کد خبر: 843271
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
با افتتاح نيروگاه 5000 مگاواتي قزوين ، اين استان به پايگاه انرژي خورشيدي کشور تبديل خواهد شد
کمبود منابع آبي از يک سو و افزايش تهديدات زيست محيطي و آلايندگي هواي ناشي از فعاليت نيروگاه ها درکشور سبب شده در برنامه ششم توسعه، طرح جايگزيني نيروگاه هاي جديد با نيروگاه هاي قديمي و استفاده از تکنولوژي منابع تجديد شونده جا بگيرد. ازاين رو ضرورت جايگزين کردن بسياري از منابع سوخت فسيلي با انرژي هاي خورشيدي، آبي،بادي و برقي به تصويب احداث نيروگاه هاي تجديد شونده بادي و خورشيدي در برخي استانهاي کشور از جمله قزوين انجاميد. طي سالهاي اخير هواي استان قزوين نيز همچون ديگر استان هاي کشور مورد هجوم انواع عوامل الاينده هوا و در صدر ان فعاليت نيروگاه قديمي اين استان قرار گرفته است. اين در حالي است که بنا به گفته کارشناسان استان قزوين به دليل برخورداري از وزش بادهاي مداوم و بالا بودن عدد روزهاي افتابي مي تواند بهترين منطقه براي ايجاد نيروگاه هاي بادي و خورشيدي باشد. از اين رو به عنوان استان پايلوت احداث انواع نيروگاه هاي پاک انتخاب شد. حالا مدتي است ساخت بزرگترين نيروگاه خورشيدي در خاورميانه، چندين نيروگاه بادي با تکنولوژي روز و اخيرا احداث نيروگاه 5000 مگاواتي در قزوين کليد خورده است.
مريم احمدي

پديده خشکسالي و کم آبی، آلودگی‌های زیست محیطی و بسیاری از عوامل دیگر، ضرورت تولید انرژی از روش‌هایی به جز نیروگاه‌های حرارتی سبب شده در طي دو سه سال اخير طرح احداث چندين نيروگاه بادي و خورشيدي با سرمايه گذاري کشورهايي چون ترکيه، چين و المان در دستور کار مسئولان استان قرار بگيرد. در حالي که مدتي است ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه در قزوین کليد خورده است طي روز هاي اخير اخباري از افتتاح نيروگاه 5000 مگاواتی در اين استان طي چند روز اتي منتشر شده است. نيروگاهي که بنا به گفته فریدون همتی استاندار قزوين قرار است انرژي برق را به دور ترين نقطه روستايي تا کارگاه ها و شرکت هاي بزرگ برساند . ضمن اينکه راهکار موثري براي کاهش فعاليت نيروگاه حرارتي قديمي اين استان و در پي آن کاهش آلايندگي هواي ناشي از سوخت هاي فسيلي در اين نيروگاه خواهد بود. از انجا که روی آوردن به تولید برق از طریق منابع تجدیدشونده از تحولات بزرگ صورت گرفته در تولید انرژی دنیا است افتتاح اين نيروگاه در قزوين مي تواند هواي پاک را به سرعت به ريه هاي زخمي اين استان برگرداند.

قزوين بزرگترين پايگاه نيروگاه هاي خورشيدي

شرايط اب و هوايي قزوين و داشتن تعدادزياد روز هاي افتابي سبب شده قزوين به عنوان پايگاه نيروگاه هاي خورشيدي در کشور شناخته شود. از اين رو دو سال گذشته احداث بزرگترين نيروگاه خورشيدي کشور در اين منطقه دردستور کار قرار گرفت . نيروگاهي که تسريع در ساخت و بهره برداري از ان با توجه به شرايط کم ابي و الودگي زيست محيطي منطقه ضرورت يافته بود.

چرا که سوخت فسیلی از یک سو باعث تولید گازهای گلخانه ای و آلودگي محيط زيست شده از سوی دیگر منابع آن در حال خاتمه است. اما انرژی خورشیدی وسیع‌ترین منبع انرژی پاک در جهان محسوب شده و از اين لحاظ نسبت به دیگر انرژی‌ها برتری دارد.

طبق گزارشات سازمان هواشناسی قزوین، میانگین جمع سالانه ساعات آفتابی در قزوین ۲۹۵۵ ساعت است که به طور متوسط روزانه 8 ساعت می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد. همچنین به طور متوسط اسمان قزوین فقط ۶۹ روز از سال ابري است و در نتیجه به طور متوسط 297 روز در سال هواي آفتابی است. از اين قرار است با راه اندازي نيروگاه هاي خورشيدي قرار است در قدم اول براي تامين برق منازل و خانه هاي روستايي از ظرفيت اين نيروگاه استفاده شود و در مراحل بعدي ساختمان هاي اداري اين استان نيز مجهز به سيستم خورشيدي شوند.

ناگفته نماند اواخر بهار سال جاري بود که به‌منظور اجرای فرامین مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و تحقق اهداف وزارت نیرو در احداث نیروگاه هايي با انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، پس از یک سال مذاکرات و پیگیری مداوم قرارداد احداث اولین نیروگاه بادی100 مگاواتي بخش خصوصی کشور در منطقه سیاهپوش استان با شرکت سرمايه گذار خارجي منعقد شد. نيروگاهي که طبق گزارشات تا پايان سال 97 وارد مدار بهره برداري مي شود.

اين در حالي است که از مدتها قبل از ساخت اين نيروگاه جديد ، احداث پروژه هاي جديد در قالب انرژي نو در شهرستان هاي مختلف قزوين به تصويب رسيده و مسئولان استان عزمشان را جزم کرده اند تا در اسرع وقت اين نيروگاه ها را به مدار بهره برداري وارد کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار