کد خبر: 835245
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
وزارت نيرو مجلس را دور مي‌زند
در حالي كه نمايندگان مجلس به ماده 62 لايحه برنامه ششم كه به خصوصي‌سازي بخش توليد و انتقال برق اشاره داشت، رأي منفي داده و ...
در حالي كه نمايندگان مجلس به ماده 62 لايحه برنامه ششم كه به خصوصي‌سازي بخش توليد و انتقال برق اشاره داشت، رأي منفي داده و اين ماده حذف شده بود، گويا باز عده‌اي به‌دنبال خصوصي‌سازي اين بخش از طرق ايذايي هستند كه حال بايد ديد واكنش نمايندگان مجلس با اين‌گونه رفتارهاي قانون‌گريزانه در بدنه وزارت نيرو چه خواهد بود.

به گزارش «جوان» در حالي كه واگذاري بخش انتقال برق ممنوع است و اين امور حاكميتي به شمار مي‌رود، وزارت نيرو با تغيير عنوان «انتقال برق» با «فوق توزيع» گويا تلاش دارد برخلاف قانون خصوصي‌سازي اين بخش حاكميتي را در دريچه اصلاح ساختار دنبال كند كه اين امر هزاران نيروي كار وزارت نيرو را در آستانه شب عيد 96 نگران كرده است.

در يك اتفاق عجيب گويا قرار است برخلاف قانون يك امور حاكميتي در وزارت نيرو (بخش انتقال برق) است با تغيير عنوان انتقال برق با فوق توزيع به بخش خصوصي واگذار شود، در اين بين اگر چه اين امر غيرقانوني است اما سكوت وزارت نيرو در اين رابطه و تغيير و تحولاتي كه در بخش نيروي انساني بخش انتقال برق در حال رخ دادن است موجب نگراني و ناراحتي برخي از كاركنان اين بخش‌ها و همچنين عده‌اي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز شده است.

گفتني است نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ماده 62 لايحه برنامه ششم توسعه را كه به خصوصي‌سازي بخش توليد و انتقال برق اشاره داشت با بيش از 153 رأي موافق از لايحه برنامه ششم حذف كردند و بي‌شك اگر وزارت نيرو به‌دنبال احياي ماده 62 باشد با خشم نمايندگان مجلس مواجه خواهد شد و شايد وزير را تا پاي استيضاح آن هم در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم ببرد.  در ماده 62 لايحه برنامه ششم توسعه ذكر شده بود كه الف ــ وزارت نيرو موظف است تا پايان سال 1396 تمام امور برق (توليد، انتقال) هر استان را در يك مجموعه (اداره كل يا شركت) تجميع نمايد و تا پايان برنامه بخش تصدي‌گري اين امور را در قالب قانون اجراي اصل چهل و چهارم قانون اساسي به بخش خصوصي واگذار كند. آيين‌نامه اجرايي اين ماده توسط سازمان، سازمان اداري و استخدامي، سازمان خصوصي‌سازي و وزارت نيرو ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ اين قانون تهيه و به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.

اين ماده از لايحه برنامه ششم توسعه 12 دي ماه سال جاري در جريان بررسي اين لايحه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي با 152 رأي موافق، 42 رأي مخالف و دو رأي ممتنع از مجموع 238 نماينده حاضر در صحن علني حذف شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
همانگونه که مستحضرید طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب و تغییر اساسنامه موسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت ، از وظایف مجلس شورای اسلامی می باشد.

در سال ۱۳۷۸ وزارت نیرو یکبار اقدام به تصویب اساس نامه توانیر نمود که رای دیوان عدالت اداری ( به نقل از شماره ۱۶۰۲۲ تاریخ ۱۳۷۸/۱۲/۵ روزنامه رسمی کشور) بدلیل عدم مصوبه مجلس آن را باطل نمود و در همین راستا در تاریخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۸ اساسنانه توانیر به تصویب مجلس وقت رسید و توسط دولت وقت ابلاغ و اقدام گردید.
لازم به ذکر است که ، وزارت نیروی کنونی دو مرتبه درخواست تغییر اساسنامه توانیر را در دستور کار قرار داد که هر بار رد گردید:
۱- مصوبه ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ هیئت وزیران در تاریخ ۱۳۹۳/۴/۱۸ توسط شورای نگهبان بدلیل عدم مصوبه مجلس و غیر قانونی بودن تغییرات باطل گردید.
۲- بدلیل ایراد شورای نگهبان ، وزیر محترم نیرو در تاریخ ۱۳۹۴/۲/۱ تغییرات مدنظر را به کمیسیون انرژی ارائه داد و کمیسیون انرژی با تغییرات اساسنامه مخالفت نمود .

اما اکنون وزارت نیرو که طی مراحل مختلف قانونی موفق به تغییر اساسنامه توانیر نشده، درصدد است شرکتی جدید ( به نام شرکت مادرتخصصی توزیع نیروی برق) ایجاد کرده و ایستگاههای فوق توزیع برق را که از ارکان مشاغل حاکمیتی هستند به شرکت توزیع کنونی( که ۵۱ درصد آن غیردولتی می باشد) واگذار نماید و بدین وسیله علاوه بر نقص صریح قانون ، سرمایه هنگفت بیت المال را به شرکتی خصوصی انتقال دهد .

خواهشمندیم مانع این اقدام خودسرانه گردیده و از هدر رفت سرمایه های مملکت و مردم جلوگیری نمایید .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار