کد خبر: 828844
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
ادامه رايزني‌هاي رئيس‌جمهور در آسياي ميانه
رئيس‌جمهور كه براي سفري سه روزه به آسياي ميانه سفر كرده بود، پس از بازديد از كشورهاي قزاقستان و قرقيزستان روز جمعه به تهران بازگشت. وي پيش از اين نيز در روز چهارشنبه به ارمنستان رفته بود.
روحاني چهارشنبه شب زير بارش شديد برف وارد آستانه پايتخت قزاقستان شد و روز پنج شنبه مورد استقبال رسمي نورسلطان نظربايف رئيس‌جمهور قراقستان قرار گرفت. دستاورد سفر رئيس‌جمهور به قزاقستان، امضاي پنج يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري در موضوعات مختلف تجاري، بانكي، حمل و نقل و گردشگري بود.  رئيس‌جمهور در جريان مذاكرات خود با هيئت عالي رتبه قزاق، ضمن تبريك بيست و پنجمين سالگرد استقلال جمهوري قزاقستان، افزود: مصمم به گسترش سطح روابط و همكاري‌ها در تمام زمينه‌هاي مورد علاقه دو كشور با قزاقستان هستيم.  دكتر روحاني با بيان اينكه با سفر متقابل رؤساي جمهوري دو كشور شاهد تحرك خوبي در روابط دو جانبه بوديم كه بايد آن را ادامه دهيم، اظهار داشت: آخرين اجلاس كميسيون مشترك دو كشور در تهران توانسته قدم‌هاي مثبت بزرگي در راستاي توسعه و تقويت مناسبات في ما بين بردارد و اين مسير بايد با تسهيلات در حوزه مناسبات تجاري، همكاري‌هاي بانكي و صدور رواديد ادامه يابد.  رئيس‌جمهوري با تقدير از نقش‌آفريني مثبت قزاقستان در جريان مذاكرات و توافق هسته‌اي، گفت: قزاقستان و ايران همواره دوست و حامي يكديگر در مجامع بين‌المللي بوده‌اند و بايد همچنان در جهت ارتقاي همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي دو كشور تلاش كنيم.

روحاني همچنين در نشست خبري مشترك با نورسلطان نظربايف با اشاره به اينكه امروز شرايط براي توسعه بيش از پيش روابط بين دو كشور مهياست، افزود: اولين مسئله مهم در اين زمينه جايگاه ترانزيتي دو كشور است. تقويت خطوط ريلي و جاده‌اي و برقراري پروازهاي مستقيم ميان دو كشور در همين راستا است. 

رئيس‌جمهوري خاطرنشان كرد: همچنين در زمينه مسائل درياي خزر ما فعاليت‌هاي مشتركي داريم و بايد مسائل حقوقي درياي خزر و زيربستر را با كمك همديگر و ساير كشورهاي ساحلي درياي خزر به حل و فصل نهايي برسانيم.  دكتر روحاني گفت: در مذاكرات‌مان درباره مسائل منطقه، معضلاتي كه در منطقه وجود دارد و همكاري‌هايي كه بايد انجام دهيم، به‌ويژه در زمينه مبارزه با تروريسم كه مي‌تواند خطري براي منطقه و براي همه كشورها باشد، توافق كرديم همكاري‌هايمان را ادامه و گسترش دهيم.   رئيس‌جمهوري قزاقستان نيز در اين نشست، با اشاره به اينكه در مذاكراتش با رئيس‌جمهوري كشورمان موضوعات گسترده‌اي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، اظهار داشت: سفر امروز دكتر روحاني به قزاقستان باعث خواهد شد در همكاري‌ها و تعاملات دوستانه ايران و قزاقستان كه در بستر روابط تاريخي و اشتراكات فرهنگي همواره رو به رشد بوده است، تحرك جدي و مفيدي ايجاد شود.
  
برنامه 10 ساله ايران و قرقيزستان براي توسعه و تحكيم همه جانبه مناسبات و همكاري‌ها اما با پايان يافتن سفر رئيس‌جمهور به قزاقستان، وي پنج شنبه شب به بيشكك پايتخت قرقيزستان رفت تا اين شهر آخرين مقصد سفر دوره‌اي رئيس‌جمهور به آسياي ميانه نام بگيرد؛ سفري كه ماحصل آن امضاي پنج سند همكاري مشترك در موضوعات فناوري اطلاعات، گردشگري، بهداشتي، مقابله با قاچاق مواد مخدر و حوزه كار و مسائل اجتماعي بود.
 
دكتر روحاني با اشاره به ضرورت توسعه روابط بانكي دو كشور در راستاي تقويت و تسهيل در مبادلات و مناسبات تجاري و اقتصادي متقابل افزود: بي ترديد هرگونه توسعه سرمايه‌گذاري و ارتقاي سطح روابط تجاري متكي به روابط خوب بانكي بين دو كشور است.
رئيس‌جمهوري با تأكيد بر مبارزه همه جانبه با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه، خاطرنشان كرد: ما با هرگونه افراط‌گري مخالف هستيم و معتقديم اسلام واقعي كه همه بايد آن را ترويج كنيم، اسلام پيامبر رحمت و محبت است.   

«آلماس بيك آتامبايف» رئيس‌جمهوري قرقيزستان نيز در اين نشست با اشاره به پيوندهاي تاريخي و فرهنگي ايران و قرقيزستان و بيست و پنجمين سالگرد برقراري روابط و مناسبات دوستانه ميان دو كشور، گفت: تهران و بيشكك در اين سال‌ها توانسته‌اند روابط و همكاري خوبي را در چارچوب سازمان‌هاي بين‌المللي و مناسبات دو جانبه و منطقه‌اي باهم برقرار كنند.
  رئيس‌جمهوري قرقيزستان با بيان اينكه اهميت فراواني براي پايداري برجام و لغو تحريم‌ها عليه ايران قائل هستيم، افزود: اجراي برجام و لغو تحريم‌ها عليه ايران كمك شاياني به توسعه و تقويت همكاري‌هاي اقتصادي در سطح منطقه نموده و چشم اندازهاي خوبي را ايجاد كرده است.  رئيس‌جمهوري قرقيزستان افزايش همكاري‌هاي في مابين در زمينه مبارزه با تروريسم و افراطي گري، جنايات سازمان يافته و قاچاق مواد مخدر را حائز اهميت دانست و گفت: ما تروريسم را در هر شكلي محكوم مي‌كنيم و معتقديم اينكه عده‌اي به‌واسطه تروريسم اسلام هراسي را گسترش مي‌دهند، بسيار نگران‌كننده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار