کد خبر: 840748
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
ميترا شهبازي

زنگ خطر نابودي محيط زيست با افزايش کانون ريزگردها و به خطر افتادن حتي استان‌‎هاي شمالي کشور، مدت‌هاست به صدا در آمده است. حالا مسئولان با اين شرايط، حرف مدارس طبيعت را پيش کشيده‌اند و مي‌خواهند به تقليد از کشورهايي چون سوئد که مشکلي در خصوص آلودگي هوا ندارد، مردم را با طبيعت آشتي دهند. آن‌هم در شرايطي که فعاليت مخرب صنايع آلاينده، عدم نظار بر پوشش طبيعي و قطع بي‌رويه درختان و فرسودگي سيستم حمل و نقل عمومي کشور حرف اول را در افزايش آلودگي‌ها مي‌زند.

البته اجراي مدارس طبيعت نکات مثبتي را هم در بر دارد و تمام دنيا در راستاي آن گام بر مي‌دارند. به طوري که ایجاد مدارس طبیعت ۱۵ سال پیش از سوئد آغاز شده و سالهاست در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله نروژ، فنلاند، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی پیگیری می‌شود. بر همين اساس حالا که معضل بيابان زايي و ريزگردها از چهار طرف به کشور هجوم برده، مسئولان اقدامات فوري براي احياي محيط زيست را کنار گذاشته و مدارس طبيعت را ايجاد مي‌کنند.

افزايش مدارس طبيعت دردي دوا نمي‌کند

در حال حاضر تعداد مدارس طبیعت از مرز 40 مدرسه در کشور گذشته است. در اين راستا رییس اداره آموزش و مشارکت مردمی اداره کل محیط زیست استان تهران به عنوان يکي از متوليان اصلي اجراي اين طرح مي‌گويد:‌ «مدارس طبیعت از دو سال قبل ایده‌پردازی و آغاز به کار کردند و در این مدت تعداد اين مدارس در کل کشور از مرز 40 مدرسه گذشته است.»

فریبا رضایی با اشاره به لزوم آشنایی کودکان با محیط زیست مي‌افزايد: « با توجه به اينکه در کلانشهر‌ها ارتباط مستقیم کودکان با طبیعت به حداقل رسیده است، ایده مدارس طبیعت براي آشتی کودکان با محیط زیست در حال اجرا است. در این مدارس المان های محیط زیست مثل آب، خاک ، حیات وحش و غیره وجود دارد تا نقشی در این آموزش داشته باشند. بنابراين می‌خواهیم محیطزیست به دست کسانی سپرده شود که فرهنگ حفظ محیط زیست در آنان نهادینه شده باشد.»

مسئولان با اين ادعا که مي‌توان از طریق آموزش‌هايي که در این مدارس صورت مي‌گيرد، به دانش آموزان اجازه داد تا نسبت به موضوعات زیست محیطی تجربه کسب کرده و با نگاه خلاقانه خود مشکلات پيش آمده را مرتفع کنند، تعداد مدارس طبيعت را افزايش مي‌دهند. درحال حاضر اين مدارس در استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، گیلان، تهران، اصفهان، کرمانشاه، همدان، بوشهر ، خوزستان و فارس راه‌اندازي شده و بودجه کلاني براي آن صرف شده است. درحالي که اگر مسئولان به جاي وقت گذاشتن روي اجراي چنين پروژ‌هايي به فکر برطرف کردن مشکلات محيطي زيستي بودند اکنون با بياباني شدن مناطقي چون همدان و لرستان که روزگاري جزو مناطق خوش آب و هوا شناخته مي‌شدند، روبه رو نبوديم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار