کد خبر: 829983
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
ابهام در نحوه انتخاب برگزيدگان استاني تئاتر فجر
جشنوارهاي منطقه‌اي تئاتر بدون هرگونه اعلام قبلي برگزار نشد و مشخص نيست که بودجه اين برنامه چه شده است.
محمدرضا ساداتی
در حالي که همه‌ساله پنج جشنواره تئاتر منطقه‌اي در کشور برگزار مي‌شد و هر کدام حداقل 150 ميليون تومان بودجه داشت، امسال و سال گذشته اين جشنواره‌ها برگزار نشد و درباره محل هزينه شدن بودجه‌هاي آن هيچ توضيحي داده نشده است. 
طي سي و چند سال که از برگزاري جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر مي‌گذرد، اين رويداد به مثابه ويترين بلامنازع تئاتر کشور محسوب شده و مي‌شود، اما همواره تئاتر شهرستان‌ها آنچنان که بايد و شايد مورد توجه نبوده و همچنان نيستند. 

در واقع، پيشتر روال چنين بود که در هر استان، جشنواره‌اي برگزار مي‌شد، سپس برگزيدگان آن به جشنواره منطقه‌اي راه مي‌يافتند و از بين آثاري که در اين نوع جشنواره‌ها اجرا مي‌شد، چند اثر به جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر راه مي‌يافت؛ اتفاقي که با وجود ايجاد حداقل تحرک در بين هنرمندان تئاتر شهرستان‌هاي سراسر کشور، موجب دلخوشي قريب به اتفاق فعالان تئاتر در شهرستان‌ها بود، به طوري که سخت به آن دل بسته بودند. 

به عبارت ديگر، شرکت در جشنواره تئاتر استاني و سپس منطقه‌اي، در وهله نخست محملي بود که مسئولان فرهنگي هنري استان‌ها را موظف به حمايت از تئاتر مي‌کرد و در وهله بعد، راهيابي به جشنواره‌هاي منطقه‌اي دلگرمي بيش از پيش اين عده را در پي داشت، به خصوص که موفق شدن در جشنواره‌هاي منطقه‌اي مجوز حضور در مهم‌ترين جشنواره کشور را به هنرمندان اعطا مي‌کرد و جشنواره فجر مي‌توانست افق فرداي اين هنرمندان را توأم با اميد و انگيزه فراوان کند.  به اين دستاوردها بايد افزود که برگزاري جشنواره‌هاي منطقه‌اي و اجراي دهها نمايش، فرصت بسيار مغتنمي بود براي هنرمندان، تا با ديدن نمايش‌هاي ديگر استان‌ها به داشته‌هاي فني و محتوايي خود بيفزايند و با تبادل تجربه، بارورتر و قابل‌تر از قبل به فعاليت در عرصه تئاتر ادامه بدهند.  با وجود چنين قابليت‌هايي، از سال گذشته مسئولان اداره کل هنرهاي نمايشي برگزاري جشنواره‌هاي منطقه‌اي را متوقف کردند، بدون آنکه فرصت ديگري جايگزين آن کنند يا آنکه در مورد بودجه‌هاي مختص اين برنامه‌ها و محل هزينه شدن آن توضيحي ارائه بدهند.  البته در بررسي عملکرد اين اداره کل متوجه مي‌شويم که سال گذشته براي خالي نبودن عريضه و ادعاي اينکه آثاري از استان‌ها در جشنواره فجر حضور دارند، گروهي را برگزيدند و فيلم‌هاي نمايش‌هاي استاني! را در اختيار اين گروه قرار دادند تا با ديدن فيلم، آثار برگزيده استان‌ها را انتخاب کنند؛ اتفاقي که عميقاً با روح زنده و پوياي تئاتر مغايرت داشت، ضمن اينکه اين نوع انتخاب و شکل عجيب، نامتعارف و مبهم آن باعث اعتراضات فراوان و متعددي شد؛ به نحوي که اغلب قريب به اتفاق برگزيدگان استان‌ها براي احقاق حق راهي پايتخت شدند و اعتراض‌شان را به صورت حضوري به مسئولان اداره کل هنرهاي نمايشي اعلام کردند؛ اتفاقي که منجر به عقب‌نشيني اداره کل هنرهاي نمايشي و تجديدنظرات معدودي شد، اما عميقاً هنرمندان استان‌ها را دلشکسته راهي ديارشان کرد. 

اگرچه نگاهي به عملکرد سال جاري اداره کل هنرهاي نمايشي نشان مي‌دهد که اعتراضات و . . . تأثيري در بهبود رويکرد و اصلاح روند معيوب گذشته نداشته است.   در واقع مسئولان امور استان‌هاي اداره کل هنرهاي نمايشي به اعتراضات هنرمندان هيچ وقعي ننهاده و همچنان با محروم کردن اين هنرمندان، فقط در حد رفع تکليف، امکان حضور اين عزيزان در جشنواره تئاتر فجر را بسترسازي کرده‌اند، چون امسال هم با روال سال گذشته دست به انتخاب آثار برگزيده استان‌ها زده‌اند.  به عبارت ديگر، امسال هم جشنواره‌هاي منطقه‌اي را برگزار نکردند و بدون آنکه در مورد محل هزينه کردن بودجه آن توضيحي ارائه کنند، به ديدن فيلم نمايش‌هاي برگزيده استان‌ها اکتفا کرده‌اند، با اين تفاوت که در هنگام تماشاي فيلم نمايش‌ها، کارگردان و مسئول انجمن نمايش شهرستان مربوط نيز حضور داشتند و طي دو، سه روز بريز و بپاش‌هاي بي‌فايده و بدون هرگونه تأثير کمي و کيفي، همچنان آثار هنرمندان شهرستاني را براساس آثاري غيرزنده بررسي و انتخاب کردند. تبعيض عجيبي که همچنان ادامه دارد. يعني آثار گروه‌هاي نمايشي شرکت‌کننده از تهران را به صورت زنده مي‌بينند و انتخاب مي‌کنند، اما از هنرمندان شهرستان‌ها اين مکان را  که با شرکت در جشنواره‌هاي منطقه‌اي فراهم مي‌شد، دريغ کرده‌اند.  نکته تعجب‌برانگيز ديگري که بر دامنه ابهام‌ها مي‌افزايد عدم اطلاع‌رساني مناسب درباره اين برنامه است. در حالي که همواره در آن اداره کل کوچک‌ترين اتفاق و رخدادي را در حدي وسيع اطلاع‌رساني مي‌کنند، درباره اين همايش‌گونه، اخبار چنداني به اطلاع مردم رسانده نشد، به طوري که برخي گمان مي‌کنند، اساساً رويکرد اداره کل هنرهای نمايشي عبور چراغ خاموش از اين مرحله بوده است.  نکته عجيب ديگر نبود روحيه جمعي در اداره کل هنرهاي نمايشي است، به نحوي که گويي کل برنامه‌ريزي الکن و مبهم ياد شده توسط اتابک نادري، مسئول امور استان‌هاي اداره کل هنرهاي نمايشي انجام و همچنين اجرا شد، در واقع وي مجري برنامه افتتاحيه، يکي از اعضاي هيئت انتخاب، مسئول بخش کاملاً بي‌فايده، صوري بازار تئاتر و... بود.  
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار