کد خبر: 843104
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
به پاس شهداي آتش‌نشان
بعد از فاجعه تلخ و دردناك پلاسكوي تهران، ظرفيت فضاي مجازي فرصت مناسبي شد تا شهروندان با پيوستن به كمپين‌هاي مختلف «نه به چهارشنبه سوري» از يكديگر بخواهند...
نیره ساری
بعد از فاجعه تلخ و دردناك پلاسكوي تهران، ظرفيت فضاي مجازي فرصت مناسبي شد تا شهروندان با پيوستن به كمپين‌هاي مختلف «نه به چهارشنبه سوري» از يكديگر بخواهند، چهارشنبه پايان سال با پرهيز از انجام كارهاي پرمخاطره، زمينه‌اي فراهم كنند تا آتش‌نشان‌ها در عمليات‌هاي پرخطر كمتري حضور پيدا كنند؛ الوعده وفا؛ امشب، سر قول خود بمانيم!
 
با آوار پلاسكو قلبمان فرو ريخت، پا به پاي خانواده‌هاي داغدار گريه كرديم، روز و شب‌هاي متوالي فضاي مجازي مملو از همدردي شد، با تمسخر سلفي‌بگيران بيش از يك هفته مسير خود را از منطقه بحراني پلاسكو كج كرديم تا راه براي امداد‌رساني بازگشايي شود، گل خريديم، غذا رسانديم، ياد گرفتيم و نشان داديم راه را براي امدادرساني باز مي‌كنيم، تشييع با شكوه، شايسته و ميليوني انجام شد و در آخر قول داديم و يكديگر را به كمپين‌هاي مختلف «نه به چهارشنبه‌سوري» و «چهارشنبه‌سوري بدون ترقه» دعوت كرديم.  كمپيني كه به نشانه اداي احترام به شهداي آتش‌نشان پلاسكو تشكيل شد تا مردم در چهارشنبه آخر سال كمترين آسيب را ببينند و اينگونه با رفع نگراني خانواده‌هاي تلاشگران عرصه خطر، در نهايت آتش‌نشانان نيز شب خوبي را سپري كنند.
 
طومار دانش‌آموزان در مخالفت با استفاده از مواد منفجره!
از آنجا كه علاقه‌مندان به برگزاري آتش‌بازي اغلب جوانان و نوجوانان هستند، امسال دانش‌آموزان پسر در بسياري از مدارس كشور با تهيه طوماري مخالفت خود را براي استفاده از مواد منفجره در مراسم چهارشنبه‌سوري اعلام كردند.  همچنين در برخي از استان‌ها، پيامكي تحت عنوان كمپين «من هم آتش‌نشانم» در سطح فضاي مجازي دست به دست مي‌چرخد و مردم از شهرهاي مختلف استان با نوشتن نام خود در پايان اين پيامك و ارسال آن براي ساير دوستانشان آنها را براي دعوت به اين كمپين فرا مي‌خوانند.  همه چيز هم اينگونه شروع شد كه گروهي از فعالان شبكه‌هاي اجتماعي، هنرمندان و روزنامه نگاران پس از شهادت 16 آتش‌نشان در حادثه پلاسكو، كمپين «‌نه به چهارشنبه‌سوري آخر سال» را راه‌اندازي كردند تا شايد جهت دهي اين مراسم به شكل سنتي و بي‌خطر آن برگردد.
 
آتشي كه به جان فرهنگ و تمدن چندين ساله افتاده است
جالب است بدانيد، از ميان تمام جشن‌هاي آتش در تقويم قديمي ايران مثل «آذرگان» در نهم آذر ماه و «شهريورگان» يا «آذرجشن»، تنها «جشن سوري» يا همان «چهارشنبه سوري» براي ما به يادگار مانده است. با اين تفاوت كه اين آتش به جان فرهنگ و تمدن چندين ساله افتاده و به جاي برگزاري آيين سنتي قاشق‌زني، شعرخواني، آتش زدن خار و پريدن از روي آن و دور‌همي‌هاي خانوادگي و سرو آجيل و تنقلات، مناطق و محله‌هاي مختلف در گوشه گوشه شهرها به ميدان جنگ تبديل مي‌شود.
 
گزارش‌هاي منتشر شده از استان‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه استان تهران و فارس بيشترين ميزان مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوري را دارند و پس از آن گيلان و البرز قرار مي‌گيرد. هرچند كه به گفته رئيس اورژانس كشور ميزان مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوري سال 94 نسبت به سال 93 حدود 50 درصد كاهش داشته است، اما باز هم تعداد جانباختگان حوادث چهارشنبه‌سوري در كشور سه تن اعلام شد. سه كشته‌اي كه مي‌توانستند با رعايت ايمني و دوري جستن از حواشي ناامن اين روز دركنار خانواده خود سال خوشي را تجربه كنند، اما چهارشنبه‌سوري امسال متأسفانه هنوز نيامده هفت قرباني در اردبيل گرفته است.
 
مردم در سال‌هاي نه چندان دور، اين مراسم را بدون مشكل برگزار مي‌كردند، اما امروزه مراسم چهارشنبه‌سوري به انحراف كشيده و به يكي از نا‌آرام‎‌ترين شب‌ها تبديل شده و در واقع، رسم چهارشنبه‌سوري تحريف شده است، اما آنچه قابل اهميت است بر اين اساس بود كه شهادت جمعي از آتش‌نشانان دلسوز و فداكار و كشورمان در حادثه پلاسكو، بهانه‌اي شد تا چهارشنبه‌سوري امسال يك فرق بزرگ با سال‌هاي قبل كند و جمع‌هاي مختلف مردم، از هنرمندان و ورزشكاران تا اصناف مختلف و دانش‌آموزان با پيوستن به كمپيني به نام «نه به چهارشنبه‌سوري خطرناك»، قول دهند، شب آرامي در كشور به پايان برسد. امشب چهارشنبه‌سوري است و يادمان باشد چه قولي داده‌ايم!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
0
0
گویا نظر بر این است که پایه و اساس این سنت دیرینه ایرانی را بزنند زیرا اگر قصد شان مقابله با خطرات و حفظ جان شهروندان است، اولین اقدام اینست که از فروش مواد محترقه و منفجره جلوگیری کنند ولی گویا اصلاً و ابداً با این کار مخالف نیستند و شاعد ای مدعا حضور کثیر و فراوان فروشندگان اینگونه مواد در چهارراه مولوی و دیگر امکان پرتردد در روزهای قبل از چهارشنبه سوزیست! نظرشان اینست که اتفاقات بیفتد و تقصیر آن بیفتد به گردن چهارشنبه سوزی! درحالی که در قاموس این سنت، انفجار و احتراق نیست و تنها آتش زدن بوته و پریدن از روی آن است و برخی آداب دیگر مانند قاشق زنی و ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار