کد خبر: 835883
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
كاهش بارندگي و افزايش خشكسالي راهي جز اتحاد و بسيج شدن دو وزارتخانه نيرو و كشاورزي باقي نمي‌گذارد. بر همين اساس طي جلسات متعدد برنامه‌ريزي‌هايي براي مديريت يكپارچه آب صورت گرفته است.
 كاهش بارندگي و افزايش خشكسالي راهي جز اتحاد و بسيج شدن دو وزارتخانه نيرو و كشاورزي باقي نمي‌گذارد. بر همين اساس طي جلسات متعدد برنامه‌ريزي‌هايي براي مديريت يكپارچه آب صورت گرفته است.
به گزارش ايسنا، مبناي همكاري دو وزارتخانه نيرو و كشاورزي براساس تصميمات شوراي عالي آب، هيئت دولت و قانون برنامه تنظيم شده كه براساس تفاهمات بين اين دو وزارتخانه قرار شده ۱۱ ميليارد مترمكعب مصرف آب در بخش كشاورزي تا پايان برنامه ششم توسعه كاهش يابد.
با اين وجود وزير نيرو دستيابي به چنين مهمي را بسته به نوع رفتار مصرفي تمامي كشاورزان دانست و گفت:‌ما بايد شيوه‌هاي آبياري خود را اصلاح كنيم، روش‌هاي كشت را به سمت صنعتي شدن ببريم و الگوهاي كشاورزي را تغيير دهيم. به طور مثال برخي محصولات با اقليم كشور ما سازگار نيست و جز سه استان شمالي كشور ما نبايد در ساير مناطق برنج بكاريم و در مناطق خشك به سمت كشت محصولات آب بر برويم كه اميدواريم با همكاري ميان مردم و دستگاه‌هاي مسئول به اهداف مورد نظر برنامه ششم توسعه در اين بخش دست پيدا كنيم.
سال گذشته نيز بيانيه مشترك اولين گردهمايي مشترك مديران وزارتخانه‌هاي نيرو و جهاد كشاورزي درباره جمع‌بندي اهداف جهت نجات منابع آب زيرزميني كشور تنظيم شد كه بر اساس اين بيانيه تدقيق اطلاعات و آمار منابع و مصارف آب و ايجاد بانك اطلاعات مشترك آب و خاك در سطح ملي و استاني مورد تأكيد قرار گرفت.
همچنين بر مشاركت و حضور فعال در شوراهاي حفاظت استاني، شهرستاني و شوراهاي دشت تأكيد شد. علاوه بر اين نيز تشكيل تشكل‌هاي آب بران و توانمندسازي تشكل‌هاي موجود و استقرار الگوي مديريت مشاركتي در دشت‌ها مورد تأكيد قرارگرفت.
از سوي ديگر با توجه به اهميت اجراي پروژه‌هاي طرح احيا و تعادل‌بخشي منابع آب زيرزميني، اجراي كل طرح به عنوان يك راهكار جدي احياي آبخوان‌هاي كشور با اولويت دشت‌هاي پايلوت مورد تأكيد قرار گرفت.
همچنين با توجه به لزوم حفظ رويكرد امنيت غذايي متناسب با پتانسيل‌هاي منابع آب موجود به ويژه آب قابل برنامه‌ريزي در محدوده‌هاي مطالعاتي كشور، تعيين الگوي كشت مناسب با ظرفيت منابع آب تعيين شده و اقليم مناطق مختلف ضرورتي اجتناب ناپذير است.
علاوه بر اين در جهت بهينه‌سازي مصرف آب كشاورزي و كاهش برداشت از منابع آب زيرزميني بر تسريع بروزرساني و عملياتي كردن سند ملي آب تأكيد شد. از سوي ديگر نيزعدم تحويل نهاده‌ها اعم از كود، سم، سوخت، برق و غيره به چاه‌هاي غيرمجاز و داراي اضافه برداشت مورد تأكيد قرار گرفت.
به طور كلي همكاري مشترك وزارتخانه‌هاي نيرو و جهاد كشاورزي بر اجراي قانون تعيين تكليف چاه‌هاي فاقد پروانه، انسداد چاه‌هاي غيرمجاز، جلوگيري از اضافه برداشت چاه‌ها و همچنين تعديل پروانه‌ها تا رسيدن به تعادل سفره‌ها در دشت‌ها و حجم آب قابل برنامه‌ريزي مربوطه براساس نتايج آماربرداري و بيلان آبي محدوده‌ها در سال ۱۳۹۰ مورد تأكيد قرارگرفت.
همچنين تغيير رويكرد كشاورزي سنتي به مدرن از طريق توسعه كشت‌هاي گلخانه‌اي با استفاده از منابع آب موجود به نحوي كه بهينه‌سازي مصرف و كم كردن استحصال آب را به دنبال داشته باشد بايد مورد توجه قرار بگيرد.
با توجه به محدوديت منابع آب و لزوم كاهش برداشت از ذخاير آبخوان‌ها براجراي مصوبات شوراي عالي آب تأكيد شد. همچنين مقرر شد اجراي كامل مفاد آئين‌نامه اجراي ماده ۱۱ قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي با همكاري وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و فعال شدن كارگروه‌هاي مربوطه با جديت صورت پذيرد.
علاوه بر اين بايد تشويق و ترغيب كشاورزان و صاحبان چاه‌ها جهت نصب كنتور روي چاه‌ها به منظور مديريت حجم آب استحصالي از طريق چاه‌ها و متعاقبا مديريت كشت در اراضي تحت شرب متناسب با حجم آب تحويلي به صورت جدي صورت پذيرد. همچنين با هدف بهينه‌سازي مصرف آب كشاورزي تشكيل كارگروه‌هاي مشترك استاني مرتبط با موضوع در دو وزارتخانه مورد تأكيد قرارگرفت و بر موضوع جلوگيري از استفاده از فاضلاب خام و زه‌آب‌هاي آلوده در آبياري كشاورزي تأكيد شد.
از سوي ديگر به منظور پايش و پيگيري نتايج گردهمايي‌هاي مشترك بر تشكيل دبيرخانه مشترك دو وزارتخانه تأكيد و استفاده از فناوري و تكنولوژي جديد در راستاي بهينه‌سازي مصرف آب مورد تأكيد واقع شد.
همچنين نظارت كامل دستگاه‌هاي اجرايي بر مطالعات منابع آب و انتخاب بهترين روش آبياري در راستاي بهينه كردن مصرف آب توسط مهندسان مشاور و تأكيد بر استفاده از روش‌هاي جديد تعيين نياز آبي گياه ومطالعات مورد تأكيد قرار گرفت.
به طور كلي سال گذشته برنامه‌ريزي و سياستگذاري توسط وزارت جهاد كشاورزي و نيرو در راستاي تعيين و لحاظ ميزان آب مجازي در اهداف كلان برنامه‌ريزي آب كشور مورد اقدام قرار گرفت و  امسال نيز روي همين سياست‌ها تأكيد ويژه‌اي شده است كه اميد مي‌رود با اجراي دقيق اين سياست‌ها و به‌كارگيري مديريت منسجم بتوان كشور را از شرايط تنش آبي نجات داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار