کد خبر: 824669
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
نماينده مردم بجنورد در گفتگو با «جوان» مطرح کرد:
کلنگ پروژه گسترش پتروشيمي 2 خراسان شمالي که در سفرهاي استاني رئيس جمهور بر زمين زده شد و حالا بعد از گذشت 18 ماه هنوز به مرحله اجرايي نرسيده است. طرحي که قرار بود با سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي با هدف اشتغال‌زايي و جلوگيري از مهاجرت بوميان استان کليد بخورد، اکنون به طور کامل متوقف شده و مسئولان از زمان عملياتي شدن آن اطلاعي ندارند. به همين خاطر به سراغ علي اکبري نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي رفتيم تا در گفتگويي از علل توقف اين پروژه آگاه شويم:
ميترا شهبازي


به نظر مي‌رسد روند اجراي پروژه احداث پتروشيمي 2 خراسان شمالي متوقف شده است، نظر شما در اين باره چيست؟

درست است که مدتي‌ست پروژه پتروشيمي 2 گرفتار رکود شده است، اما ما تمام تلاشمان را مي‌کنيم تا روند احداث آن ادامه يابد. علاوه بر اين رئيس جمهور هم اعلام کرده‌ است که اين پروژه حتما بايد از طريق مصوبه هيئت دولت اجرا شود. آنچه که همکاران ما در سازمان تامين اجتماعي تحت عنوان موانع و مشکلات اجراي طرح عنوان کرده‌اند، مطابق با واقعيت نيست. چرا که آنها معتقدند آب کافي در منطقه وجود ندارد، درحالي که متولي تامين آب که شخص آقاي چيت‌چيان وزير نيرو هست، در شوراي اداري استان اعلام کرده که هيچ مشکلي از نظر تامين منابع آبي نخواهيم داشت. چرا که ساليانه 20 ميليون متر مکعب ما از سد شيرين دره آب به سمت بجنورد وارد مي کنيم و بيش از 10 حلقه چاه داريم که به دليل نيتراته بودن قابليت شرب ندارد. بنابراين مي‌توان از اين منابع براي راه‌اندازي پتروشيمي استفاده کرد و مسئولان تامين اجتماعي بي‌دليل موضوع بي‌آبي را بهانه‌ کرده‌‌اند.

پس دليل اصلي توقف پروژه چيست؟

اکنون هيچ مانعي براي اجراي پروژه وجود ندارد، حتي براي تامين خوراک گاز هم گاز کشي شده و شرايط آماده اجراي طرح گسترش پتروشيمي است. اما به نظر مي‌رسد در اجراي اين پروژه نياز به زحمات و تلاش هاي خاصي است که کساني که مسئوليت دارند و به ظاهر از اين سازمان‌ها به عنوان بخش خصوصي اسم برده مي‌شود در حالي که در اصل خصوصي نيستند. مثل شرکت‌هاي تامين اجتماعي، پترو فرهنگ و پترو پارس هرکدام از اينها سهام داراني هستند که وابسته به سازمان هاي عمومي و اجتماعي هستند. بنابراين اينها بخش خصوصي تلقي نمي‌شوند که انگيزه‌اي براي انجام يک کار سنگين داشته باشند. متاسفانه مديران اين سازمان‌ها تمايل به انجام چنين فعاليت‌هاي اقتصادي بلند مدتي ندارند. بنابراين تن به انجام چنين کاري نمي‌دهند چرا که بحث 5هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري است که سالها زمان مي‌برد تا به مرحله سوددهي برسد. اين ريسکي است که تنها بخش خصوصي آن را مي پذيرد.

اجراي اين پروژه براي استان چه منافعي را در بر دارد؟

احداث پتروشيمي 2 خراسان‌شمالي باعث رونق اقتصادي منطقه و مهمتر از آن منجبر به اشتغال‌زايي مي‌شود. بنابراين پيش‌بيني مي‌کنيم در ازاي 5هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري 2هزار و 500 شغل مستقيم به وجود مي آيد. علاوه بر اين در بخش صنايع وابسيته هم منجر به اشتغال‌زايي مي‌شود. بنابراين اجراي اين پروژه با توجه به اينکه در منطقه خراسان شمالي معضل بيکاري جولان مي‌دهد و از عمده‌ترين دلايل مهاجرت مردم را تشکيل مي‌دهد، لازم و ضرروي است.

فکر مي‌کنيد با توجه به اين موانعي که پيش رو است، بالاخره طرح پتروشيمي 2 خراسان شمالي اجرايي بشود؟

در آخرين سفري که اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور به استان داشتند، مانع تراشي‌هاي مسئولان سازمان‌هاي زير نظر سازمان بازنشستگي را به اطلاعشان رسانديم. آقاي جهانگيري هم بعد از اينکه متوجه شدند مشکلي از جهت تامين آب وجود ندارد دستور دادند که جلسه اي توسط معاون ايشان برگزار شود که اين جلسه تشکيل داده شد اما باز هم نتيجه‌اي قابل توجهي را در بر نداشت. البته آنها تاکيد کردند با توجه به اشتغال‌زا بودن اين طرح، چه با سرمايه‌گذاري شستا يا بدون آن اجرايي خواهد شد. بنابراين اميدواريم دولت هرچه سريع تر تکليف ما را روشن کند و اگر شستا تمايل به اقدامي ندارد لااقل هلدينگ ديگري بيايد اين کار را انجام دهد.ادامه اجراي اين پروژه به همت دست اندرکاران بستگي دارد. در واقع کلنگي که رئيس جمهور در سفر استاني خودش در سال 94 به زمين زد آن به معناي شروع پروژه بود اما تا الان متاسفانه در استمرار اين طرح کوتاهي شده است. انتظار داريم تا قبل از پايان دولت فعلي اجراي اين طرح آغاز شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار