کد خبر: 833967
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
پالايشگاه فروشي متري 200هزار تومان!
در حالي كه كارشناسان ارزش ذاتي پالايشگاه كرمانشاه را بيش از 800ميليارد تومان عنوان مي‌كنند و بر اين باورند كه در دوران ركود اقتصادي نبايد خصوصي‌سازي انجام بگيرد، اما مشخص نيست چه افرادي به بهانه بدهي 90 ميلياردي اين پالايشگاه تصميم گرفته‌اند تا اين پالايشگاه را به قيمت 180ميلياردتومان بفروشند.
به گزارش «جوان»، در حالي كه نتيجه خصوصي‌سازي در اقتصاد ايران آن چيزي نبوده كه مد نظر قانونگذار بوده است و چندي پيش وزير كار خصوصي‌سازي را برابر با بيكاري و اجحاف به نيروي كار ايراني معرفي كرد، بازهم در جريان يك واگذاري چراغ خاموش خبر از ارزان‌فروشي به گوش مي‌رسد، اين در حالي است كه اتاق فكري كه در دولت‌ها براي خصوصي‌سازي تشكيل مي‌شود به طور معمول روند خصوصي‌سازي را به گونه‌اي هدايت مي‌كند كه به سود افراد خاصي تمام شود.
پالايشگاه بزرگ كرمانشاه كه در مركز اين شهر واقع شده است به قيمتي حدود ۱۸۰ ميليارد تومان فروخته شد كه با احتساب ۹۰ هزار هكتار مساحت اين مجموعه در مركز شهر كرمانشاه و بدون در نظر گرفتن تأسيسات، ۲۵۰ كيلوگرم طلاي سفيد، مخازن و... مي‌توان گفت چيزي حدود متري ۲۰۰ هزار تومان كادو داده شده است.
عبدالرضا مصري، با بيان اينكه واگذاري پالايشگاه كرمانشاه مغاير با مصوبه دولت مبني بر عدم واگذاري اين پالايشگاه است، گفت: بر اساس آخرين مصوبه، تصميم‌گيري دولت مبني بر لغو واگذاري و عدم واگذاري پالايشگاه مذكور است.
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه پالايشگاه كرمانشاه به يك پنجم قيمت كارشناسي شده روز نخست واگذار شده است، افزود: قيمت كارشناسي بيش از هزار ميليارد توماني براي پالايشگاه كرمانشاه تعيين شده بود، كه اين پالايشگاه به مبلغ 180 ميليارد واگذار شده و متأسفانه اين پالايشگاه به شخصي واگذار شده كه اهليت نداشته است.
  درصد بسيار ناچيزي از مبلغ 180 ميليارد تومان دريافت شده است
مصري با بيان اينكه درصد بسيار ناچيزي از مبلغ 180 ميليارد تومان دريافت شده است، ادامه داد: مقرر شده مابقي 180 ميليارد تومان در بازه زماني 3 ساله دريافت شود، كه اين نشان‌دهنده رانت بزرگ در واگذاري پالايشگاه كرمانشاه است.  وي يادآور شد: وزارت نفت خوراك فوق سنگين به پالايشگاه كرمانشاه اختصاص داده كه متأسفانه اين خوراك سبب زيان‌دهي پالايشگاه شده است و پس از واگذاري خوراك فوق سبك به اين پالايشگاه اختصاص مي‌دهد كه اين نشان‌دهنده يك جريان پشت پرده است.
  هر زماني كه پالايشگاه آبادان واگذار شد، پالايشگاه كرمانشاه واگذار شود
مصري با بيان اينكه استان كرمانشاه دو تجربه واگذاري ناموفق يكي نساجي غرب و ديگري پشم‌ريسي غرب و كشمير را تجربه كرده است، افزود: مردم كرمانشاه خاطره خوبي از واگذاري‌ها ندارند و در پرونده واگذاري‌هاي گذشته ماشين‌آلات اين مراكز توليدي فروخته و اراضي آن به منازل مسكوني تبديل شد، كه رانت سنگيني پشت پرده اين واگذاري است.
وي با بيان اينكه مطالبه مردم كرمانشاه از دولت اجراي مصوبه خود در زمينه پالايشگاه كرمانشاه است، ادامه داد: هر زماني كه پالايشگاه آبادان واگذار شد همزمان با آن پالايشگاه كرمانشاه واگذار شود و نمايندگان كرمانشاه اجازه نخواهند داد كه هزار كارگري كه در اين مجموعه مشغول فعاليت هستند بيكار شده و ماشين‌آلات آن به فروش برسد.
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، با تأكيد بر اينكه اصول واگذاري و مزايده در واگذاري پالايشگاه كرمانشاه رعايت نشده است، تصريح كرد: رانت‌خواري در واگذاري پالايشگاه كرمانشاه كاملاً مشهود بوده و اموال و دارايي‌هاي پالايشگاه بسيار بيش از رقم واگذاري است و مقرر شد كه پيگيري‌ها براي اجراي مصوبه هيئت دولت انجام شود تا پالايشگاه به وزارت نفت بازگردد و هر تصميمي كه بعدها براي پالايشگاه آبادان گرفته شد در مورد پالايشگاه كرمانشاه اعمال شود.

  تنها پالايشگاه كرمانشاه را متري ۵۰ هزار تومان فروختند
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در خصوص تذكر سه تن از نمايندگان استان به وزير اقتصاد اظهار داشت: پالايشگاه كرمانشاه مربوط به سال ۱۳۱۳ و يكي از اولين پالايشگاه‌هاي كشور است و ما همواره از قطب‌هاي پالايشگاهي كشور بوده و هستيم و با تصميم‌گيري كه گرفته شده قرار شد اين پالايشگاه واگذار شود.  عضو مجمع نمايندگان استان كرمانشاه افزود: اخباري به ما رسيد كه ۱۲ ميليارد تومان بخش خصوصي كه پالايشگاه به آن واگذار شده پرداخت كند و سرجمع قرارداد حدود ۱۸۰ ميليارد تومان است.
وي افزود: زماني كه اين آمار را با بندهاي موجود مقايسه مي‌كنيم جاي تعجب دارد به همين دليل ما به عنوان مجمع نمايندگان خواهان روشنگري جدي در اين زمينه هستيم و سازمان خصوصي‌سازي، وزارت اقتصاد و حتي شخص رئيس‌جمهور جلوي اين كار را بگيرند.
فلاحت‌پيشه در ادامه گفت: ما يك تذكر به رئيس‌جمهور داديم و بلافاصله يك سؤال از وزير اقتصاد مطرح كرديم كه بعد از برنامه قطعاً در كميسيون مطرح مي‌شود.  وي با ادامه توضيحات افزود: ميزان دارايي‌هاي شركت پالايشگاه كرمانشاه را به طور خيلي مشكوكي در صورت‌هاي مالي بسيار ناچيز ديدند به عنوان مثال انبار كالاي پالايشگاه داراي بيش از ۱۳ هزار قلم كالا به ارزش تقريبي ۶۰ ميليارد تومان است كه به ما گزارش شده است.
فلاحت‌پيشه بيان كرد: مساحت زمين اين پالايشگاه مطابق اسناد ثبتي بيش از ۹۰ هكتار در بهترين نقطه كرمانشاه است و در كارشناسي به عمل آمده از قرار هر متر ۵۰ هزار تومان براي اين زمين در نظر گرفته شده در حالي كه بر اساس عرف محل حداقل ميانگين چند ميليون تومان ارزش متري زمين است.  وي اظهار كرد: پالايشگاه كرمانشاه ۴۴مخزن نفتي به ظرفيت ۱۵۵ ميليون ليتر به ارزش تقريبي بيش از ۲۰۰ ميليار‌د تومان دارد در زمينه‌هاي مختلف مانند صد تن كاتاليست، ۲۵۰ كيلوگرم طلاي سفيد، ۴۴۰ كيلوگرم رنيوم و... از انواعي است كه گويا اصلاً محاسبه نشده و موضوع ديگر اين است كه اخيراً دستگاه مولد كمپرسور توربيني به ارزش بيش از ۷۰ ميليارد تومان خريداري شده و هنوز در محل پالايشگاه نصب نشده و از طرفي اين پالايشگاه داراي ماشين‌آلات بي‌نظيري به ارزش تقريبي ۵۰ ميليارد تومان گزارش شده و بيش از ۲۰۰ ميليارد هم تجهيزات صنعتي در مدار توليد قرار داده و...
فلاحت‌پيشه اظهار كرد: ريز آمار را وقتي مي‌بينيم اصلاً با آن ۱۸۰ ميليارد تومان كه گزارش شده نمي‌خواند و اين پالايشگاه يكي از سرمايه‌هاي ملي كشور و استان است. در شرايطي كه دولت زير بار انجام پالايشگاه آناهيتا نرفته دارند تنها پالايشگاه استان را واگذار مي‌كنند.  عضو مجمع نمايندگان استان كرمانشاه افزود: در خصوصي‌سازي‌هاي گذشته مي‌بينيم واگذاري‌هايي كه صورت گرفته در مسير پسرفت كشور است، كارگران بيكار شدند استان از حالت توليد كننده خارج شده و موارد ديگر.

  رانت‌خواران به دنبال ۹۴ هكتار زمين پالايشگاه هستند
 احمد صفري عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه افراد و شركت‌هاي ورشكسته‌اي را براي خريد اين پالايشگاه آورده‌اند كه مورد تأييد قرار نگرفته‌اند، ادامه داد: عده‌اي زمين‌خوار و رانت‌خوار به دنبال اين هستند كه پالايشگاهي را با 94 هكتار زمين به شيوه بدي به بخش خصوصي واگذار كنند.
صفري با بيان اينكه اين 94 هكتار زمين در مركز استان قرار دارد كه قيمت هر متر زمين بر اساس نظر كارشناسان تا 4 ميليون تومان نيز ارزيابي شده است، متذكر شد: اين افراد به جز زمين‌خواري هدفي ديگر ندارند، اگر اين شركت در طول سال متضرر شده چرا شركت‌هاي خصوصي به دنبال خريد و سرمايه‌گذاري در آن هستند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار