کد خبر: 835683
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
وعده‌هاي انتخاباتي ترامپ، رئيس‌جمهور جديد امريكا با نژادپرستانه‌ترين نوع آن كليد خورد و از اين پس با امضاي يك فرمان اجرايي، ‌هيچ ايراني حق ورود به خاك امريكا را نخواهد داشت.
گندم زماني
وي گفته بود كه پايش به كاخ سفيد برسد، پاي هر چه مسلمانِ تروريست را از خاك امريكا كوتاه مي‌كند‌! بر مبناي همين ادعا دستور توقف صدور ويزا براي اتباع ايران و شش كشور عمدتاً مسلمان شامل عراق، سوريه، يمن، سودان و ليبي صورت گرفت و تنها استثنا در دستور اجرايي ترامپ دارندگان ويزاي ديپلماتيك است.

اگرچه قانون مذكور فعلاً 90 روزه خواهد بود اما بعيد به نظر مي‌رسد محدوديت‌ها كاهش چشمگيري داشته باشد، از اين منظر دانشجويان ايراني مشغول و متقاضي تحصيل در امريكا نيز جزو اصلي‌ترين گروه‌هايي هستند كه تحت تأثير اين سياست جديد قرار خواهند گرفت.  هرچند كه اين اولين اقدام امريكا در راستاي هدف قرار دادن دانشجويان متقاضي و در حال تحصيل ايراني در امريكا نبوده است بلكه پيش‌تر نيز به بهانه‌هاي مختلف اقدامات ضد ايراني صورت گرفته بود.

در سال 2012 واشنگتن به بهانه تهديد خواندن ايران و وضعيت حقوق بشر در سوريه قانوني تحريمي عليه ايران و سوريه وضع كرد كه دانشگاه‌هاي امريكا از پذيرش دانشجوي ايراني در رشته‌هاي مرتبط با هسته‌اي و مهندسي‌هاي مكانيك و انرژي منع شدند.

اكنون نيز دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در امريكا كه بالغ بر 12 هزار نفر مي‌شوند، بار ديگر با يك اقدام ضد ايراني از سوي امريكا مواجه شدند.  دانشجوياني كه معمولاً سالانه يا هر دو سال يك‌بار براي ديدن خانواده خود به ايران مي‌آيند، با اين دستور و تبعات آن، به احتمال بسيار زياد يا بايد قيد ديدار خانوادگي را براي هميشه بزنند يا قيد تحصيل در امريكا را! چراكه بر اساس اين فرمان اجرايي، حتي خانواده‌هاي آن عده از دانشجويان كه از تمكن مالي برخوردار بوده و براي ديدار فرزند خود راهي آن‌سوي اقيانوس اطلس مي‌شدند، از اين پس نخواهند توانست فرزند دانشجوي خود را ملاقات كنند.  هرچند كه به نظر مي‌رسد در راستاي اقدامات ضدايراني امريكا عليه ايران، اين قانون بعد از مدت كوتاه‌ دامنه وسيع‌تري پيدا كند و حتي دايره نژاد‌پرستانه آن به حضور ايراني‌ها در خاك اين كشور هم برسد، چنانكه دولت ترامپ اين فرمان را موقتي خوانده و به وزارت امور خارجه و امنيت داخلي دستور داده قوانين جديد را با هدف سخت‌گيري و كنترل بيشتر درباره مسافران امريكا طي چند ماه آينده تهيه و تنظيم كنند.  شايد بهتر باشد دانشجويان ايراني در حال تحصيل در امريكا هر چه زودتر اقدام و تصميم مناسبي را اتخاذ كنند تا از بر باد رفتن زحمات چندين ساله تحصيلي‌شان جلوگيري به عمل آورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار