدي

در حالي که طي روزهاي اخير رئیس اتحادیه میوه و سبزی کشور با اعلام قيمت جديد برخي اقلام ميوه و سبزي سعي کرده توازن بازار اين اقلام را حفظ کند اما در برخي شهرها، توزيع کنندگان ميوه به اين نرخ هاي مصوب که البته نسبت به چند ماه گذشته با افزايش زيادي روبرو بوده، راضي نشده اند و در سايه بي نظارتي ها ميوه هاي شب عيد را با قيمت هاي نامتعارف و نجومي وارد بازار مصرف کرده اند. موضوعي که با توجه به شرايط اقتصادي موجود با قدرت خريد مردم همخواني ندارد و سبب ايجاد نارضايتي و اعتراضات مردمي شده است.

به عنوان مثال قيمت پرتقال تامسون جنوب کیلویی ۸۵۰۰ تومان ، پرتقال والنسیا است بین ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان ، پرتقال آبدار شمال بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و کم آب بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان ،پرتقال مصری ۹ هزارتومان و پرتقال ترکیه ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰تومان اعلام شده حداقل قيمت اين ميوه در بازارهاي اصفهان 10 هزار تومان گزارش شده است. جهش قيمتي که بنا به گفته ميوه فروشان در يک دهه اخير بي سابقه بوده است. علاوه بر اين در کلانشهر اهواز نيز پرتقال شمال 4200 تومان و پرتقال جنوب 9750 تومان عرضه مي شود.

هزار بهانه براي گراني

امسال هم چون سال گذشته کاهش ناگهاني دماي هوا در برخي استانهاي کشور سبب سرمازدگي درختان ميوه به ويژه مرکبات شد. اين عامل در کنار پديده خشکسالي و کاهش کشت و کار و افت باردهي درختان در برخي شهرهاي جنوبي، شرايطي ايجاد کرد که مسئولان مربوطه از احتمال کمبود ميوه شب عيد و لزوم واردات ان خبر دهند. سیدحسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی اواخر ماه گذشته اعلام کرد: چنانچه پرتقال وارد نشود، قیمت این میوه از کنترل خارج می شود! چند روز بعد اخباري از سرريز شدن ۲۰ هزار تن پرتقال معادل ۱۰۰ تا ۱۶۰ کانتینر بار پرتقال مصري به بازار مصرف شب عيد منتشر شد.

اقدامي که به منظور متعادل کردن قيمت پرتقال جنوب در بازار انجام شد و اما حالا شرايط موجود نشان مي دهد وضعيت نابسامان پيش آمده تنها معلول کمبود ميوه نيست و ردپاي بي نظارتي بر بازار مصرف به وضوح مشاهده مي شود. علاوه بر پرتقال، سيب، موز و کيوي نيز از جمله اقلامي است که به دليل قيمت بالا و کيفيت پايين اعتراض شهروندان اصفهاني، اهوازي و بندرعباسي را برانگيخته است.

بي نظارتي دولت و خودمختاري بازار

در شرايطي که به رغم تصويب و اعلام نرخ مصوب اتحاديه ، ارقام متنوعي از قيمت ميوه در شهرهاي مختلف ديده مي شود و از طرفي دلالان و واسطه ها نيز همچون ديگر مواقع سال با فعاليت سودجويانه خود توازن بازار ميوه شب عيد را به هم زده اند تعلل بيشتر دولت و مسئولان مربوطه در خصوص اعمال نظارت مي تواند شرايط بازار را بيش از پيش به نابساماني کشانده و دامنه اعتراضات مردمي را به شهرهاي مختلف برساند. اين در حالي است که طي روز هاي اخير مسئولان مربوطه در خصوص گزاراشات منتشر شده از اهواز ، اصفهان و بندرعباس هيچ واکنشي نشان نداده اند.

اين درحالي است که تا پيش از اين مسئولان جهاد کشاورزي تامين ميوه شب عيد، نبود هيج مشکل در بازار و نظارت مستمر و مداوم و تلاش براي کاهش قيمت متناسب با توان خريد اقشار مختلف جامعه را وعده داده بودند.   اوايل دي ماه امسال بود که محمدعلی طهماسبی معاون وزیرجهاد کشاورزي درباره خرید و ذخیره سازی پرتقال شب عید گفت: امسال در زمینه تامين مرکبات برای شب عید نداریم و در بازار اين ميوه نوسان کامل برقرار است.

وی همچنين در خصوص مبارزه با تخلفات و واردات کالاهاي قاچاق نيز گفته بود: با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی داريم و بازار شب عيد تحت کنترل و نظارت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار