کد خبر: 843264
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
درحالي قرار بود نسل بخاري‌هاي غير استاندارد از مدارس برچيده شود که در سال جاري فقط گلستاني‌ها 2 بار حادثه اتش سوزي در مدارس را تجربه کردند
طي روزهاي اخير مدرسه 80 نفري مالک اشتر در روستاي قودنه در استان گلستان در آتش سوخت و چيزي از آن باقي نماند. اتفاقي که به لطف خدا در زمان عدم حضور دانش آموزان به وقوع پيوست و از تکرار حادثه شين آباد اينبار در شمال کشور جلوگيري کرد. با اين حال بايد گفت هنوز نسل بخاري‌هاي حادثه‌ساز از کلاس‌هاي درس بر چيده نشده است چرا که در سال جاري فقط در روستاي قودنه از توابع شهرستان کلاله در استان گلستان، 2 بار دچار حادثه آتش سوزي شده است. اما با اين حال هنوز حرف هاي مسئولان شنيدي است جاييکه رئیسی، رئیس سابق سازمان نوسازی مدارس کشور مدعي است اگر در سمت خود باقي مي‌ماند، به وعده خود در خصوص خداحافظي مدارس با بخاري‌ها، جامه عمل مي‌پوشاند و غراوي نماينده مردم مينودشت در مجلس، دليل تکرار حوادثي اين چنيني را محروميت روستاها از گاز شهري مي‌داند. بنابراين با توجه به اينکه هنوز بسياري از روستاهي کشور از گاز شهري محروم هستند، باز هم بايد منتظر تکرار حادثه تلخ روستاي شين‌آباد باشيم.
ميترا شهبازي

آتش‌سوزي در مدارس روستايي، آن هم به دليل وجود بخاري‌هاي غير استاندارد به داستاني‌تکراري تبديل شده است. آنقدر تکراري که گويي گوش مسئولان هم براي چاره‌انديشي درباره آن، پر شده و برايشان سوختن کلاس درس و مدرسه به موضوعي عادي تبديل شده است. چرا که اگر غير از اين بود، هرچه سريع‌ترين براي برچيده شدن نسل بخاري‌ها از مدارس کشور تلاش مي‌کردند. گواه اين ادعا نيز همين بس است که در زمستان سال جاري تنها در روستاي قدنه، از توابع استان گلستان 2 بار جان دانش‌آموزان مورد تهديد قرار گرفت.

بار اول بخاري نفتي يکي از مدارس اين روستا، به مسموميت دانش‌آموزان انجاميد که با اطلاع به موقع مسئولان مدرسه از وقوع حادثه‌اي تلخ‌تر جلوگيري به عمل آمد. اما هنوز 2 ماه از حادثه مذکور نگذشته بود که در دو روز گذشته، مدرسه‌اي ديگر اين بار با نشت نفت به ديوارهاي کلاس، در آتش سوخت. درحالي 3 کلاس اين مدرسه به طور کامل از بين رفته است که خوشبختانه تمام دانش‌آموزان در حياط مدرسه بوده‌اند. موضوعي که اگر در زنگ درسي رخ مي‌داد قطعا فاجعه‌اي بدتر از حادثه روستاي شين‌آباد را در کارنامه مسئولان وقت، ثبت مي‌کرد.

بخاري‌ و خطر آتش، مهمان مدارس

حالا نکته قابل توجه اين است که اواسط سال جاري بود که مرتضی رئیسی، رئیس سابق سازمان نوسازی مدارس کشور از خداحافظي مدارس کشور با انواع بخاري‌ها تا پايان سال 96 خبر داده بود. با اينکه اکنون نيمي از زمان مذکور گذشته‌ اما همچنان معضل وجود بخاري‌ها کمرنگ نشده و معلوم نيست سال آينده اين موقع هم با بخاري‌ها خداحافظي کنيم يا نه؟

البته در اين راستا رئیسی در گفتگو با خبرنگار «جوان» مدعي است اگر وي در سمت خود باقي مي‌ماند، بالاخره اين معضل را رفع مي‌کرد و مدارسي ايمن را به مردم کشور تقديم مي‌کرد. اما نکته قابل توجه اين است که نماينده مردم مينودشت در مجلس شوراي اسلامي دليل استفاده از بخاري‌هاي غير استاندارد را، نبود زيرساخت‌هايي چون گاز رساني به مناطق روستايي مي‌داند.

شهرام کوسه غراوي در اين خصوص به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« نوسازي مدارس در استان گلستان بيش از 2 سال است که شروع شده و در اين راستا اقدامات مناسبي هم انجام شده است. اما مشکل اصلي نبود گازرساني به روستاها هست و تا زماني که مسئولان به اين امر مهم بي‌توجه باشند، باز هم بايد منتظر حوادثي اين چنيني باشيم. چرا که تنها در صورت گاز رساني مي‌توان اميد به تغيير سيستم گرمايشي مدارس داشت.»

زبانه شعله‌هاي آتش به جان مدارس کشور

ساعات اوليه صبح سه شنبه، آتش به جان مدرسه مالک اشتر روستاي قدنه از توابع شهرستان کلاله استان گلستان افتاد و در پي اين حادثه 3 کلاس درس به طور کامل سوخت. با اينکه با تلاس مسئولان مدرسه و آتش‌نشاني، آتش ظرف 45 دقيقه مهار شد، اما مدرسه مذکور نتوانست از اين حادثه جان سالم ببرد. البته نکته قابل توجه اين است که خوشبختانه اين حادثه خسارت جاني نداشته است.

حسين طاهري راد، مدير آموزش و پرورش مدرسه کلاله در خصوص حادثه رخ داده مي‌گويد:« ظاهرا آتش سوزي به دليل نشت نفت بخاري صورت گرفته است. اين درحاليست که از بخاري استاندارد کاربراتي در مدرسه استفاده مي‌کرديم. با اين حال باز هم با نشست نفت، آتش سوزي رخ داد.» وي ادامه مي‌دهد:« متاسفانه آتش خيلي سريع شدت گرفت و با توجه به اينکه به احتمال زياد باد هم در شعله ور کردن آتش نقش موثري داشته است، نتوانستيم مدرسه را از بلاي آتش نجات دهيم.»

حالا با اين تفاسير جاي سوال دارد که چرا مسئولان در استانداردسازي مدارس کشور همچنان دست دست مي‌کنند و مي‌گذارند دانش‌آموزان با کابوس آتش‌سوزي در کلاس درس، بمانند؟!ُ

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار