کد خبر: 835659
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
وزير صنعت و تجارت كه در دوران وزارتش همواره از صنايع بزرگي مانند خودروسازي و پتروشيمي‌ها دفاع كرده، مدعي شد من به همان اندازه كه به صنعت لبنيات و صنايع غذايي توجه دارم، به صنعت خودرو نيز توجه دارم.
وزير صنعت و تجارت كه در دوران وزارتش همواره از صنايع بزرگي مانند خودروسازي و پتروشيمي‌ها دفاع كرده، مدعي شد من به همان اندازه كه به صنعت لبنيات و صنايع غذايي توجه دارم، به صنعت خودرو نيز توجه دارم.
دفاع از صنايع بزرگ در كارنامه مديريتي وزير صنعت و تجارت ثبت شده است اما وي معتقد است به عنوان وزير به تمام بخش‌هاي صنعت و توليد توجه دارد. البته اين اظهارات وي با سخنان روز مراسم تحويل تاكسي به متقاضيان و عملكردش در سه سال و نيم گذشته در تناقض است. وقتي تمام و كمال از صنعت خودرو دفاع كرد و صنعت لوازم خانگي را مستحق تعطيلي دانست و گفت خودروهاي داخلي آدم نمي‌كشند بلكه اين راننده است كه مقصر تصادفات است يا زماني كه دليل تعطيلي كارخانجات قديمي را عدم به روز رساني عنوان كرد و... همه و همه حكايت از برخورد يكسان نعمت‌زاده دارد؟
بگذريم از وام‌هاي خريد خودرو‌يي كه در سال گذشته صنعت خودرو را از ورشكستگي نجات داد و در مقابل طرح خريد كالاي داخلي در نيمه راه رها شد و براي صنعت لوازم خانگي عايدي نداشت و...
شايد هم حق با وزير صنعت است و خودرو‌ها مشكل كيفيتي ندارند. ماشيني كه از زمان ترمز‌گيري تا توقف كامل اين همه روي زمين كشيده مي‌شود غير از كيفيت پايين دليل ديگري هم مي‌تواند داشته باشد؟ البته نعمت‌زاده در مراسم اخير قول داد در سال آينده خودروهاي يورو ۵ تحويل مشتريان شود؛ البته به شرطي كه وي همچنان وزير باشد و سياست‌هاي خودروسازان كه به گفته وي خصوصي هستند نه دولتي تغييري نكند.
وزير صنعت همچنين در گفت‌و‌گو‌ي ويژه خبري افزود: خودروسازي در كشور دولتي نيست و دولت فقط 20 درصد در خودروسازي‌ها سهم دارد. وي در پاسخ به اينكه برخي معتقدند توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودرو بيش از ساير بخش‌هاست و اين رشد مربوط به بخش دولتي است و نه بخش خصوصي تصريح كرد: خير اينگونه نيست. خودروسازي ما دولتي نيست. ما به عنوان حاكميت سياستگذاريم و اين مسئله شامل بخش خصوصي و دولتي مي‌شود. خوشبختانه با توجه به اينكه به حرف‌هايمان در اين بخش توجه شده است، توانسته‌ايم كار را جلو ببريم.  وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اينكه سازمان گسترش با رنو قراردادي امضا كرده و ايران‌خودرو و سايپا نيز قراردادهاي مجزا بسته‌اند و از سوي ديگر نيز شركتي به نام نگين‌خودرو واردات را انجام مي‌دهد، نگراني‌هايي در خصوص زمينه آينده بازار خودرو وجود دارد، بيان كرد: اين صحبت‌ها را اصلاح مي‌كنم؛ ايران‌خودرو و سايپا درست است كه مذاكراتي انجام داده‌اند اما نه قراردادي امضا كرده‌اند و نه قراردادي خواهند بست. ما به اين جمع‌بندي رسيديم كه آراي مختلف مي‌تواند به ضرر كشور تمام شود، به همين دليل سازمان ايدرو را كه سهامدار اين دو خودروساز نيز است با رنو وارد مذاكره كرديم كه هم براي توليد داخل و سرمايه‌گذاري مشترك و هم در صورت لزوم براي واردات اقدام كند. نگين‌خودرو نيز بخش خصوصي است كه از سال‌ها قبل فعال بوده و واردات را انجام مي‌داده است. قرار بر اين شده كه نگين‌خودرو نيز زير نظر مشاركت ايدرو و رنو كار خود را انجام دهد و با حفظ استقلال سهام عمده آن زيرمجموعه كار تلقي مي‌شود.
نعمت‌زاده درباره واحدهاي توليدي و مشكلاتي كه در زمينه ماليات‌ها وجود دارد، گفت: من به شخصه معتقدم كه نبايد فشارها بر واحدهاي توليدي مضاعف شود. اين مسئله در مورد واحدهايي كه فرار مالياتي دارند درست است، اما اگر واحدي پرداخت‌هايش را به درستي انجام مي‌دهد افزايش فشار درست نيست.
در دنيا سازمان امور مالياتي خود را شريك مجاني‌اي مي‌داند كه در تمام بنگاه‌ها فعاليت كند. در كشور ما ماليات مقطوع ۲۵ درصد است و دولت بدون اينكه سهمي بياورد، ۲۵ درصد سود را برمي‌دارد و ۷۵ درصد نيز مربوط به سهامداراني است كه آورده مالي داشته‌اند؛ بنابراين بايد سياستي اتخاذ شود كه سوددهي بنگاه‌ها افزايش يابد تا دولت به ۲۵ درصد سهم خود برسد، اما وقتي فشار بيش از حد وارد مي‌شود واحدها فلج مي‌شوند و نه تنها نمي‌توانند ۲۵ درصد ماليات را پرداخت كنند، بلكه جريمه روي جريمه انباشته مي‌شود.  وي افزود: چندين‌بار از وزير اقتصاد و دارايي درخواست كرده‌ايم كه قاعده كلي براي ماليات‌ها در نظر بگيرند، اما وزير اقتصاد مي‌گويد دستم بسته است و دولت پول مي‌خواهد و ما نمي‌توانيم كاري انجام دهيم.  وي با اشاره به افزايش توليد در صنعت لوازم خانگي و صنايع غذايي گفت: در توليد مصالح ساختماني به دليل ركود بخش ساختمان، رشد عمده‌اي نداشته‌ايم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار