کد خبر: 842243
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
عضو مجلس خبرگان رهبری:
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تاثیرگذاری فعالیت های تقریبی آیت الله علیرضا رییسی، تولیت آستان قدس رضوی در طول یک سالی که کار را عهده دار شده است، گفت: از دیرباز یکی از آرزوهای شخصی ام این بود که مشهد مقدس و آستان قدس رضوی به پایگاهی برای گفت وگوی بین ادیان و مذاهب تبدیل شود..
جوان آنلاين: حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تاثیرگذاری فعالیت های تقریبی آیت الله علیرضا رییسی، تولیت آستان قدس رضوی در طول یک سالی که کار را عهده دار شده است، گفت: از دیرباز یکی از آرزوهای شخصی ام این بود که مشهد مقدس و آستان قدس رضوی به پایگاهی برای گفت وگوی بین ادیان و مذاهب تبدیل شود، چراکه در زمان حیات و حضور امام رضا(ع) در ایران، ایشان توانستند از یک سو حرکت اجتماعی بین اسلامی و بین امتی و از دیگر سو حرکت بین الادیانی را به نحو آرام و عالمانه و بسیار موثر و سازنده و در جهت تحقق منطق قرآن در این باره، به انجام و ثمر برسانند.

وی ادامه داد: با آغاز به کار آیت الله رییسی دیدم که ایشان این مسیر را دنبال می کند، تا جایی که حتی وقتی در جلسه ای این ایده را بیان کردم، از اولویت مسیر و اهداف تقریبی در آستان قدس رضوی و دنبال کردن آن خبر داد.

حجت الاسلام مبلغی با بیان اینکه این فرصت اکنون در مشهد مقدس به وجود آمده است، تصریح کرد: پاره ای از نشانه های این حرکات تقریبیو نیز زمینه سازی های بین المللی به صورت مطلوبی کلید خورده است؛ البته حرکت در آغاز است و هر چه پیش می رود ابعاد گسترده تری می یابد و با مدیریت آیت الله رییسی این مهم ابعاد سازنده، پُرمعنا و پُردلالتی به مشهد مقدس می دهد.

رییس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: تمام مدتی که حضرت رضا(ع) در ایران حضور داشتند، نوع ادبیات، نشست و برخاست ها، نوع افرادی که با ایشان در ارتباط بودند با افکار سیاسی، اجتماعی و دینی متنوع، همگی باید در مطالعه پیشینی مورد بررسی تاریخی قرار بگیرد و گروهی راهبردهای حاکم بر رفتارهای امام(ع) را تحلیل و شاخصه های آن را استخراج کنند، همچنین، تاثیرات و بازتاب های فضایی که امام(ع) آن را مدیریت می کردند از حیث ارتباط با جهان اهل سنت و نیز ارتباط جهان اسلام با جهان ادیان، باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در مرحله دیگر لازم است با توجه به اقتضائات کنونی، شناسایی دقیق انجام و اندیشه ها و اصول بازسازی شود و فعالیت ها و اقدامات ذیل آن راهبردها و اصول متناسب با شرایط امروز تعریف و به اجرا گذاشته شود، این راه موثری است که مشهد فراتر از زیارت که کانون اصلی معنویت ساز است ابعاد علمی، بین المللی و بین مذاهبی را می یابد. به عبارت دیگرباید همانگونه که در زمان حضور و حیات امام رضا(ع) آرامش بین ادیان وجود داشت امروز هم آستان ایشان منبع و مصدر آرامش برای فضاهای اجتماعی جهان اسلام باشد البته با کارشناسی دقیق.

حجت الاسلام مبلغی تاکید کرد: خوشبختانه مدیریت آستان قدس رضوی در همین راستا، مدیریت متقن و آرامش بخشی است و این مهم را محقق می کند.

رئیسمرکزتحقیقاتاسلامیمجلسشورایاسلامی درباره تحرکات تقریبی آستان قدس رضوی در پرتوی تولیت آیت الله رییسی ابراز کرد: این تحرکات در مدیریت سابق نبود و این به عنوان خط و مشی های جدیدی است که آستان قدس و مشهد به خود گرفته است. به شخصه معتقدم مشهد باید با تمرکز بر مفاهیم اسلامی که شیعه و غیرشیعه در آنها مشترک هستند همچون رویکرد شخص امام رضا(ع)، به تقریب کمک کند این بعد جدیدی است که آستان قدس میتواند به اآن ورود کند چون امام رضا(ع) فقط به شیعه اختصاص ندارد و خود حضرت(ع) فرمودند: «امام(ع) نظم می دهد به امور مسلمین.»

وی ادامه داد: پس آن بُعد نظم بخشی به ساختارهای فکری فراتر از مذهب شیعه، نظم به وضعیت و روابط اجتماعی نوع نگاهی که مسلمین باید در قبال مشکلات به عنوان امت داشته باشند و لایه ها و مراتبی را تعریف کنیم و نرویم به سمتی که فقط مهمان ها بیایند و در محاق ادبیات شیعی قرار بگیرند. امام(ع) خود به عنوان چهره معصوم(ع) علومی را تعریف می کردند که برای جهان اسلام انتفاع داشت لذا رفتار ما باید همچون امام(ع) هوشمندانه باشد.

وی تاکید کرد: باید شعبات حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و .. در آستان تاسیس شود و مشکلات مختلف را با تحلیل دقیق ناظر به دین و نگاه آینده پژوهانه بررسی کنند تا آرامش برای همه اتباع مذاهب ایجاد شود. ما باید در دو سطح برای شیعه و جهان اسلام که رنگ امت دارد کار کنیم آنگاه می توان گفت شیعه وظیفه خود را در قبال امت ایفا می کند. و خوشبختانه آیت الله رییسی شخصیتی است که می تواند این فضا را محقق کند.

حجت الاسلام مبلغی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه آیت الله رییسی کاملا تقریبی است و آثار مختلفی در این باره وجود دارد؛ و این باعث خوشوقتی است که شخصیت تقریبی تولیت آستان قدس رضوی را عهده دار شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار