کد خبر: 816394
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
نماينده مردم ماکو در مجلس در گفتگو با "جوان" :
طرح الحاق شهرستان چالدران به منطقه آزاد تجاري صنعتي ماکو در چند سالي است در انتظار تصويب مانده است. طرحي که بنا به گفته مسئولان استان اذربايجان غربي مي تواند رنگ محروميت چندين ساله را براي هميشه از زندگي ساکنان اين شهرستان پاک کند. طرح الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو پس از فرازو نشيب بسيار مراحل اوليه را طي کرده و در صورت تصويب مجلس به زودي محقق خواهد شد. عين الله شريف پور نماينده مردم ماکو در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با "جوان" به ارائه جزئياتي در خصوص روند پيشرفت اين الحاقيه مي پردازد.
مريم احمدي


 



 

 


 

لايحه طرح الحاق چالدران به منطقه آزاد تجاري صنعتي ماکو در دوره نهم هم به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا کرد اما به تصويب نرسيد. دليل آن چه بود؟

در مجلس نهم لوايح ارائه شده در خصوص مناطق آزاد کشور از جمله منطقه آزاد تجاري و صنعتي ماکو داراي نواقص وابهاماتي بود که نتوانست مورد تصويب واقع شود. به رغم اينکه در قانون موانعي براي اخذ مجوز ايجاد مناطق ازاد وجود ندارد اما به دليل عدم شفافيت در تعيين محدوده و مساحت مناطق ازاد مورد درخواست در لايحه، اين لوايح به تصويب نرسيد. در مجلس دهم مجدد همان لوايح بر اساس نيازهايي که قبلاهم به تاييد رسيده بود ارائه شد و نمايندگان مجلس با جديت تصويب اين لوايح را منوط به رفع اين نقاط مبهم و نواقص دانستند. ازاين رو رعايت 8 بند مصوب را الزامي کردند. ضمن اينکه در اين مجلس در خصوص مجوزهاي مناطق ازاد نيز مواردي مورد تاکيد قرار گرفت. به عنوان نمونه برخلاف دوره هاي قبل  که نظرات استاني در اين مورد دخيل نبود ، در مجلس دهم بايد اين طرح ها در ابتدا به تصويب شوراي  برنامه ريزي و توسعه استان ها برسد. همچنين بحث طرح هاي توجيه اقتصادي نيزيکي از بندهاي مورد توجه اين مجلس بود. از اين رو لوايح مربوط به مناطق آزاد پس ازشفاف سازي در خصوص نقشه، محدوده و مساحت بايد مورد بازبيني قرار مي گرفت و مجددا به مجلس ارسال مي شد.   

اجراي اين مصوبه چه مزايايي براي شهرستان چالدران و متقابلا منطقه آزاد ماکو خواهد داشت؟

در دهه هفتاد مناطق شوط، پلدشت و چالدران توابع شهرستان ماکو محسوب مي شدند و پس از احداث منطقه ازاد تجاري و صنعتي ماکوبه دليل بي توجهي به تقسيمات کشوري شهرستان شوط و پلدشت و ماکو تحت منطقه آزاد ماکو به تصويب رسيدند و چالدران به رغم داشتن پتانسيل ها و ظرفيت هاي فراوان جزو اين منطقه قرار نگرفت همين مسئله سبب ايجاد گسست اجتماعي در اين منطقه  و ايجاد احساس تبعیض و محرومیت مرزنشینان چالدرانی شد. در حال حاضر چالدران يکي از دو شهر محروم و توسعه نيافته  استان است. از طرفي به رغم اينکه چالدران يک شهرستان مرزي است و از طرف شمال غرب و غرب  بيش از 144  کيلومتر مرز مشترک با ترکيه دارد که مي تواند ظرفيت مناسبي براي مرداودات تجاري با اين کشور همسايه باشد اما بيش از 80 درصد ساکنان اين شهرستان از نظر معيشتي در سطح پايين هستند و بيکاري و نبود اشتغال در اين شهرستان بيداد مي کند. معضلي که در صورت الحاق اين شهرستان به منطقه ازاد رفع شده و توسعه اقتصادي را براي چالدراني ها به ارمغان خواهد اورد. واضح است که در صورت الحاق چالدران به منطقه ازاد ماکو در صورت تصویب مجلس فرصتهای جدیدی در منطقه آزاد ماکو ایجاد شده و جوانان چالدرانی نسبت به آینده امیدوارتر می‌شوند و قطعا محرومیت‌های تاریخی این شهر پایان مي يابد.

زمان تحقق اين مطالبه مردمي را چگونه پيش بيني مي کنيد؟

اين موضوع سالهاست به عنوان يکي از مطالبات به حق اهالي شهرستان چالدران مطرح بوده و طبق پيشنهاد مجلس به دولت مبني بر تهيه نقشه اي شفاف براي لوايح مربوط به مناطق آزاد ، 8 بند مورد نظر مجلس با دقت کافي بررسي شده است.  چند روز قبل مدير مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکودر جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در خصوص لزوم الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو دفاعيه خود را انجام داد و اين طرح با 18 راي مثبت، يک راي منفي و سه راي ممتنع 22 عضو شوراي مذکور، به تصويب رسيد. منطقه ازاد ماکو 8 بند مورد نظر مجلس را تهيه و به دبيرخانه شوراي مناطق ازاد ارسال کرده است. طي روزهاي اينده اين نقشه تهيه شده به دولت تحويل دهده خواهد شد و پس از ان دولت اين خواسته را در قالب يک لايحه به مجلس ارائه مي دهد. در صورت تصويب در صحن مجلس اين مطالبه محقق خواهد شد. در حال حاضر مجلس منتظر است که دولت لايحه تکميلي را ارائه دهد. اين لايحه در کميسيون اقتصادي مورد بررسي کارشناسي قرار مي گيرد. گزارش کميسيون به انضمام نظر مرکز پژوهش هاي مجلس در صحن مطرح مي شود و در صورت تصويب به مرحله اجرايي مي رسد.

 در صورت تصويب مي توان به اجراي آن تا پايان مجلس دهم اميدوار بود؟

بله. قطعا در صورت تصويب مجلس تا پايان اين دوره اين مطالبه به حق مردم چالدران محقق خواهد شد و از مزاياي اقتصادي و فرهنگي آن بهره مند خواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار